Re: Philippe De Staerke

Alain Moussa heeft Philippe "Johnny" Destaerke beschuldigt een bendelid te zijn. Alain Moussa werd eventjes opgepakt door de cel Waals Brabant om te worden ondervraagd door onderzoeksrechter Martine Michel. Alain Moussa werd rap vrijgelaten door onderzoeksrechter Martine Michel en moest zich excuseren tegenover Philippe "Johnny" De Staerke omdat hij hem ten onrechte had beschuldigd.

Asjeblief zeg... Zoiets had ik nog NOOIT gehoord in de Belgische gerechtsgeschiedenis... Is die Philippe "Johnny" De Staerke een heilige of zo? Wordt hij volledig GEDEKT door de justitie?

Of heeft het gerecht een heilige schrik dat Philipppe "Johnny" zou beginnen te praten?

922

Die excuses dat bleek achteraf geen formele eis van de onderzoeksrechter te zijn maar iets dat een onderzoeker aan Moussa had gezegd te doen uit eigen initiatief.

Het probleem is altijd een variatie op hetzelfde thema: gangster (dus per definitie niet volledig betrouwbaar) zegt dat X dit of dat gedaan heeft. Maar levert geen bewijs. X ontkent verontwaardigd en wijst erop dat gangster onbetrouwbaar / verslaafd / zo zot als een achterdeur is / zoals algemeen bekend ruzie heeft met hem / en zegt 'bewijs het'. Game, set, match. Zeker na 39 jaar.

Na al wat hij al overleefd heeft denk ik niet dat De Staerke plots zijn hart gaat openen, met een (hopelijk ongeladen) riotgun een politiebureau binnenstappen en zeggen 'voilà, deze is het zie, stuur maar naar het NICC en verlies hem niet onderweg, er hangen herinneringen aan'.

923

Ik heb altijd de indruk gehad dat De Staerke beginnen spreken is maar dat men hem monddood gemaakt heeft. Ik beweer niet dat hij stond te schieten in Aalst maar wel dat hij of een andere rol had en/of meer wist.

Ik wil je toch nog eens herinneren aan hetgeen Club hier schreef:

"Check het interview met De Staerke... Soms kregen we een opdracht die we moesten uitvoeren. Het gebeurde dat er mensen bijzaten die we niet kenden en zelfs onze taal niet spraken. Opdracht uitvoeren, geld verdelen en dan naar huis. Voordeel: men kan elkaar niet verraden.

Leon De Staerke was tot zijn recentste arrestatie bezig met het 'verkopen' van overvallen. Zij regelen alles voor de uitvoerders op voorhand en coördineren het ganse gebeuren."

Geen idee over welke overvallen ze het hadden natuurlijk. Kijken we over onze landsgrenzen dan zien we ook daar overvallen op de parkings van Carrefours tot en met het gebruik van maskers van oud-presidenten. Ik verwijs hier naar de bende van Nantes. Zoemen we hier bijvoorbeeld in op een zekere Lafaille die af en toe in ons land verbleef dan kan ik mij voorstellen dat Philippe De Staerke over dit soort bendes spreekt.

In ieder geval heb ik voor de lange blonde met staalblauwe ogen drie lookalikes gevonden van Haemers. Onder andere de jeugdvriend van plakker Marc uit Overijse (Groep Diane) en deze Lafaille (huurling).

Ik ben quasi zeker van het feit dat Philippe De Staerke niet loog als hij zei "het gebeurde dat er mensen bij zaten die we niet kenden en die een andere taal spraken".

Volgens mij is dat het geheim achter de onmogelijkheid om elkaar te verraden. Mocht ik het scenario moeten uitschrijven zou ik het zo gedaan hebben.

924

Xenophon wrote:

Die excuses dat bleek achteraf geen formele eis van de onderzoeksrechter te zijn maar iets dat een onderzoeker aan Moussa had gezegd te doen uit eigen initiatief.

Dit is een misverstand. Sven Mary, de raadsman van Moussa, heeft zich daartegen verzet bij de onderzoeksrechter.

925

Fenix, waar ik het mee eens ben - zonder er iets te kunnen van bewijzen uiteraard - is dat de clan De Staerke/Becker er vermoedelijk op één of andere manier bij betrokken is.

Hoe het exact zit, geen idee. Soms denk ik dat Becker/en één of meerdere De Staerkes betrokken waren bij de feiten uit de 'eerste golf' samen met een paar borains. Dat kan alvast niet uitgesloten worden op basis van gekende elementen (niet dat dat veel wil zeggen). En dat ze nadien met of tegen hun zin ingelijfd werden om 'mee te draaien' in de tweede. Mogelijk omdat iemand de eerste daders geïdentificeerd had en bezwarend materiaal had dat hen voor de rest van hun leven achter tralies ging laten belanden als ze niet - tegen betaling - meedraaiden.

Degenen wie het te heet onder de voeten werd of die vast zaten werden bij herhaling 'vrijgespeeld' want ja, nieuwe feiten, zelfde wapens = zelfde daders. Of dat was de redenering.

Philippe De Staerke werd de namiddag van de feiten gezien te Aalst, zijn ex en haar dochter verklaarden dat ook. Hij ontkent maar als wat ik heb gelezen klopt, vooral dan de verklaring van dat kind, dan lijkt dat me min of meer vast te staan. Wat hij ook is, hij is geen totale idioot. En kwam ook niet routinematig naar Aalst. Als hij op verkenning moest, waarom niet een week of 2 eerder en alleen? Dan daarna het gezeul met die koffer, zelfde verhaal. Dat er wapens in gezeten hadden, staat vast. Of het die van Aalst waren is iets anders. Waarom zijn vriendin meenemen op die kofferexcursie? Hoe je het ook bekijkt en zelfs als de inhoud niets met de Bende te maken zou hebben, dat is gewoon dom en hij is niet dom.

926

Xenophon wrote:

En dat ze nadien met of tegen hun zin ingelijfd werden om 'mee te draaien' in de tweede. Mogelijk omdat iemand de eerste daders geïdentificeerd had en bezwarend materiaal had dat hen voor de rest van hun leven achter tralies ging laten belanden als ze niet -tegen betaling- meedraaiden.

Dat is exact wat Lammers vertelde na de filmvoorstelling "Tu tueras point" van Marlair. Staat waarschijnlijk nergens aangezien er geen journalisten binnen mochten.

Lammers heeft dat ook gewoon eens voor de camera gezegd, iets van ze laten je iets kleins doen en voor je het weet raak je niet meer uit het web. Nogal wat mensen hebben dat opgevat als een verwijzing naar de Bende.

928

Bedankt Spectator. Dus hebben we nu de zekerheid dat het effectief over de Bende ging.

929

En ook niet onbelangrijk. Naar aanleiding van de schietpartij op cipiers in Frankrijk is het bij VTM blijkbaar ontgaan wat er ook destijds in België gebeurde. Toen Haemers in de celwagen werd overgebracht naar onderzoeksrechter Decoux in Leuven. Op de autosnelweg vielen ook gewonden en een overleden rijkswachter dat de celwagen begeleide.

930

Bossi wrote:

En ook niet onbelangrijk. Naar aanleiding van de schietpartij op cipiers in Frankrijk is het bij VTM blijkbaar ontgaan wat er ook destijds in België gebeurde. Toen Haemers in de celwagen werd overgebracht naar onderzoeksrechter Decoux in Leuven. Op de autosnelweg vielen ook gewonden en een overleden rijkswachter dat de celwagen begeleide.

Hier was ik even fout. Hier vielen geen doden maar een zwaar gewonde. Ik vergiste mij even met de feiten op een geldtransport. Mijn verontschuldiging.