941

Re: Philippe De Staerke

Zeggen ze in datzelfde PV ook iets over de ondervragingen van de borains en de wijze waarop dat ging?

Ik heb niets tegen de speurders van Charleroi en ze maken m.i. een aantal goeie punten (o.a. Ronquières) maar ze kwamen aan tafel nadat al het eten en drinken al afgeruimd was en zaten met een dossier uit Dendermonde waar de meesten al geen snars van begrepen want in het Nederlands. Ik vraag me bijgevolg ook wel af in hoeverre er moeite werd gedaan om alles grondig en objectief te analyseren en krijg de indruk dat ze collectief alles wat gebeurde in Dendermonde afgeschreven hebben nadat er inconsistenties kwamen over o.a. Ronquières.

Ze moeten ook weten wat ze willen: als ze getuigenverklaringen hier afserveren, wat zijn de getuigenverklaringen elders waar ze zich wél op baseren dan nog waard?

Er zijn een aantal objectieve elementen rond de 'bewegingen' zal ik maar noemen van de De Staerkes en verwanten die elk op zich misschien niet conclusief zijn maar wanneer je al de toevalligheden naast elkaar legt dan eindig je m.i. met iets dat niet meer uit te leggen valt als je niet gelooft in sprookjes.

Tot slot, als ze tot de conclusie komen dat het onderzoek over de hele lijn niets waard is, dan moeten ze ook maar de intellectuele eerlijkheid hebben om dat duidelijk te zeggen en er een streep onder te trekken. Ik denk persoonlijk dat het onderzoek te zeer vervuild is door onderzoeksdaden waarbij personen betrokken zijn die later niet clean bleken te zijn. Je zal daar nooit mee naar een rechter kunnen. Maar dat wil niet zeggen dat alles onzin is.

942

De huidige cel volgt volgens de meest recente berichtgeving (intussen ook alweer meer dan een jaar oud) nog steeds het spoor WNP - extreem rechts. Blijkbaar zouden heel veel elementen in die richting wijzen. Volgens Eddy Vos misschien zelfs te veel. De volledige Delta cel en de BOB Halle (op een na) waren overtuigd van de betrokkenheid van De Staerke. Dan vraag ik me af is de huidige ploeg veel bekwamer dan de vorige generatie speurders die toch de enigen waren die resultaat hebben geboekt of is er ergens sprake van tunnelvisie bij een van de twee? Het is geen goed teken dat zelfs de speurders het niet met elkaar eens zijn.

943

To a hammer, everything looks like a nail. Tunnelvisie volledig vermijden is quasi onmogelijk voor een individu. Daarom dat er ook in een team gewerkt wordt en met een OR die normaliter wat van het gewoel verwijderd staat en wat objectiever naar alle elementen kan kijken.

Meningsverschillen en discussies zijn gezond. Tot een bepaald punt.

Hier is het probleem dat er niet zoveel echt harde, materiële elementen zijn die niet in twijfel kunnen worden getrokken. Die discussies verworden dan tot een quasi religieus dispuut over wie gelijk heeft en zodra het gaat over 'geloof' en niet 'feit' kan daar geen oplossing uit komen. Ik heb ook de indruk dat er onderhuids een communautaire kwestie meespeelt en ik stel me serieuze vragen bij zaken als bv verhoren etc die gelezen worden in vertaling.

De best geplaatste om een verhoor te kaderen is iemand die het afgenomen heeft want je kan onmogelijk alle nuances, niet-verbale communicatie etc vatten op papier. Als wat op papier staat dan nog eens vertaald wordt, is het helemaal lastig.

Neem de proef op de som en lees eens de rapporten van de bendecommissies. Als je goed tweetalig bent - ik durf te beweren dat ik dat ben - moet je het Nederlands eens met het Frans vergelijken: soms zit de vertaler er glad naast, op andere momenten wordt vertaald maar gaat de nuance verloren of verschuift het zwaartepunt soms subtiel.

Django68 wrote:

Ik blijf het ook raar vinden dat verschillende forumleden een pleidooi houden voor de onschuld van De Staerke. Ze beweren dus het beter te weten dan de Delta ploeg die toch heel dicht bij de waarheid zat. De aanwijzingen voor zijn betrokkenheid zijn gewoon verpletterend.

Tussen een pleidooi houden en gerede twijfel loopt een brede snelweg. Misschien zat Delta juist, misschien ook niet; ik stel verklaringen en getuigenissen in vraag net als velen de vondst in vraag stellen. Als er met bepaalde bewijsstukken is geknoeid (stelling, geen zekerheid) werpt zich de vraag op of er ook nog met andere stukken is gesjoemeld, dat is logisch. Ik stel de nieuwe Cel niet boven Delta (met dat WNP-spoor heb ik al helemaal niets) noch omgekeerd.

Ik lees al meer dan twintig jaar over dit dossier, en wat betreft de betrokkenheid van Philippe De Staerke durf ik geen enkele uitspraak doen. Ik zie veel pro's maar ook veel contra's.

Trouwens als René DJ hem heeft herkend, dan heeft Philippe De Staerke toch ook René DJ herkend, en al helemaal met die vloek? Dan is het ook vreemd dat Philippe De Staerke René DJ niet heeft geliquideerd in typische Bende stijl.

945

Mincky wrote:

De laatste groep Bendespeurders in Charleroi

Verder moet je egl niet meer lezen. Het verhuizen naar Charleroi was de begrafenis van het dossier.

946

Xenophon wrote:

Ik heb niets tegen de speurders van Charleroi en ze maken m.i. een aantal goeie punten (o.a. Ronquières) maar ze kwamen aan tafel nadat al het eten en drinken al afgeruimd was en zaten met een dossier uit Dendermonde waar de meesten al geen snars van begrepen want in het Nederlands. Ik vraag me bijgevolg ook wel af in hoeverre er moeite werd gedaan om alles grondig en objectief te analyseren en krijg de indruk dat ze collectief alles wat gebeurde in Dendermonde afgeschreven hebben nadat er inconsistenties kwamen over o.a. Ronquières.

Het onderzoek van Dendermonde naar De Staerke werd bij de CWB 10 jaar geleden door meerdere Nederlandstalige speurders herlezen en grondig doorgenomen. Hun conclusie had niets te maken met een slechte vertaling of het niet begrijpen van nuances. Ze hadden de originele pv's in het Nederlands gelezen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

947

Dus het werk van een ploeg speurders die kort na de feiten resultaten begonnen te boeken en wie onrechtmatig het onderzoek ontnomen werd, wordt 30 jaar later geëvalueerd door een nieuwe generatie die zegt dat hun voorgangers er compleet naast zaten en zich lieten manipuleren. De huidige ploeg focust zich al 15 jaar zonder enig resultaat op de piste van extreem rechts en manipulatie van het onderzoek.

948

De speurders die sinds 2018 zijn ingetreden bij de CWB zeggen dat absoluut niet, Django. Die zijn van mening dat de Delta Cel wel degelijk op het goede spoor zaten. Niet te vergeten dat zij ook afhankelijk waren van twee magistraten. Als de CWB hun voorstellen niet worden gevolgd door de leidinggevende magistraten, dan zijn speurders uitgesproken. Ook niet te vergeten dat er recentelijk heel wat uitgebreid onderzoek is verricht door het Comité P en geheel de Delta Cel is doorgelicht. Resultaat nihil.

Spectator Of Life wrote:

Trouwens als René DJ hem heeft herkend, dan heeft Philippe De Staerke toch ook René DJ herkend, en al helemaal met die vloek? Dan is het ook vreemd dat Philippe De Staerke René DJ niet heeft geliquideerd in typische Bende stijl.

Daartoe kan een andere redenen bestaan uitgaande Philippe De Staerke. De houding die De Jonghe aannam tijdens zijn aanvankelijk verhoor en naverhoren zijn op zich wel opmerkelijk. Zijn angst gaf er zelfs aanleiding toe om met de verhoorders opstellers op geheime plekken af te spreken.

949

Personen die over het dossier beschikken, verwijs ik naar Dossier 26/90 N°: FD.10.980000.37 -18, Pagina 3.266 – 3267. Betreffende telefoontap dd. Zaterdag 19 januari 2019 om 18.41 uur tussen Target A en gesprekspartner B. Beperkte weergave:

Volgens Target A: is men heel eenzijdig bezig een dossier op te bouwen tegen speurder V. Dit wordt ook toegegeven door de onderzoekers. Onderzoekers gaan ervan uit dat V getipt is geweest.

B: V. zou getipt zijn door De Staerke.

Target A: Herhaalt dat ze bezig zijn met een tunnelvisie tegen V.

B: Vraagt of O.R. T. zijn verhoor al ontvangen heeft.

Target A: Uit het verhoor van O.R. T. is gebleken dat er zaken verdraaid werden, waartegen O.R. T. gaat reageren.

B: Is geïnteresseerd in een verslag van CBO.

Target A: Dit is gemeld aan het CBO dat ze gingen duiken in Ronquières gezien er voordien slecht gedoken was. Dit is een verslag van 18 september waar meerdere bestemmelingen van zijn.

B: Er wordt over een getuige gesproken die aanwijzingen zou hebben gegeven in 1989. Het gaat om een zekere X (naam bekend) Denkt dat De Staerke erachter zat.

Target A: Twijfelt er niet aan dat De Staerje bij de feiten betrokken was, maar dat het niet te bewijzen is. Leidt uit een gesprek met M.C. af dat er nog gewerkt wordt op de piste De Staerke Philippe.

B: Zegt dat als ze op De Staerke werken, dan zouden ze ook in de richting Vanden Eynde moeten werken.

(In het dossier Beersel zit zeer interessante info!)

B: Dit is nog een kans om de zaak op te lossen. Ze moeten dan op een tactische manier trachten een vrouw te benaderen die in Engeland zou verblijven en vroeger een relatie heeft gehad met één van de Staerkes. Link drugs Heroine. Zegt verder dat dit een belangrijke piste is met serieuze knopen, die nog kunnen leiden tot een oplossing. Dat de onderzoekers dit nooit onderzocht hebben. De zoon van Vanden Eynde heeft schrik. Er leeft nog iemand. Vrouw zou mogelijks wel vertellen.

Target A: Spreekt terug over Ronquières en herhaalt de feiten. Tenslotte wordt over de geloofwaardigheid van Goossens gesproken.

B: Er zou een belangrijk PV van Vanden Eynde verdwenen zijn in Halle. Een zekere K., werkte samen met A., is daarover verhoord. K. was verantwoordelijk voor Vanden Eynde. (Stuk 129 chronologisch geklasseerd) Zou verder contact hebben met een speurder die vermoedens heeft, gezien er gesproken werd over een vals bomalarm in sporthal in Halle waarbij A. het PV zou opgesteld hebben. Dit bomalarm is op het zelfde moment als de daders op hun vluchtroute zijn vanuit Ninove naar Halle, in de periode van de feiten.

950

Iemand is mogelijk niet voor het goeie klimaat vertrokken naar Afrika. Hij was misschien iets kwijt dat hem niet toebehoorde en waar naar gezocht werd (en het was geen video of de memoires van Franco). Ik denk dat o.a. Hilde Geens dat ook weet, ze maakt er een allusie op.

Er is mogelijk een link naar de (oudere) zaak rond BIOS waarin ook Julien en Charles De Staerke voorkwamen. Van daaruit zit je linea recta bij Farcy en het NDB. Wie zal het zeggen, het is ok gek van te worden.