111

Re: Stopzetting onderzoek

Een derde commissie, wat zou dat opleveren? Veel geprofileer. Welke getuigen zou men ondervragen die nog niet gehoord werden en als ze gehoord werden, wat zouden ze toe te voegen hebben, gesteld dat ze nog leven?

Ik ben ook geen voorstander van het brede publiek toegang geven. Maar criminologen / historici dat lijkt me daarentegen een uitstekend idee. M.i. staat alles in het dossier. Het probleem is de ruis wegfilteren.

112

Re: Stopzetting onderzoek

Wat heeft de onderzoeksrechter belet om die criminologen en historici toe te voegen als experten in haar onderzoek? Niets toch? Waarom heeft ze dat dan niet gedaan denken jullie?

En wees nu aub eens zo vriendelijk om eventjes mijn piste te volgen. Gaan die criminologen en historici toegang krijgen tot geclassificeerde documenten denken jullie? Neen he, dus mijn piste kunnen ze niet volgen.

En zoals Xeno terecht opmerkt, zelfs het dossier over de zaak Francois zit ondertussen achter slot en grendel. We mogen op ons hoofd gaan staan en duizend ideeën lanceren van dossier publiek maken tot historici die het moeten bekijken, het zit achter een slot. Amen.

Anderzijds, niets belet een slachtoffer dat een dossier heeft dit te overhandigen aan een historicus. Een slachtoffer mag voor zover ik weet meedelen wat hij of zij wil. En mocht ik mij vergissen dan kan er nog een andere weg gevolgd worden. Een advocaat van een slachtoffer kan een historicus als expert aanwerven. Hij kan zelfs mij aanwerven (al zou ik hem dat niet aanraden en mezelf ook niet) Smiley. Maar in alle gevallen blijft de wet op de privacy gelden denk ik. (Youssou, help aub.)

113

Re: Stopzetting onderzoek

Een slachtoffer dat een dossier heeft ...
Zoals Marie-Jeanne ?  Met veel extra informatie die ze zelf verzameld heeft ?  Oh wacht, dat is haar afgenomen aan het einde van haar strijd.

Oei, maar daar mogen we het niet over hebben he Ben, want dat doet niks ter zake.
Straks de ruitenwisser en de slotenmaker weer...

Re: Stopzetting onderzoek

Xenophon wrote:

Ik ben verre van een complotaanhanger zoals de meesten hier wel zullen beamen. Maar toegegeven, een stopzetting nadat eerst de verjaring onmogelijk werd gemaakt en toegang de facto geblokkeerd, dat is zuur.

Wat me nog kregeliger maakt: het dossier over de zaak François werd door de OR gevoegd bij het hoofddossier en zit dus ook dichtgebarricadeerd.

En de zaak François met haar uitloper, daar hebben een boel magistraten, een aantal politici en de rijkswachtleiding + het instituut rijkswacht een hele boterberg op hun kop. En doden op hun geweten.

Drughandel voor gevorderden door de organen van de staat. Farcy zal eens goed lachen vanop zijn huidig verblijf in de tropen (als hij nog leeft, is al een paar jaar geleden dat ik het uitgezocht heb).

Kandidaat voor bende synopsis van het jaar. En dan rijst de vraag, als men niet in het reine kan komen met het verleden, wat zegt dit over het heden?

115

Re: Stopzetting onderzoek

Wat zegt dit over het heden, inderdaad.

De woorden zinderen nog steeds na van Pinokio Koen Geens als minister van Justitie. "Binnen drie jaar komt er een proces in de BVN". Ik twijfel er sterk aan wie nog de verantwoordelijkheid zou willen nemen in een derde bendecommpissie. Verder ben ik ook geen voorstander om zulk dossier publiek te maken. De foto's zeggen al meer dan voldoende van de slachtoffers, de kinderen en de autopsies.

Met rechercheurs moet men samenwerken en niet een eigenzinnige macht laten gelden als magistraat. Dan werk je naar dit resultaat.

116

Re: Stopzetting onderzoek

Youssou N'Dour wrote:

Verwijzing naar de raadkamer zou toch ook kunnen betekenen dat er wél een of meer concrete resultaten zijn geboekt? Wat bijvoorbeeld te denken van een of meer verdachten, die in het geval zij nog in leven waren geweest, strafrechtelijk hadden kunnen vervolgd?

1. De raadkamer is al een normale procedure bij een gerechtelijk onderzoek.

2. Met welk bewijs gaat u iemand in verdenking stellen? Verwijzen voor zedenschennis omdat ze tijdens hun vlucht een onderbreking hebben gemaakt om tegen een boom te wateren? Dan hoeft het al geen vaststelling in de vlucht te zijn aan de hand van nummerplaat en persoonsbeschrijving. Zelfs de gewone criminelen rijden met gestolen nummerplaten.

P.G. De Valkeneer is de aanzet geweest om alsnog te pogen de Nederlandstalige speurders Delta aan de schandpaal te nagelen. Indien men die nutteloze tijd aan onderzoeken en verhoren aan andere zaken aangewend hadden de burgerlijke partijen mogelijks geen betwisting moeten opwerpen omdat hun gevraagde bijkomende onderzoeksdaden werden afgewezen. Hadden ze grondig en met kennis hun dossiers geraadpleegd, dan hadden ze zich ervan bewust geweest dat de leden van de Delta Cel hun PV's ordentelijk hadden opgemaakt en de onderzoeksrechter ter plaatse met de Procureur was afgestapt. Want zelfs van de vordering van onderzoeksrechter Troch hadden ze geen weet. Maar wel stond Tante Leen met het schuim op de lippen omdat onderzoeksrechter Troch via de media 200% achter zijn vroegere rechercheurs stond en nog steeds staat. De rechercheurs van Delta kunnen zich niet openbaar verdedigen door hun blijvend van kracht zijnde beroepsgeheim. Of er komt een andere Johnny van het Federaal Parket tot in de Jordaan roepen. Uiteraard, niet om hun vergissing of hun fouten toe te geven. Ze zouden nog de Stad Echternach durven te vernoemen dat daar het dossier Ronquières lag. Naast een lingeriewinkel met geel bottekes te koop. (Ik kon de laatste zin niet laten, Fenix.) Want die waarheid staat ook vermeld. smile smile

Re: Stopzetting onderzoek

fenix wrote:

Wat mij persoonlijk betreft liever gisteren dan morgen. Maar een aantal slachtoffers ziet dat niet zitten. Ik kan dat begrijpen. Moet hun privéleven nu de straat op omdat Justitie er zogezegd niet in slaagt de zaak op te lossen. Trouwens, dat dossier zit nu al op vele plaatsen. Is ook in handen van mensen die het absoluut niet moesten hebben. En wat gaan we doen met alle verdachten die er absoluut niets mee te maken hadden? En met dwaalsporen naar mensen die er absoluut niets mee te maken hadden? Wat mij betreft mag er daar minstens een maatschappelijk debat over komen maar ook de slachtoffers moeten mee beslissen vind ik.

We gaan toch niet hetzelfde doen als Justitie en alles boven hun hoofd beslissen? Zouden we niet beter eerst het vervolg afwachten en luisteren naar de bijkomende onderzoeken die gevraagd zullen worden?

Geef de slachtoffers nu aub eerst de tijd om te verwerken wat ze te horen zullen krijgen. En daarop later te reageren. Laat ons nu aub stap per stap gaan.

Witse, ik denk dat je geen idee hebt van wat slachtoffers de laatste dagen meemaken. Zij worden bijvoorbeeld opgebeld door schimmige figuren die hun uitgeven voor iemand anders om een plaatsje te bemachtigen tijdens de aankomende vergadering. Het gaat hem hier over een psychiatrisch geval maar toch. Gelukkig kende ik die persoon omdat hij mij een tijdje stalkte met de mededeling dat hij alles wist over de Bende en zijn wij er achter gekomen dat het dezelfde persoon was.

Trouwens, ik denk dat de raadkamer eerst een beslissing zal moeten nemen over mensen die ooit in verdenking werden gesteld. Dat is mijne winkel niet, advocaten kunnen ons dat uitleggen.

Blij jou nog eens op het forum te zien.

Hoi Fenix, ik lees elke dag het forum mee hoor smile
Actief posten heb ik achter mij gelaten, onze forumbeheerder heeft namelijk een uitgesproken mening als het niet in zijn kraampje past.

Ik volg wanneer je zegt dat er bepaalde informatie met betrekking tot de slachtoffers beter niet toegankelijk gesteld wordt naar het brede publiek.
Mijn interesse gaat hoofdzakelijk naar het dossier Mendez & het dossier Dekaise. Daar zie ik in het eerste zicht geen graten in (autopsie rapporten inderdaad exclusief).

Blijf zeker posten! smile

118

Re: Stopzetting onderzoek

Heel spijtig Witse, mocht je mijn paswoord kennen, het zou een glimlach op je gezicht toveren.

Tja Ctrix, ik had nochtans nieuws ter zake, dat niet ter zake doet, maar ja, ik kan het niet meer posten.

Bossi toch, je hebt je een beetje ongelukkig uitgedrukt ivm de gele bottekes en een lingeriewinkel. Straks gaan ze nog denken dat ik iets te maken heb met die lingeriewinkel. Ik heb trouwens geen gele bottekes.

119

Re: Stopzetting onderzoek

fenix wrote:

Tja Ctrix, ik had nochtans nieuws ter zake, dat niet ter zake doet, maar ja, ik kan het niet meer posten.

Ik ben nochtans benieuwd

120

Re: Stopzetting onderzoek

Dossier gaat niet meer verjaren + dik aangevuld dossier laten we verdwijnen + we stoppen het onderzoek

Samen met al hetgeen de voorbije decennia gebeurd is.

Maar het is geen complot of doofpot, hoor.  Yeah right.

Toegegeven, de Gof heeft een zware domme fout gemaakt met grote gevolgen.  Maar als het alleen dat had geweest, zou deze blunder imho toch minder erg zijn geweest.  Dit was lang niet de enige kans om klaarheid te scheppen.

Dé "blunder" was de verhuis van het dossier naar Charleroi.  En ik heb het héél moeilijk om te geloven dat de bekomen chaos niet het opzet was.