Spitfire wrote:Mij krijg je het niet uitgelegd dat er na 40 jaar in een West Europese staat en democratie nog geen enkele doorbraak is in zo een dossier.
We hoeven wel rekening te houden dat de politiediensten in die periode niet de middelen had die men nu ter beschikking heeft. Camera's bestonden toen nog niet. DNA onderzoeken waren ook nihil. Telefoontaps kwamen ook niet ter spraak. GSM toestellen waren ook niet in gebruik dat men in het opsporingsonderzoek kon aanwenden. Plaats delicten werden ook niet afgeschermd zoals we nu kennen. Getuigen en toeschouwers liepen kris kras door elkaar waarbij belangrijke stille getuigen op het plaats delict werden verplaatst of waarbij men ze vernietigden. De technische dienst van het parket bestond toen uit één persoon van dienst dat ter plaatse kwam voor foto's en technische vaststellingen waarbij wetsarts en wapendeskundigen werden opgevorderd. De wetgeving rond informaten en spijtoptanten bestonden toen ook nog niet.
Nu zijn de eerste vaststellers op een plaats delict verplicht om de plaats toestand volledig af te schermen en te bevriezen ter vrijwaring van de sporen. Nu komt er een volledig laboteam ter plaatse voor de vaststellingen alvorens de plaats wordt betreden door Substituut van dienst, onderzoeksrechter, wetsartsen, wapendeskundigen of nog andere opgevorderde deskundigen.
Als we nu de feiten bekijken van de aanslagen in Zaventem en Maalbeek bijvoorbeeld, hebben de nieuwe onderzoekstechnieken en mogelijkheden er toch aanleiding toe gegeven dat de daders vrij vlug werden aangehouden. Dat er op gebied van DNA onderzoek nog veel vatbaar is voor verbetering ter identificering van een dader hoeft echter geen betoog. Dit belangrijk onderwerp dient op internationaal niveau nog zeker opgelost te worden.
Weet dat men belangrijke dossiers van een zeer gekende dader wou koppelen aan het dossier van de Bende van Nijvel in 2018. Onvoorstelbaar dat men helaas is gestuit dat van deze bekende dader geen enkel dossier nog was terug te vinden ondanks zijn vele voorgaanden en veroordelingen.
Ben wrote:Nogmaals, ik kan bevestigen dat er in december nog belangrijke onderzoeksdaden zijn gebeurd. En nee, dat heb ik niet uit de pers. Waarover ik het heb, is (nog) niet in de pers verschenen.
Dit terzijde. Als ik me niet vergis was u 10 jaar geleden toch voorstander om het Bende van Nijvel-dossier te laten verjaren?