1,131

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

winne wrote:

En als wat als er nu eens geen DNA zou zijn?

Daarvoor zou je het verslag moeten zien, ik weet niet wat daarin staat over de verblijfsduur van de andere voorwerpen en hoe solide dat is vanuit wetenschappelijk oogpunt. Maar wat ik wel weet is dat er bij het NICC geen idioten werken. Ik ken mensen van een andere afdeling daar en die hebben quasi allemaal een doctoraat in de wetenschappen. Dat men me niet komt vertellen dat dat nitwits zijn die maar op doen.

1 caveat: ze werken met wat ze krijgen uiteraard. Als daarmee geknoeid kan zijn, anything goes.

Het enige wat ik zeker meen te weten is dat onderdompeling gedurende een jaar en nog DNA gevonden = kan niet. Ik daag gelijk wie uit om een wetenschappelijk paper te vinden dat het tegendeel zegt.

1,132

(...) "Beijer is in 2012 heel gericht in het onderzoek tussenbeide gekomen om de Delta speurders verdacht te maken, met een tip dat de speurders een informant hadden die hen naar Ronquières had gestuurd... De cel heeft daar weer een paar jaar tijd mee verloren, terwijl het onderzoek net een nieuwe adem had gevonden."

Bron: Interview Hilde Geens | Humo 220222

1,133

No stress, ik bedoel enkel maar ...wat als men zegt we hebben DNA zonder er te hebben om mensen nerveus te maken? Hoelang hebben ze bv. hierdoor de pukkel van de reus verzwegen bv. ... gewoon om te zien wie just was volgens hun.

Ik lees hier ook maar enkel mee... ken er verder zoals niemand niks van. Ma just een gedachte.

1,134

Django68 wrote:

(...) "Beijer is in 2012 heel gericht in het onderzoek tussenbeide gekomen om de Delta speurders verdacht te maken, met een tip dat de speurders een informant hadden die hen naar Ronquières had gestuurd... De cel heeft daar weer een paar jaar tijd mee verloren, terwijl het onderzoek net een nieuwe adem had gevonden."

Bron: Interview Hilde Geens | Humo 220222

In haar laatste boek heeft ze het hier ook over:

Iemand heeft de speurders aangepraat dat het team in Dendermonde een tipgever moet gehad hebben die hen in november 1986 naar Ronquières heeft gestuurd, waar duikers van de genietroepen van Burcht toen vier zakken vol wapenonderdelen en munitie gevonden hebben en de cheques en het wisselgeldkoffertje van de Delhaize van Aalst.

Wij hebben geen tipgever, zeggen de mensen van Delta. Ze hebben hun dossiers herlezen en hun oog viel op een proces-verbaal over verdachte handelingen aan de zwaaikom van Ronquières in de nacht na het bloedbad in Aalst.

(...) Die uitleg kunnen ze in Charleroi niet geloven. De Cel Waals-Brabant gaat ervan uit dat Delta een informant had. Ze hebben drie getuigen die dat volhouden. Dus eist de Delta-speurder die op het bewuste proces-verbaal was gebotst, Philippe Vermeersch, een confrontatie met alle getuigen (...).

Pas na een jaar aandringen wordt Vermeersch geconfronteerd met (...) François Achten. (...) Hij had inderdaad dat proces-verbaal bezorgd, zoals Vermeersch altijd had volgehouden.

(...) Maar de Cel heeft nog een andere [getuige] en dat is Robert Beijer, die in Thailand woont maar geregeld naar België afzakt voor een medische behandeling. Waarom Beijer met een tipgeververhaal is komen aanzetten, en waarop hij zich baseert, en hoe hij dat in 's hemelsnaam zou kunnen weten, blijft duister, want met hem komt het nooit tot een confrontatie.

(...) De derde aanbrenger zou een medewerker van Achten zijn, iemand die altijd aan diens rokken hing, maar de bron is niet zeker en ook met hem gebeurt er nooit een confrontatie.

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

1,135

En hoe legt iemand het NICC-rapport uit, de kwestie van dat DNA en het feit dat Martine Michel blijkbaar voldoende zeker was van haar stuk om 2 ex-onderzoekers -waarvan er dacht ik tot op vandaag zeker nog één formeel onder verdenking staat- van hun vrijheid te beroven?

Op het eenvoudige woord van Beijer zeker, pilaar van rechtschapenheid maar blijkbaar nog steeds met vrienden bij de ex-collega's? Sta me toe te twijfelen.

1,136

Vragen waar ik het antwoord niet op weet en je hebt gelijk om aan alles wat met dit dossier te maken heeft te twijfelen. Anderzijds heeft Hilde Geens jaren journalistiek onderzoek naar de bende gevoerd en verschillende jronngetuigen en onderzoeker geïnterviewd. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zo'n bewering uit haar duim zou zuigen. Als het om Bouten zou gaan dan weer wel.

1,137

Xenophon wrote:

Ik heb je uitleg gelezen en het is duidelijk aan welke kant je staat (niets op tegen) maar ik heb 1 vraag, Bossi:

Ik heb relaas gegeven zoals in het dossier voorkomt, Xeno.

Xenophon wrote:

Hoe verklaar je de aanwezigheid van DNA (uit de bloedvlek) op een object (kraag van kogelwerende vest) dat een jaar in het water gelegen heeft?

Ik heb daar mijn ernstige bedenkingen bij. Vooral ook hoe de overtuigingsstukken in behandeling zijn genomen alvorens over te brengen voor wetenschappelijk onderzoek. Het huidige sporenonderzoek en behandeling ervan kan men niet meer vergelijken met vroeger. Nu geeft men tenminste prioriteit aan sporenonderzoek alvorens andere bevoegde diensten een plaats delict betreden.

Xenophon wrote:

Ik kan enkel vaststellen dat het NICC - waar de experts zitten - blijkbaar niet overtuigd is van het feit dat alles zolang onder water gelegen heeft. Anderen - ook in Dendermonde - waren ook niet zeker. De OR had ingeval van onduidelijkheid zeer makkelijk bijkomend onderzoek kunnen bevelen maar dat was blijkbaar niet nodig en de these van manipulatie staat nog steeds.

Het NIC (nu NICC) instituut werd op 5 november 1971 met een koninklijk besluit opgericht, toen als het Nationaal Instituut voor Criminalistiek. Pas in januari 1993 trad het instituut in werking. Met het Koninklijk Besluit van 29 november 1994 werd het werkveld van het instituut verruimd zodat ook de criminologie eronder viel.

Ik heb geen redenen om te twijfelen aan de betrouwbaarheid en bevindingen van hun onderzoeken. Ze zijn ook befaamd en nemen een belangrijke plaats in in het European Network of Forensic Science Institutes (ENFSI). Zij stelden ook sets samen ten behoeve van politiediensten en deskundigen.

In geval van onduidelijkheid heeft een onderzoeksrechter veel mogelijkheden. Bij gebreke daarvan komt het vaak voor dat de raadkamers of Kamer van Inbeschuldigingstellingen bijkomende opdrachten geeft aan de onderzoeksrechters tot bijkomende onderzoeksdaden.

1,138

Bossi wrote:

Ik heb geen redenen om te twijfelen aan de betrouwbaarheid en bevindingen van hun onderzoeken. Ze zijn ook befaamd en nemen een belangrijke plaats in in het European Network of Forensic Science Institutes (ENFSI). Zij stelden ook sets samen ten behoeve van politiediensten en deskundigen.

????????

Zonder deze dienst te kennen, zonder ooit de labo's gezien te hebben noch iemand te kennen die er werkt was mijn eerste gedachte, tiens, dat is dan een overheidsdienst (jaja, ik weet wel dat ze onafhankelijk zijn) die blijkbaar over genoeg middelen beschikt. Dus ging ik wat opzoekingswerk doen zoals altijd. Voor wie enige interesse heeft, lees zelf op pagina 35 en 36 en trek uw conclusies.

» libstore.ugent.be

Hoe "befaamd" we internationaal waren blijkt hier uit:

Het NICC heeft sinds 2008 drie tegenexpertises uitgevoerd (twee kruitrestanalyses en één dossier voor mechanische ballistiek). Deze drie expertises werden uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse autoriteiten. De uitslag was telkens verschillend ten opzichte van het aanvankelijke onderzoek.

Voor alle duidelijkheid, het betreft een studie gedaan in 2012. Ik heb er geen idee van hoe datzelfde NICC na die datum evolueerde.

Zoals reeds gezegd, ik zou hun rapport van toen doodgraag lezen. Ik ben er tamelijk zeker van dat die "wetenschappelijke zekerheid" zoals gesteld door de magistraten wel eens iets genuanceerder uitgedrukt zou kunnen zijn door de wetenschappers die het onderzoek deden. Met of zonder grote middelen, befaamd of niet, een wetenschapper blijft een wetenschapper.

Ben wrote:

De vondst in Ronquières » Forum

Dit topic gaat over Philippe De Staerke.

Het onderzoek naar De Staerke in '86 en de vondst datzelfde jaar zijn in een discussie met enige diepgang onmogelijk te ontkoppelen van elkaar. Immers schrijf je zelf :

Het onderzoek rond de vondst in Ronquières heeft niets te maken met een door Beijer aangereikte piste. Het onderzoek naar Ronquieres is begonnen in 2012 (en niet 2013). En dit naar aanleiding van een herlezing van de verslagen van de bendecommissie. Speurders binnen de cel waren verbaasd om toen te moeten vaststellen dat er met de aanbeveling uit 1997 van de 2e commissie tot dan nog niets werd gedaan. De commissie vroeg nl. om de omstandigheden rond de vondst in 1986 grondig te onderzoeken. Had Vos dit bewust laten liggen?

Op dat moment (2012) herlas men ook het dossier De Staerke. Uit die herlezing zijn geen elementen gevonden om die piste verder te moeten onderzoeken. Meer zelfs, men vond binnen de cel dat de piste De Staerke door de Deltacel vooral à charge werd gevoerd en zelfs gestuurd leek.

Afgaande op bovenstaande vermoedden de nieuwe speurders (nou ja nieuws destijds) dat er iets niet koosjer was met zowel de ten laste legging jegens De Staerke door een aantal Delta leden als met de vondst in Ronquières. Het is denkbaar dat de personen door de Cel in verdenking gesteld voor feit B (vondst) dezelfde waren als de personen in het vizier voor feit A.

1,140

Het is inderdaad moeilijk om alles steeds strikt gescheiden te houden. Echter, wat dit betreft ben ik (mijn persoonlijke mening) ervan overtuigd dat er 'een probleem' is met de vondst van Ronquières, wie, waarom exact...dat is iets anders en daar pretendeer ik niet een antwoord op te hebben.

Maar even sterk ben ik ervan overtuigd dat er een serieus zwarte wolk van verdenking hangt boven 'de clan' De Staerke. Het gaat echt over meer dan enkel de getuigenis van zijn ex, de Samsonite-historie etc. Er zijn een gigantisch lange reeks van 'toevalligheden' waar Philippe De Staerke of anderen uit de clan bij betrokken zijn of ze net telkens op de verkeerde plaats waren.

Is dat nog toevallig? De bliksem kan ergens inslaan, met veel pech twee keer ook maar als het twintig keer gebeurt dan ga ik op zoek naar een lange ijzeren staaf die ergens geplant werd. Ik kan ook niet aannemen dat hij er telkens ingeluisd werd. Hij is een paar keer weggekomen omdat er net op het moment dat hij een serieus probleem begon te krijgen een ander feit was, terwijl hij vast zat of een betonnen alibi had. Dat sluit hem uit als je uitgaat van altijd dezelfde daders/uitvoerders maar ik denk dat we voorbij dat stadium zijn na al die jaren.