951

Re: Philippe De Staerke

Ter opfrissing » archive.org

952

Hartelijk bedankt voor dit geweldige cadeau Stiletto. Ik denk dat ik dit artikel voor de eerste keer zie, indien ik ten minste op mijn geheugen mag afgaan. Maar bon, dat is niet belangrijk.

Wat Philippe De Staerke daar schreef was iets waar ikzelf ondertussen achter gekomen was, namelijk dit:

"Zij die de moorden hebben bevolen en georganiseerd, zijn allemaal echte royalisten. Je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Wat ze gedaan hebben, was een logisch gevolg van hun opvattingen: alle macht aan de koning! U moet ook begrijpen dat je niet meer kunt ontsnappen, als je eenmaal vast zit in dat kluwen. Het is onmogelijk om te zeggen 'Ik wil niet', op het ogenblik dat ze je vertellen wat je opdracht is."

"Als je er goed over nadenkt, dan zijn de echte criminelen de politieke figuren en de hoge rijkswachtofficieren die de bevelen hebben gegeven. Wij voerden alleen maar de opdrachten uit. Als je eenmaal deel uitmaakt van zo'n raderwerk, doe je wat je moet doen, of je bent dood. U moet begrijpen dat een groot deel van de Belgische politiek bestaat uit mensen die elkaar in bedwang houden met de compromitterende dossiers die ze over elkaar bezitten."

En hij schreef nog iets anders waar ik ondertussen ook achter gekomen ben. Er zijn foto's die bepaalde dingen kunnen bewijzen maar die ik nooit ergens zien opduiken heb. Maar ze bestaan.

"Maar de bevelen kwamen in hoofdzaak van een voormdig lid van de Staatsveiligheid, die ik een aantal keren heb ontmoet in de Belliardstraat 39 (de zetel van het CEPIC; red.). De reden waarom ik dit adres vermeld, is simpel het gerecht weet dit. Er bestaan zelfs foto's van de gesprekken die in dat gebouw met bepaalde mensen heb gevoerd."

Ik ga waarschijnlijk de rest van het forum over mij krijgen als ik nu durf te schrijven dat ik bereid ben te geloven wat Philippe De Staerke daar schreef. Noem mij voor mijn part uiterst naïef (of erger) maar mijn buikgevoel zegt mij dat deze brief grotendeels klopt. Waarom? Omdat Philippe De Staerke daar grotendeels schrijft hetgeen ik na jaren zoekwerk zelf zou kunnen schrijven.

Bij deze weten we ook welke taal Philippe De Staerke toen gebruikte: koeterwaals. Smiley.

953

Wat Philippe De Staerke schrijft is een samenvatting van geruchten en roddels die al jarenlang het Bende van Nijvel-dossier domineren. Hij schrijft niets nieuws. Alles wat in zijn brieven staat, heeft daarvoor al in de pers gestaan. Wat de waarde is van die brief en bekentenissen van De Staerke is dus heel moeilijk in te schatten.

Daarnaast hoop ik dat je de contradictie in zijn "bekentenis" ook zelf ziet:

(...) "U moet ook begrijpen dat je niet meer kunt ontsnappen, als je eenmaal vast zit in dat kluwen. Het is onmogelijk om te zeggen 'Ik wil niet', op het ogenblik dat ze je vertellen wat je opdracht is."

En:

(...) "Als je eenmaal deel uitmaakt van zo'n raderwerk, doe je wat je moet doen, of je bent dood."

Dus, je moet doen wat ze zeggen of je bent dood. Maar dit mega-complot laat dan wel toe dat Philippe De Staerke - een man die zogezegd nooit praat - het hele complot uit de doeken doet in de pers. Waarom heeft De Staerke dan geen accident gekregen zodat hij nooit meer kon praten? Voordat hij de rest van dit mega-complot uit de doeken deed?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

954

Natuurlijk zie ik dingen die niet kloppen, zoals de rijkswachtgolf bijvoorbeeld om het bekendste te noemen. Maar wat als zijn theorie over de verhoogde schoenen klopt? Dan is niet alleen de Bende een mythe maar ook de "Reus". Hetgeen niet wegneemt dat 187 cm toen uitzondering was.

De Staerke is niet de enige die geen accident kreeg he Ben. En mega complotten en misleidingen zijn van alle tijden. Maar inderdaad hebben ze met Philippe De Staerke misschien het Paard van Troje binnen gehaald.

Maar toch blijf ik zeggen dat het soms fout is het kind met het badwater weg te gooien. Niemand kan met zekerheid zeggen of de piste De Staerke de juiste was. Niemand. Ook de huidige cel die het omgekeerde beweerde kon dat volgens mij niet met grote zekerheid zeggen. 

Maar ... indien Philippe De Staerke de waarheid sprak zou het een reden kunnen geweest zijn om het onderzoek bij Delta weg te halen. Je moet niet altijd iemand letterlijk doden he, monddood maken is blijkbaar ook een mogelijkheid. Zoals het eveneens een mogelijkheid is iemand tot zelfmoord te drijven.

Trouwens, waarom ga je een auto uitrusten met een schietstand achteraan als je er prat op gaat niet te doden?

955

Bovendien, zoals aangehaald in het artikel : 'We beschikten over een VW Golf van de rijkswacht' maar de rijkswacht schakelde pas over van Renault naar de Volkswagen Golf in '86-'87, nà (en deels ten gevolge van) de aanslagen van de Bende.

Nog een kanttekening : bij de overval van 5 december 1985 staat dat deze wordt toegeschreven aan de Bende van Baasrode en dat het gaat om een omgebouwde VW Santana. Het ging echter om een BMW.

Als ik zie dat De Staerke al allemaal beweerde en verklaard heeft ... Ik neig noch naar geloven noch niet geloven, maar probeer objectief te blijven. Wat mij opvalt is dat er héél veel tegenstrijdige verklaringen zijn van zijn kant, en als ik dan nog bepaalde schrijfsels lees van hem op bepaalde sites, zijn boek etc ... Vrij onsamenhangend allemaal.

Een objectieve waarneming is alleszins, zoals in het artikel vermeld en zoals Ben zegt : alle info uit deze 'bekentenis' kon eenieder met enige kennis van het dossier wel achterhaald hebben. En waarom leeft hij dan inderdaad nog? smile

En het enige wat zijn verklaring kracht zou bijzetten, die verklaring i.v.m. de reus en zijn hakken ? Dat is ook geen vaststaand feit, en heb ik geen enkel bewijs voor gevonden. De bewijsstukken die zijn verklaring kracht zouden bijzetten (foto's, hakken etc.) zijn allemaal verdwenen.

Dat doet me een beetje denken aan complottheorieën eerlijk gezegd, daar wordt ook alle bewijs 'voor' verdoezeld door de elite of dergelijke, alle logische verklaringen 'tegen' zijn manipulatie ...

Ockhams scheermes. wink

956

fenix wrote:

"Zij die de moorden hebben bevolen en georganiseerd, zijn allemaal echte royalisten."

En wie waren dat zoal, die royalisten?

Ervan uitgaande dat hetgeen hij weet werd gemixt met vermoedens, geruchten en verzinsels om een volledig verhaal te kunnen schetsen. We moeten het misschien ook eerder als een hypothese zien. Welk deel is dan hetgeen hij weet ...

957

Het is niet dat er een lijst bestaat van royalisten he. Maar om te beginnen al de conservatieve rechter vleugel van de CEPIC en dan bevinden we ons in kringen rond de Bonvoisin en Van Ypersele. Al vergeten dat een hofdame genoemd werd die op haar beurt getrouwd was met een krijgsauditeur?( die er finaal voor zorgde dat de mannen van de diefstal van de telexen vrij kwamen, was krijgsverraad he) En zonen en dochters en schoondochters in de magistratuur hadden.

De Opus Dei kring.

Aan Vlaamse kant waren dat eerder de nazaten van de Leopoldisten, ooit de "foute" koning genoemd. Er bleken toch een stuk of wat Degrelle aanhangers bij het leger te zitten. Toch niet vergeten dat Rex de Katholieke Kerk tot de staatsreligie van België wou maken.

Bij het leger werd slechts één Vlaming gevraagd mee te doen aan een "operatie" met als doel destabilisatie en een ruk naar rechts. Dit in tegenstelling met de geplande staatsgreep uit de jaren 70, daar was geen enkele Vlaming uit het leger bij.

Samengevat zitten we dan mogelijk in de politieke criminaliteit waar maatschappelijke lozers (lees criminelen of bandieten) makkelijk in te zetten bleken. Types als De Staerke dus. Types die pas aan een ideologie beginnen denken als er veel geld mee kan verdiend worden.

Let op he, ik heb niet gezegd dat het royalisten waren die geleid hebben tot Bendefeiten. Misschien had ik ze gewoon conservatief rechts moeten noemen (waaronder ik een niet gering aantal royalisten tegen kwam).

958

Mooi. Maar er was een andere reden waarom ik de vraag stelde. Ik had die vraag ook een mooi kleurtje gegeven om het duidelijk te maken wat ik bedoelde. Ik wist niet dat dat er niet zou door komen, want in de preview was het een mooie blauwe vraag.

Ik kan hier geen namen noemen, maar heb een familie in gedachte die zich al wel eens minachtend uitliet over het gewone volk

959

Ik ben geneigd eea te zien zoals uiteengezet door Kenniz05 hierboven.

Het verhaal van De Staerke die met zijn plateauzolen van 10 cm zijn 176 cm een boost geeft en ineens vervelt tot 'reus', sta me toe te twijfelen, vooral als daar geen vaststelling van is. Ik heb zelf nooit zoiets gedragen maar erg handig in situaties waar snel schakelen essentieel is lijkt me dat niet. Al wat hij vertelt had inderdaad al wel eens in de krant gestaan.

Mijn persoonlijke opinie maar waar ik niets kan van bewijzen is dat hij en een aantal personen uit zijn omgeving minstens in de periferie betrokken waren en dat het niet louter een kwestie is van arme Johnny die 'ze' een peer wilden stoven en op verkenning lieten gaan net voor de feiten in Aalst, gevolgd door een liedje over de bende van Hofstade en de Bende Van Nijvel. Simpelweg omdat hij in dat geval zeer goed zou geweten hebben wie erachter zat en ik kan me geen grotere incentive bedenken om de waarheid te vertellen dan verdacht worden van die feiten.

Dus ofwel wetens en willens betrokken, ofwel tegen wil en dank ingelijfd omdat 'de logisitici' iets hadden over hem waardoor hij de rest van z'n dagen achter de tralies ging verdwijnen als hij niet meewerkte. En hoe meer hij meewerkte, hoe zwaarder de bewijslast tegen hem.

960

fenix wrote:

Hartelijk bedankt voor dit geweldige cadeau Stiletto. Ik denk dat ik dit artikel voor de eerste keer zie, indien ik ten minste op mijn geheugen mag afgaan. .../... Ik ga waarschijnlijk de rest van het forum over mij krijgen als ik nu durf te schrijven dat ik bereid ben te geloven wat Philippe De Staerke daar schreef. Noem mij voor mijn part uiterst naïef (of erger) maar mijn buikgevoel zegt mij dat deze brief grotendeels klopt.

Ik zie ook voor de eerste maal dit artikel waarvoor mijn dank aan stilleto.

Het forum over u krijgen? Van mij alvast niet, Fenix. Ik herhaal nogmaals, Politiek, magistraat, Rijkwacht en uitvoerders. De tussenkomst van Wathelet heeft men ook proberen te ontkennen. En om Philippe De Staerke te verhoren. Echt een aangenaam ventje. Alleen al om zijn agressiviteit tijdens de verhoren. Ik kom daar eerstdaags nog wel op terug.