101

Re: François Achten

Ik zou zeer benieuwd zijn om inderdaad Vos eens een lijstje voor te leggen van alle 'events' waarbij Achten betrokken/in de buurt was, beginnend lang vóór de feiten in Nijvel met zijn werk in het NDB en zijn werkrelaties met een aantal zal ik maar zeggen 'persons of interest'. Het is een lange lijst. En hem dan te vragen wat hij ervan maakt en wat hij ervan vindt dat die over de decennia heen bij heel dat onderzoek betrokken bleef.

Het drie letter woord is gevallen, het begin van alle onheil. Er zijn nogal wat mensen met NDB connecties die het alsmaar hebben/hadden over extreem rechts, spionage enzovoort; zouden ze zelf vergeten zijn waarvoor de D staat of hebben ze last van selectief geheugen?

De contacten van Achten met minstens één speurder bij Delta is eveneens de hoofdreden waarom ik me zorgen maak bij een aantal doorslaggevende stukken uit 1986.

103

Merovinger wrote:

François Achten is één van de rijkswachters die toevallig in de rijkswachtauto (Peugeot 404) zat die Beijer & co in 1981 hebben doen ontploffen (de vermeende aanslag op Goffinon). Volgens Beijer was Achten een ancien van de BND dienst van Commandant François die nadien aan de slag is gegaan bij de dienst drugzaken van de BOB in dezelfde sectie als Beijer nl. de Aziatische drugstrafieken.

Ensuite le véhicule a été repris par une autre équipe dans laquelle se trouvait effectivement le Vangansberg que vous citez, ainsi que F. Achten et un certain Feyarts. (mais pour ce dernier, je suis moins sur!). Achten était un ancien du BND du Cdt Francois qui avait passé à la BSR Stup, après la dissolution du BND. Il travaillait même dans ma section, c’est-à-dire dans la section “trafic asiatique”.

Bron » Forum Tueries du Brabant

Later is François Achten van de BOB van Brussel verhuisd naar de BOB van Halle waar hij o.a. meegewerkt heeft aan het onderzoek op de moord van José Vanden Eynde in Beersel.

"Wij werden bedrogen met 100 per uur." dixit Walter De Smedt.

Zoals ik eerder al had aangevuld:

Er zijn aanwijzingen dat de moordenaars iets wilden van José. Na de moord emigreren de Vanden Eyndes in sneltempo naar Zuid-Afrika. Op een dag komen er kerels bij de nieuwe huurders van hun woning vragen naar documenten. Ze zeggen dat ze van de politie zijn. Als de speurders met de huurder hun fotoalbum doorbladeren om hun ‘collega’s’ te identificeren, pikt die er twee uit: de Antwerpse BOB-drugsspeurder en trafikant Willy Van Mechelen, die in 2020 opnieuw is opgepakt in een enorme cokezaak, en de succesvolle Brusselse privédetective Robert Beijer.

Bron: Complot van de Stilte | Hilde Geens

"Maar dat liep faliekant af: die mannen werden zelf criminelen. Dat eindigde in 1982 met het proces François, waarbij rijkswachtcommandant Leon François veroordeeld werd tot één jaar gevangenis met uitstel voor 27 misdrijven, waaronder handel in drugs. Dat belette de rijkswacht niet om de man tot majoor te bevorderen."

Dixit Walter De Smedt.

En de stekker wordt - na het proces François - uit het Nationaal DrugsBureau getrokken. Vervelend voor de Amerikanen, die plots hun wettelijke arm in België kwijt zijn. Ze kunnen ook niet meer rekenen op de flats en de garageboxen die het NBD voor hun undercoverwerk gebruikte. Heeft de DEA toen gezegd: 'Spijtig, we zullen maar naar huis gaan?" dixit Eddy Vos.

Nog aanvullend? Buiten Madani Bouchouche, Jean-François Buslik - tipgever van de DEA -, beiden goede vrienden van Frank Eaton, kreeg na Léon François en Frans Reyniers ook ene Herman Luyten en zijn toenmalige luitenant Van Thielen aansluitend opleiding door de DEA in de States.

Ben wrote:

GID staat voor Gerechtelijke Informatiedienst. Het was een geheime inlichtingendienst van de Rijkswacht. De dienst wordt door Walter De Smedt als volgt omschreven:

"Dat was een door de rijkswachtstaf opgerichte inlichtingendienst die zich niet enkel beperkte tot het verzamelen van informatie, maar ook geheime operaties uitvoerde. De magistratuur wist daar niets van en werd om de tuin geleid met vervalste pv’s."

Walter De Smedt noemt hierbij ook de naam van Willy Van Mechelen.

"Achter de schermen was druk uitgeoefend om de GID uit de wind te zetten?"

“Natuurlijk, mijn dossier verhuisde naar de catacomben. Nu moet u weten dat collega's van de gerechtelijke politie zonder dat ik het wist al een jaar bezig waren met een onderzoek naar die mannen. Wij werden bedrogen met 100 per uur."

104

patrick111 wrote:
fenix wrote:

Dank je. Heb het boek nochtans gelezen maar die zinnetjes herinner ik mij niet. De link die je hierboven legt zou ik ook leggen. Dan zal Klingels waarschijnlijk één van die mannen zijn die een opleiding kregen bij BIOS.

Komt in het boek aan bod wanneer Beijer het heeft over het graven van de befaamde tunnel naar de Brusselse riool. Het volledige citaat:

Daarom komt Christian Amory erbij. Hij is een rijkswachter die we nog kennen van de sectie Drugs (meer bepaald de subsectie Farmacie geleid door adjudant Klingels) en is trouwens een vriend van Bouhouche.

Ook Amory was dus lid van de subsectie Farmacie.

De markt voor weed was halfweg jaren 80 ingestuikt want het aanbod was veel uitgebreider dan de vraag. Het grootste deel van de weed toen was gewoon rotzooi, goedkope rommel. Het is vanaf dan dat in Nederland de ‘Nederwiet’ ontwikkeld is, varianten van de Cannabis-plant die veel hogere dosissen van het hallucinerende THC bevatten.

Het ging bij de weedsmokkel vanuit het buitenland vooral om de verborgen coke die tussen de weed verborgen was, dat was de grootste winst. (Herlees de affaire ‘François’!)

In die tijd wordt de markt overspoeld met 'dekladingen': citroenen, sinaasappels en limoenen uit Zuid-Amerika die de contrabande moeten verbergen. (Nogmaals: de affaire ‘François’!) Er kwamen bootladingen tegelijk aan in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (bij ‘Van Vliet’) Er waren veel koelhuizen die uitpuilden. Bij de douane zou er in zo'n geval een lichtje moeten opgaan; het is namelijk verdacht om citroenen uit Zuid-Amerika te betrekken als het fruit voor een fractie van de prijs in diezelfde periode en met aanzienlijk lagere vervoerskosten ook uit Spanje en Noord-Afrika naar ons land kan worden gehaald!

Maar ook deze signalen werden (bewust) genegeerd.