451

Re: Verjaring

Maggiore wrote:

De zoveelste gouden tip om de indruk te wekken dat men "er mee bezig is" om zodoende de nieuwe wet op de verjaring te rechtvaardigen. Het opportunisme van de overheid is nu zelfs doorgedrongen tot op het forum. De schaamte voorbij.

Ah, dus jij weet wat er in december van vorig jaar gebeurd is? Laat me daar oprecht aan twijfelen. Dus is het misschien beter om geen commentaar te geven in plaats van commentaar te geven die totaal fout en volledig verzonnen is.

Waarom ik er niet dieper op inga, is omdat dit onderzoek - voor zover ik weet - op dit moment nog steeds loopt en het niet de bedoeling is om de betrokken personen te alarmeren.

Bossi wrote:

Zeer benieuwd wat die belangrijke onderzoeksdaden zouden kunnen zijn. Behoudens nog wat vingerafdrukken, DNA onderzoeken.

Misschien is het een doorbraak, misschien ook niet. Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Anders over een jaar of 50 eens naar het Rijksarchief gaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

452

Ben wrote:

Misschien is het een doorbraak, misschien ook niet

Dixit Ben de moderator. Ik zie dat U een veiligheidsmarge heeft ingebouwd. Dat lijkt mij een verstandige zet uwentwege maar misschien had U daarmee zo lang niet moeten wachten.

453

Ben wrote:

Waarom ik er niet dieper op inga, is omdat dit onderzoek - voor zover ik weet - op dit moment nog steeds loopt en het niet de bedoeling is om de betrokken personen te alarmeren.

Tuurlijk is het onderzoek nog steeds lopend, doch op zeer laag niveau. Als je in zulk dossier de onderzoeksrechter aantreft op andere recentelijke plaats delicten in haar ambtsgebied dan hoeft men daar geen vragen bij te stellen.

Ben wrote:

Anders over een jaar of 50 eens naar het Rijksarchief gaan.

Voor jou is dat misschien nog mogelijk maar ik haal dat zeker niet meer.

454

Bossi wrote:

Voor jou is dat misschien nog mogelijk maar ik haal dat zeker niet meer.

Dat is voor niemand mogelijk die die periode bewust heeft meegemaakt, dus daar heeft ook niemand iets aan.

455

Inderdaad Ctrix, laat zo een erfenis aan je kleinkinderen na. En voor sommigen zal dat waarschijnlijk en zeer jammer de enige erfenis zijn. Ik denk dan aan een slachtoffer dat ernstig gehandicapt uit de overval kwam.

456

Ik heb nog in geen 10000 km ver de kennis van wat sommige forumleden hebben. Maar wat ik wel vaststel ... De laatste 3 warenhuis overvallen waren geen heimelijke sluipmoorden maar een brutale slachting met heel veel slachtoffers en getuigen daar van. Mij krijg je het niet uitgelegd dat er na 40 jaar in een West Europese staat en democratie nog geen enkele doorbraak is in zo een dossier.

457

Spitfire wrote:

Mij krijg je het niet uitgelegd dat er na 40 jaar in een West Europese staat en democratie nog geen enkele doorbraak is in zo een dossier.

We hoeven wel rekening te houden dat de politiediensten in die periode niet de middelen had die men nu ter beschikking heeft. Camera's bestonden toen nog niet. DNA onderzoeken waren ook nihil. Telefoontaps kwamen ook niet ter spraak. GSM toestellen waren ook niet in gebruik dat men in het opsporingsonderzoek kon aanwenden. Plaats delicten werden ook niet afgeschermd zoals we nu kennen. Getuigen en toeschouwers liepen kris kras door elkaar waarbij belangrijke stille getuigen op het plaats delict werden verplaatst of waarbij men ze vernietigden. De technische dienst van het parket bestond toen uit één persoon van dienst dat ter plaatse kwam voor foto's en technische vaststellingen waarbij wetsarts en wapendeskundigen werden opgevorderd. De wetgeving rond informaten en spijtoptanten bestonden toen ook nog niet.

Nu zijn de eerste vaststellers op een plaats delict verplicht om de plaats toestand volledig af te schermen en te bevriezen ter vrijwaring van de sporen. Nu komt er een volledig laboteam ter plaatse voor de vaststellingen alvorens de plaats wordt betreden door Substituut van dienst, onderzoeksrechter, wetsartsen, wapendeskundigen of nog andere opgevorderde deskundigen.

Als we nu de feiten bekijken van de aanslagen in Zaventem en Maalbeek bijvoorbeeld, hebben de nieuwe onderzoekstechnieken en mogelijkheden er toch aanleiding toe gegeven dat de daders vrij vlug werden aangehouden. Dat er op gebied van DNA onderzoek nog veel vatbaar is voor verbetering ter identificering van een dader hoeft echter geen betoog. Dit belangrijk onderwerp dient op internationaal niveau nog zeker opgelost te worden.

Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de Bende van Nijvel in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.

Ben wrote:

Nogmaals, ik kan bevestigen dat er in december nog belangrijke onderzoeksdaden zijn gebeurd. En nee, dat heb ik niet uit de pers. Waarover ik het heb, is (nog) niet in de pers verschenen.

Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het Bende van Nijvel-dossier te laten verjaren?

458

Bossi wrote:

Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de Bende van Nijvel in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.

En hoe zou dat komen? Alle sporen die naar een oplossing zouden kunnen leiden zijn zorgvuldig gewist

459

Bossi wrote:

Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het Bende van Nijvel-dossier te laten verjaren?

Klopt » www.apache.be

Bossi wrote:

Blijkbaar beschikt U over de nodige bewijzen. Waarom noemt U die "zeer gekende dader" dan niet bij naam. Of beter nog, waarom gaat U er niet mee naar de pers? U wordt op slag wereldberoemd en last but not least 10 miljoen oude Belgische franken (€ 250.000) rijker » Forum

460

Dus als ik het juist heb zal het over een jaar of 50 mogelijk zijn om het dossier in te kijken. Als alle protagonisten en slachtoffers die er iets mee te maken hebben reeds lang overleden zullen zijn. Het verhaal van de bende ligt nu al even ver van ons als de tweede wereldoorlog in 1985. Het grote publiek ligt er niet meer wakker van.