21

Re: Munitiegordels

LEO wrote:

Wat betreft de holster voor de .22 munitie: een .22 is ongeveer 6 mm in doorsnee, de dikte van een normaal potlood dus. Het is onhandig om deze kleine munitie in een holster te steken. Het zou handiger en sneller zijn om gevulde .22 laders mee te zeulen.

Het kan natuurlijk zijn dat de dader gewend was om doorgaans met een revolver te schieten. Overigens is het gebruik van zelfgemaakte munitiegordels weer erg a-typisch; hier moet iemand toch de nodige tijd voor hebben genomen om dit in elkaar te naaien.

Diefstal van revolvers bij Dekaise en gebruik van munitiegordels... misschien een voorliefde voor westerns?

22

Re: Munitiegordels

Ik weet niet hoe atipisch deze gordels zijn want ik zit niet in dat milieu en ik haat wapens maar ik weet wel wie zo een gordel droeg. Een man met een heel speciaal karakter en op zondag een wat "aparte" dagindeling. Hij gaf zijn collegae af en toe kleine stroomstootjes. Die kenden op dat moment het wapen nog niet waarmee ze die stroomstootjes kregen (mannen en hun speelgoed he).

Re: Munitiegordels

Lelijke zelf in mekaar geprutste munitiegordels... Eeen bende "fousjeleers"... Manouchen?

24

Re: Munitiegordels

Ik bedoel het gebruik van munitiegordels bij misdrijven als a-typisch. Over welke persoon heb je het fenix?

25

Re: Munitiegordels

Neen Scaramouche, Bougerol. Jij wist dat eveneens (smiley).

Re: Munitiegordels

Inderdaad fenix. Ik wist dat je het over Bougerol had. De zondag ging hij eerst naar de mis en daarna naar de hoeren.

Re: Munitiegordels

Scaramouche wrote:

Lelijke zelf in mekaar geprutste munitiegordels... Eeen bende "fousjeleers"... Manouchen?

  • Een relatief compacte, gesloten groep want geen tips uit het klassieke 'milieu' dat al die fratsen serieus moe was want slecht voor hun business + kinderen neerschieten, dat is daar absoluut not done;

  • Atypisch gedrag voor 'milieu' (onnodige slachtoffers en enorme risico's voor objectief lage opbrengst);

  • Artisanaal materiaal en 'gebricoleer' terwijl betere spullen gewoon konden gekocht worden, vrij;

  • Een hoop gestolen wapens die 'suboptimaal' waren;

  • Kunnen geen wagen stelen waar geen sleutel opzit, op één grote uitzondering na in de tweede golf (Erps-Kwerps);

Maar ook en moeilijk verenigbaar met het voorgaande (zeker tweede golf)

  • Professionalisering op vlak van wapengebruik;

  • Gebruik van herladen munitie = quasi exclusief vervaardigd in schietclubs of door wapenfanaten, vergt materiaal en expertise;

  • Omwisseling van wapencomponenten (slagpinnen etc) en ballistische manipulatie, wat enige expertise met wapens vergt, dat ligt niet in het bereik van de gemiddelde schutter;

Place your bets...

Scaramouche wrote:

Inderdaad fenix. Ik wist dat je het over Bougerol had. De zondag ging hij eerst naar de mis en daarna naar de hoeren.

Als dat het criterium is dan zijn we er nog niet om het aantal verdachten te beperken vrees ik. wink

28

Re: Munitiegordels

Over Bougerol Edd. Dat verhaal van dat stroomstootwapen kennen wij (Scaramouche en ik) via een vroegere collega van Bougerol.

Xenophon wrote:

Als dat het criterium is dan zijn we er nog niet om het aantal verdachten te beperken vrees ik. wink

Xeno, dat was een inside joke tussen Scaramouche en mij. Maar ik kan je helpen door je aantal verdachten te beperken door er de abdij van Aulne aan toe te voegen (smiley).

Wat ik wel raar vond was dat iemand uit Aalst jaren later beweerde Bougerol in Aalst gezien te hebben. Er waren wat dat betreft maar twee mogelijkheden. Ofwel was die getuige iemand die het dossier goed kende en opzettelijk een hint wou geven ofwel was die getuige van niets op de hoogte en was Bougerol er werkelijk. (Maar dan blijft de vraag nog altijd, hoe kende die getuige Bougerol.)

29

Re: Munitiegordels

Op het eerste zicht zien de munitiegordels er mij niet ambachtelijk uit. Enkel het overmatig gebruik van rivetten is atypisch maar betekent voor mij nog niet dat dit dan ambachtelijk gemaakt is. Eventueel aanpassingen nadien sluit ik niet uit. Het is niet goedkoop (leder, werkmateriaal, ...) en gemakkelijk om zomaar leder te bewerken. Je wilt natuurlijk dat je patronen mooi blijven zitten, ze erin passen en er niet uitvliegen wanneer je een overval pleegt.

De gordel op de eerste foto lijkt voor mij een deel van een patroonhouder voor op een kolf te zijn van een karabijn. Dus iets typisch voor de jacht.

De tweede gordel kan ik totaal niet uitmaken wat dit is.

De derde gordel lijkt mij een typische patroonriem voor een jachtgeweer. Op de foto die Ben heeft gedeeld van de RTBF is duidelijk te zien dat de sluiting van deze riem is afgesneden. Vermoedelijk moet dit dan op een andere manier gedragen geweest zijn.

Re: Munitiegordels

Het is skai, geen leer. Dus goedkoop. Ik zie nu de post van wijlen Leo over de labels die die gordels kregen: .22 en .45. Maar net zoals hij kan ik moeilijk geloven dat ze ook zo gebruikt werden, dat is idiotie en een beetje schutter zou dat nooit doen. Veel makkelijker om gewoon extra laders mee te nemen. Laders die toen nog gewoon vrij verkrijgbaar waren. Wat ga je zitten knoeien met patronen bijsteken op een lader als op je gevuurd wordt? Da’s een goed recept om te sterven. Onbegrijpelijk.