1,141

Re: Aalst: Proloog

Zijn facebook staat wel op naam van Vaid Reka.

1,142

fenix wrote:

Nog eens wat herlezen ivm dat telefoontje naar de radio. Vond deze post van Boemerang de beste » Forum

Alweer iemand die de nagel op de kop sloeg. Je moet je eens de impact van dat telefoontje proberen voor te stellen in die periode. De spanning die er overal heerste, Nijvel met zijn 8 doden en X gewonden is nauwelijks achter de rug ... en dan zegt iemand, hallo, u spreekt met de Bende van Nijvel. Je moest een halve Alien zijn om dan niet aan een zieke grap te denken. En geloof mij op mijn woord als ik zeg dat toen niemand, maar dan ook niemand het in zijn hoofd haalde om grapjes over de Bende te maken. Heeft er buiten Ctrix nog iemand die boodschap gehoord?

Want blijkbaar was Eddy Vos naar jou op zoek he Ctrix:

"Of hoopt Eddie Vos dat zich dan eindelijk eens die ene luisteraar meld die zegt de bewuste boodschap inderdaad die avond ook gehoord te hebben (kom Aalstenaren, dat moet zich daar dan toch rond gesproken hebben, vraag jullie ouwe Tante eens)."

Ik heb ondertussen via Facebook iemand gevonden die het ook gehoord heeft. Eddy zal toch niet goed genoeg gezocht hebben ...

In een interview daterend van vorig jaar verwijst Ponsaers ook naar het Mi Amigo telefoontje, waarbij hij terloops een mogelijke verklaring geeft dat past binnen het afpersing motief: 19.15 als ultimatum om te voldoen aan de eisen van de afpersers.

1,144

Het is een logische vraag, checken of iemand dat telefoontje ooit gehoord heeft. Enfin, vind ik. Ik heb het ook gedaan hier op de site. Wat het betekent is een andere kwestie. Ik zou denken dat het een soort van 'final go' was, maar tegelijkertijd is dat een zeer riskante methode.

Wat als de omroeper had gedacht 'dat is een slechte grap en roep ik niet om'? Dan zouden ze daar gestaan hebben.

1,145

Neen, want Harry van Praag was alleen in de studio.

Wat er ook van zij, wat naar mijn mening de inhoud aantoont is het cynisme, alsook stoutmoedigheid en onaantastbaarheid van de opdrachtgevers. Wat de keuze van/voor Mi Amigo aantoont; dat het hier een local job betreft, of op zijn minst een opdracht met belangrijke lokale schakels.

1,147

Ik heb me al dikwijls afgevraagd of het toch een grap was, heel toevallig met die timing ...
Die kans vind ik al heel klein.
En het publiek van die zender was nu ook niet direct van die aard om zoiets grappig te vinden, denk ik.  Het was nu niet direct een typische jongerenzender à la Studio Brussel die in die periode snel in opmars kwam.
Voordat Studio Brussel te beluisteren was en bekend werd, hadden we in de streek radio Saturnus, radio Maeva, radio Caroline enz., enz.

Maar, de zigeuners in Hofstade zouden misschien wel bij hun publiek gehoord kunnen hebben, en dan zitten we weer bij De Staerke ...

1,148

fenix wrote:

Neen, want Harry van Praag was alleen in de studio.

Ja, en wat als hij het niet omgeroepen had om gelijk welke reden of als hij de beller had gezegd dat hij naar de pomp kon lopen met zijn flauwe humor? Als we aannemen dat de boodschap een signaal was, dan is het logisch er ook vanuit te gaan dat de boodschap de enige manier was om dat signaal te geven. Anders hadden ze wel een andere methode gekozen die minder foutgevoelig was. In die tijd waren er al mobiele telefoons (ingebouwd in een wagen meestal) maar ze waren zeer duur en zeer zeldzaam.

Radioverbinding? OK maar het fundamentele bezwaar blijft: als er een betrouwbaarder manier was om die boodschap over te brengen waarom gebruikten ze die niet?

Ik begrijp niet veel van dat telefoontje.

ctrix wrote:

Maar, de zigeuners in Hofstade zouden misschien wel bij hun publiek gehoord kunnen hebben, en dan zitten we weer bij De Staerke ...

Misschien was het gewoon de vaste radio in de garage waar volgens nogal wat mensen de sleutel lag tot de aanval in Aalst.

1,150

Ik denk dat ik het begrijp, dwaalspoor.