Re: Stopzetting onderzoek

Ik geloof niet dat zo'n commissie kan slagen. De magistraten hebben te veel te verbergen. Historici zouden een frisse blik kunnen brengen. Maar welk verhaal willen ze vertellen? Criminologen zijn al aan het werk. Misschien hebben ze niet genoeg autonomie? Waarom het onderzoek niet decentraliseren en onderzoekers eindelijk laten gaan waar ze willen? Overal wordt er gepleit voor competitie en emulatie. Waarom is gerechtigheid zo archaïsch, zo weinig resultaatgericht en zo dol op grotigheid? Lâchons les chiens.

82

Wanneer valt de Bom van Bossi? (smiley)

Bossi wrote:

Maar nu kan ik wel met de hand op het hart zeggen dat eind juni een zware ontploffing zal plaatsgrijpen.

Het is natuurlijk weer gokken van mijn kant maar ik vermoed dat die zware ontploffing zou kunnen betekenen dat we  het (voorlopig?) einde onderzoek zullen te horen krijgen.

Ik vermoed dus ook dat er in juni meer dan één ontploffing gaat plaats vinden. Ten eerste de verkiezingsuitslag, ten  tweede dan het mogelijke einde onderzoek en dan nog een ontploffing die ik niet goed kan definiëren. Maar ze zal waarschijnlijk te maken hebben met een bom aan nieuws van mensen die niet langer willen zwijgen. 

In ieder geval is de timing van de mededeling goed gekozen. Men is bezig met de verkiezingen, men is bezig met de resultaten van de kinderen en de bijbehorende schoolfeestjes en men is bezig met het voorbereiden van de vakantie. Perfecte timing om nieuws te brengen dat men niet graag wil horen.

Ik heb dit topic open gedaan nadat ik vernam dat er vragen kwamen van journalisten. Als zij op de hoogte gebracht zijn dan mag het forum het zeker ook weten dacht ik.

83

» p-magazine.com

Merk tevens op dat Belga een serieuze kemel schoot: “De nabestaanden van de Bende van Nijvel hebben een brief gekregen.”

Nu weten we eindelijk wie de Bende is. Ah ja, want hun nabestaanden hebben een brief gekregen! Dat is inderdaad een kemel van formaat.

En weten jullie waar de de aangekondigde vergadering gaat plaats vinden? In het hol van de leeuw.
(Om helemaal correct te zijn, het oude hol van de leeuw.) Naar 't schijnt worden ook daar de nodige grappen over gemaakt.

Indien de onderzoeksrechter echt de zaak opgeeft, is dit een vrijgeleide voor de daders want er is geen dwangmiddel meer mogelijk tegen eventuele verdachten. Je kan ze niet meer aanhouden en zelfs niet meer ondervragen. Nu pas op, als zij het opgeven, gaan wij door en zullen we het zelf oplossen. We hebben door zelfstudie concrete gegevens en duidelijke sporen naar opdrachtgevers en uitvoerders verkregen.

Bron » Nieuws

Deze tekst komt uit het "Nieuws" dat Ben vandaag geplaatst heeft. Heel interessant... Hopelijk gaan zij door!

85

Ze hebben zelfs zeer recent nog bijkomend onderzoek aangevraagd maar dat werd afgewezen. Ik vermoed dat ze in beroep kunnen gaan tegen deze beslissing. Stel dat ze alsnog gelijk krijgen in deze, hoe moet het dan verder? Van federaal parket dat mogelijk afsluit naar ... Charleroi? Geen idee, da's voer voor advocaten. Ik heb de indruk dat we nog niet aan de nieuwe patatjes zijn ... Want dat bedoelde ik hierboven met "een ontploffing die ik niet goed kan definiëren". Soit, ik heb de indruk dat bepaalde advocaten nog niet gaan opgeven. Wij ook niet denk ik.

86

De raadkamer kan nog een beslissing nemen inzake de vraag tot bijkomende onderzoeksdaden uitgaande de burgerlijke partijen, Fenix. En bij negatieve beslissing kan men nog beroep aantekenen dat de zaak naar de K.I.B. kan verwezen worden. Het dossier is in Charleroi en blijft in Charleroi. Men mag nog bijkomende onderzoeken uitvoeren, de gebreken in het dossier is voer voor definitieve afsluiting om onmiskenbare procedure redenen. Trouwens ik had vorig jaar in april jullie al kenbaar gemaakt dat het gerechtelijk onderzoek einde verhaal was.

De onderzoeksrechter vond een 80 jarige getuige al te oud om te verhoren.

Maar een tachtig jarig lid van de Delta cel was niet te oud om die mens aan een verhoor te onderwerpen.

Begrijpe wie kan.

Dus... ga me zelf effe knijpen. Paar maanden geleden: Onderzoek Bende van Nijvel kan nooit meer verjaren door wetswijziging. En nu zou: onderzoek zal worden stopgezet.

Dit zijn toestanden van bananenrepubliek. Ik geloof in al die toevalligheden niet meer.

Is het honderd procent zeker dat de afsluiting van het onderzoek is wat het parket gaat mededelen?

89

Neen, 99 procent zeker. Niet officieel bevestigd, wel "onofficieel".

90

Django68 wrote:

Is het honderd procent zeker dat de afsluiting van het onderzoek is wat het parket gaat mededelen?

Nee, absoluut niet. Het heeft dus ook weinig zin om erover te speculeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube