171

Re: Huiszoeking Marie-Jeanne Callebaut

Django68 wrote:

Het is hoedanook gemeen en harteloos om die vrouw haar dossier waar haar leven om draaide af te nemen. Noodzakelijk? Ik betwijfel het ten zeerste. Eerder de laatste compromitterende sporen opruimen.

Django, zoals al herhaaldelijk gezegd in dit topic was hetgeen er gebeurd is, wel degelijk noodzakelijk en draaide het helemaal niet rond het "opruimen van sporen". De beslissing van de magistraat om dit uit te voeren, was gerechtvaardigd en met de juiste intenties genomen.

fenix wrote:

Dus hetgeen de woordvoerder hier zegt klopt niet volgens jou:

De woordvoerder van het federaal parket heeft gekozen voor die verklaring. Waarom hij zo over die zaak communiceert, moet je aan hem vragen maar hij zal er wel zijn redenen voor hebben.

Bossi wrote:

En wat is dan volgens uw informatie wel de juiste redenen?

Ik ken die reden maar zoals gezegd, wens ik daar niet verder op in te gaan. Ik kan alleen maar zeggen dat jullie gespeculeer niemand vooruit helpt.

Spectator Of Life wrote:

Onze webmaster heeft graag dat we on topic blijven (al is hij sowieso geen geweldig fan van dit topic vermoed ik zo) dus daarom een topic gerelateerde vraag.

Je begint me te kennen. wink

En het klopt wat je zegt, ik ben geen fan van de inhoud van dit topic en ik heb er al vaak over nagedacht om dit topic te sluiten. Het nieuws van de "huiszoeking" is relevant voor het Bende-dossier maar de redenen voor die "huiszoeking" zijn dat niet. Daarom heeft het geen zin om er over te blijven doorgaan.

Dus daarom een warme oproep om dit topic te laten voor wat het is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

172

Hoe weet jij dingen die niemand anders hier schijnt te weten? En waarom mag jij die weten, en wij niet?

173

Ik ben zeker bereid om aan je warme oproep te voldoen. ( zolang het "warm" is kan voor mij veel. Smiley)
Maar net zoals ctrix blijf ik met vele vragen zitten. En wij zijn niet de enigen dat kan ik je garanderen.

Ik probeer altijd met open vizier de mensen tegemoet te treden, probeer zo transparant mogelijk te zijn, maar dit alles met zo veel mogelijk respect naar iedereen toe. Al geef ik grif toe dat ik daar niet altijd in slaag.

Omgekeerd verwacht ik dit ook van anderen. Mag ik dus ook een warme oproep naar jou toe doen Ben om zo transparant mogelijk te zijn op je eigen forum. Het zou velen een beter gevoel geven en alle mogelijk speculaties vermijden.

Wat dit topic betreft. Het had gewoon nooit mogen bestaan. De huiszoeking had nooit mogen gebeuren om te beginnen. En indien ze toch broodnodig was had men dat al lang geleden moeten doen, in tijden dat Marie Jeanne niet ziek was en in staat zichzelf te verdedigen samen met haar advocaat. En ik heb nog niet gedaan. Had het gerecht zijn werk gedaan zoals het moest had Marie Jeanne een ander leven kunnen leiden, net zoals ALLE slachtoffers. Hoe komt het dat dit feit de pers haalde? Ik wil dit absoluut niet in de schoenen van de pers schuiven want ik heb onlangs twee maal mogen ervaren hoe discreet de pers kan zijn. Hoe dankbaar soms ook.

Was dit een noodkreet van iemand die vond dat de pers dit moest weten? Geen idee. In dat geval slik ik mijn woorden in.

En nog iets dat zwaar op mijn lever ligt Ben. Ooit heeft een forumlid het hier gepresteerd om drie vrouwen te beschuldigen van moord op hun mannen. De ene was zijn vrouw of partner, de andere was de moeder van een ander forumlid en de derde was Marie Jeanne. Ik wist niet wat ik las toen.
Als kers op de taart beweerde dat forumlid dat hijzelf één van de slachtoffers uit Aalst moest zijn. Gelukkig had hij zichzelf kunnen redden door niet naar de Delhaize te gaan. Jan Palstermans ging nooit naar de Delhaize en het tijdsstip dat hij toch zou gaan werd bepaald of uren uitgesteld door spelletjes te spelen met zijn kinderen.

Maar goed, we kunnen de klok niet tergdraaien, helaas niet.

Voorlopig heb ik hier gezegd wat er te zeggen viel. Maar zoals gezegd, aan een oprechte en warme oproep kan ik moeilijk neen zeggen. De tijd zal wat dit betreft misschien klaarheid scheppen.

174

Klaarheid hopelijk wel, waarheid zeer zeker hopelijk wel. Toch frappant dat getuigen, slachtoffers, goede speurders e.a. vroeg of laat de bonen moeten vreten.

175

Ben wrote:

Ik ken die reden maar zoals gezegd, wens ik daar niet verder op in te gaan. Ik kan alleen maar zeggen dat jullie gespeculeer niemand vooruit helpt.

Fijn, want dan kent de raadsman van wijlen mevrouw Callebaut ook de reden niet niettegenstaande hij onmiddellijk zijn tussenkomst verleende na de huiszoeking. Nochtans vertegenwoordigd hij 15 slachtoffers en nabestaanden in het Bende van Nijvel dossier.

Men heeft een kanarievogel in beslag genomen om wat leutig gefluit te hebben op de burelen van de CWB alwaar men het diende te stellen met burelen en kasten vanuit de jaren 1970 - 1980.

Voor mij closed.

176

Vandaag verschenen » p-magazine.com

Dossier Bende van Nijvel: forumleden kibbelen met beheerder over zoeking bij Marie-Jeanne Callebaut

Het gaat om vier kinderen van één van de 28 dodelijke slachtoffers van de Bende. De kinderen van Jan Palsterman (op het ogenblik van de feiten 40) hebben zich via hun raadsman Patrick Jacobs burgerlijke partij gesteld tegen onbekenden bij de Dendermondse onderzoeksrechter Evy Muylaert.

Jan Palsterman werd bij de moorddadige raid van 9 november 1985 op het warenhuis Delhaize in Aalst met vier kogels afgemaakt. Het gezin Jan Plasterman - Marie-Jeanne Callebaut telde op het ogenblik van de feiten zes kinderen. Eén van de kinderen had zich voordien al burgerlijke partij gesteld en wordt daarin gevolgd door vier andere kinderen van Jan Palsterman. Palsterman en Callebaut waren in 1985 aan het scheiden of reeds (feitelijk) gescheiden.

Callebaut is een sterke vrouw. Ondanks bedreigingen voert ze haar eigen onderzoek. In 2001 onderneemt ze actie. “Toen het Bende-dossier elf jaar geleden van Dendermonde naar Charleroi werd overgeheveld, was het onderzoek ten dode opgeschreven. Met de vaststelling dat niets tegen Philippe De Staerke kan bewezen worden en dat hij op 30 mei waarschijnlijk buiten vervolging wordt gesteld, wordt het dossier gecremeerd. Wij zullen Cassatie vragen alles nietig te verklaren wat sinds 1990 is ondernomen en het onderzoek terug te sturen naar Dendermonde.''

Dat zeggen Marie-Jeanne Callebaut (dan 54) en haar advocaat Peter Callebaut, allebei diep teleurgesteld door het resultaat van het tweede onderzoek naar de overvallen van de Bende van Nijvel dat in Jumet gevoerd is.

“Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Philippe De Staerke op een of andere manier bij de overval van Aalst betrokken was. Dat blijkt uit heel wat getuigenissen en aanwijzingen. Je kan er in het dossier gewoon niet naast kijken. Telkens weer krijgen wij van de onderzoekers echter te horen dat er wel aanwijzingen zijn, maar geen bewijzen. Het is om moedeloos van te worden, maar ik laat het er niet bij. Zelfs als ze De Staerke laten gaan, zal ik de nodige initiatieven nemen om mijn inlichtingen hard te maken'', aldus een verbazend strijdlustig gebleven mevrouw Callebaut.

“Ik begrijp er niets van. België beschikt over 40.000 politiemannen. Twee parketten en twee parlementaire commissies hebben zich over het Bende-dossier gebogen. Zeventien jaar na de feiten staat men op het punt de enige verdachte ooit in deze zaak spijts heel wat aanwijzingen toch vrij te laten. Dit is een schoolvoorbeeld van een ongelooflijk falen'', stelt meester Peter Callebaut vast.

En de advocaat laat het er hier ook niet bij: “Ik heb de raadkamer gezegd dat het dossier in 1990 op een onwettelijke manier naar Charleroi is overgeheveld. De raadkamer in Dendermonde gaf ons destijds gelijk om de zaak daar verder te zetten, maar het parket heeft beroep aangetekend en toen heeft de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) de zaak doorgestuurd naar Charleroi als een soort van ordemaatregel. Dat staat nergens in de wet geschreven. Wij zijn toen door de KI zelfs niet gehoord. Wij moesten als schoolkinderen op de bank voor de gesloten deuren wachten op de beslissing. Een kaakslag voor de rechten van de verdediging. In dit dossier werden de regels van de procedure in die mate met voeten getreden, dat, mocht er nog een verdachte gevonden worden, hij nooit voor assisen zou komen. De eerste de beste advocaat veegt zo'n vordering moeiteloos van tafel.''

De enige, die blij mag zijn met de aangekondigde buiten vervolgingstelling, is uiteraard Philippe De Staerke zelf. De Staerke zal veel later - zonder bewijs - door gangster Moussa aangewezen worden als een Bendelid. De stelling van De Staerke: “Les tueries sont politiques.” Hiermee verwijst hij naar de opdrachtgevers.

In 2020 voeren speurders een zoeking uit bij Callebaut. “De weduwe heeft destijds een kopie van het dossier gekregen, en die kopie bevat oude pv’s en documenten die het federaal parket mogelijk niet meer terugvindt in zijn eigen dossier”, aldus de advocaat van de weduwe in Het Nieuwsblad. Het is uiteraard een dieptepunt in deze trieste geschiedenis.

Op het Vlaamse forum over de Bende vertelt ene Steinerprag zonder bewijs dat de zoeking “niets ter zake doet”.
De beheerder van de site: “Ooit zal dat verhaal wel bekend worden en dan zal iedereen weten dat hetgeen forumlid Steinerpag een tijdje geleden geschreven heeft, volledig terecht is: ‘Het doet niets ter zake’.”

Iets later stelt deze beheerder ook over deze zoeking: “Het was noodzakelijk en uitermate goed dat de onderzoekers dit gedaan hebben.” Niet echt coherent als uitleg dus.

Op het forum wordt al dagen gediscussieerd over deze zoeking. Zoals iemand terecht schreef: “De huiszoeking had nooit mogen gebeuren om te beginnen. En indien ze toch broodnodig was had men dat al lang geleden moeten doen, in tijden dat Marie Jeanne niet ziek was en in staat zichzelf te verdedigen samen met haar advocaat. En ik heb nog niet gedaan. Had het gerecht zijn werk gedaan zoals het moest had Marie Jeanne een ander leven kunnen leiden, net zoals ALLE slachtoffers.”

Callebaut overleed onlangs.

177

Bossi wrote:

Op het Vlaamse forum over de Bende vertelt ene Steinerprag zonder bewijs dat de zoeking “niets ter zake doet”. De beheerder van de site: “Ooit zal dat verhaal wel bekend worden en dan zal iedereen weten dat hetgeen forumlid Steinerpag een tijdje geleden geschreven heeft, volledig terecht is: ‘Het doet niets ter zake’.”

Mijn idee over die huiszoeking die "niets ter zake doet" is dat men mogelijks compromitterende zaken, feiten, dossiers... "in beslag wil nemen" om ze voorgoed te doen verdwijnen.

En Ben die geen klare uitleg geeft over zijn zwijgen ... tja ... ik weet het niet ... wat moeten we daarmee... "Ik weet het maar ik zeg het niet"... zwijg dan ... zoiets geeft maar miserie.

178

thomas2 wrote:

zoiets geeft maar miserie.

Tja, Thomas. Ofwel is de ruitenwisser onderweg ofwel de slotenmaker. In het artikel staat vandaag onder andere wat ik al heel lang verkondig.

179

Ik vind dat het ver gekomen is wanneer personen die hier actief zijn de hand vasthouden van 'journalisten' van p-magazine die pronto een artikeltje schrijven in de hoop druk te kunnen zetten.

Van manipulatiepogingen gesproken.

Zelf geloof ik geen moment dat die fameuze huiszoeking doorgegaan is met de bedoeling bewijsmateriaal te verdonkeremanen. Dat is ridicuul. Wie dat gelooft zegt dat heel de onderzoeksploeg inclusief de onderzoeksrechter gecorrumpeerd zijn. De OR is persoonlijk meegegaan op zoeking. Aan al wie dit leest en enige ervaring heeft op politioneel gebied: hoe vaak gebeurt dat?

De bedoeling daarvan was m.i. niet meer of minder dan toezicht houden dat alles correct verliep en - als er nog zand moet zijn - ervoor te zorgen dat NIETS kon worden verdonkermaand.

Over de redenen waarom het tot die zoeking moest komen kan je je terecht serieuze vragen stellen maar over de zoeking zelf, die weliswaar een ernstige inbreuk was op de integriteit van een verwante? Ik dacht het niet.

Het toppunt is dat degenen hier die de stelling dat stukken moesten 'verdwijnen' aanhangen een aantal andere zaken voor zoete koek lijken aan te nemen waar dan m.i. wél serieuze vragen kunnen worden bij gesteld wat betreft manipulatie, zoals de 'vondst' bij Ronquières. La guerre des flics loopt hier gewoon door. De ploeg in Dendermonde heeft voor zover ik kan beoordelen zeer goed werk verricht maar ten persoonlijke titel: ik ben ervan overtuigd dat ze 'gerold' geweest zijn daar. En dat er een goeie kans is dat degene die dat getriggerd heeft in hun midden zat.

180

Goed en wel, maar wie A zegt moet ook B zeggen. Als je zegt dat de huiszoeking niets ter zake doet, zeg er dan ook bij waarom. En dat de beheerder dat spelletje meespeelt vind ik nog veel erger. Of er iemand contacten heeft met P-magazine weet ik niet; misschien leest die schrijver hier gewoon mee, dit is een openbaar forum, weet je.

En al die geheimdoenerij voedt alleen maar de gedachte dat alles gemanipuleerd wordt. Oh ja, en ik ben héééél geneigd om te denken dat er nog steeds gemanipuleerd wordt. Zoals ik al zei: de bende is niet dood.