91

Re: Franchi SPAS-12

Ben wrote:

Tot slot zou een Spas-12 jaren geleden opgedoken zijn bij onderwereldfiguur Christian G. (2), die bekendstond als “de wapenverhuurder van de overvallers”. G. is inmiddels overleden, maar zou op de hoogte geweest zijn van een overval op een wapenhandel die ook aan de Bende van Nijvel toegeschreven wordt.

Die Christian G., zou dat Christian Guillermain zijn? Deze Fransman werd in 1990 gearresteerd. Hij was de leider van de zogenaamde "Slaapkamerbende" en hij had banden met Patrick Haemers. In 1995 werd hij doodgeschoten door een rijkswachter:

Gendarm schiet zware crimineel dood

Een 46-jarige zware crimineel is gisterennacht even buiten Oud-Heverlee op het grondgebied Hamme-Mille (Bevekom) dood geschoten door een rijkswachter. de man probeerde tijdens zijn vlucht op een rijkswachter in te rijden. Op het strafblad van het slachtoffer stonden onder meer enkele gewapende overvallen en meerdere jaren celstraf. De identiteit van de dader, die in Hamme-Mille woonde, is niet meegedeeld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 3 Juni 1995

Le Soir was er wel in geslaagd om de naam van de gangster te bemachtigen:

Un truand abattu à Hamme-Mille

Christian Guillermin, un individu bien connu de la Justice, a été abattu, dans la nuit de jeudi à vendredi à Hamme-Mille (Beauvechain), alors qu'il tentait d'échapper à un gendarme au terme d'une poursuite en voitures. Selon le parquet de Nivelles, la légitime défense ne fait aucune doute. (...)

Bron: Le Soir | 3 Juni 1995

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

92

(…) door een ongelofelijk toeval konden alle SPAS 12’s, die in 1982 en 1983 in België waren verkocht (en dat waren er uiteindelijk bitter weinig), terug worden opgespoord.

Bron: Gazet van Antwerpen | 22 Maart 1986

Konden die van 1984 en 1985 ook opgespoord worden?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Geen idee maar het zullen er niet veel geweest zijn: er was maar één officiële verdeler en het was een zeer duur wapen. Voor de prijs van één SPAS-12 had je 4 riotguns van heel goeie kwaliteit. Ik heb er ooit nog mee moeten trainen en ik kan met de hand op het hart zeggen dat het een lomp en zeer zwaar wapen was dat veel vergde qua onderhoud en enorm kieskeurig was op zijn munitie. Was blij toen ik ervan af was.

Zowat het enige voordeel (voor wie het niet moest rondzeulen) was dat het er imposant uitzag, dat verklaarde meteen waarom het overal opdook in films. Ware ik een overvaller, het is het laatste wapen dat ik zou meenemen (enfin, die centaure was nóg erger).

Ter info vr de onwetenden (zoals ik) » www.google.com/search

95

Hier een filmpje van Matt, waarin hij laat zien hoe goed of (meer) slecht het wapen is » YouTube

96

Ben wrote:

In Aalst is geen SPAS gebruikt:

(...) Bovendien waren het er vier: een revolver, een machinegeweer en twee totaal verschillende riot guns. Dat betekent dat de daders meer dan waarschijnlijk met z’n vieren waren, en niet met drie zoals de getuigen dachten. Tenslotte heeft de expertise vastgesteld dat er geen sprake was van de moordende SPAS-12 noch van de Heckler-und-Koch, waarover zoveel te doen is geweest. Dat waren bakerpraatjes.

HIPA wrote:

Dus ik geef je een verklaring van wat ik gezien heb! Jij antwoordt Ben; geen SPAS gebruikt te Aalst. Ik ben precies terug tegen de vorige speurders bezig. Ik ben geen leugenaar of fantast é vriend. Boeken toe we stoppen er hier mee, heeft geen zin op deze manier.

Ik ken geen fluit van wapens maar wil altijd bijleren en bijlezen. Ik open deze morgen goedgezind het forum en ga naar een "neutraal" onderwerp op zoek. Ik scroll naar boven en stootte op dit. Ben, je bent in vijf jaar tijd nog geen haar veranderd.

Veel belangrijker is dan voor mij de vraag, waarom, waarom in Godsnaam mocht het geen Franchi Spas-12 zijn?

Gebruik:

• Heeft een grote mogelijkheid van soorten munitie.

• Gebruikt bij Diane (S.I.E.) vanaf 1972.

Xenophon wrote:

en enorm kieskeurig was op zijn munitie.

Hier boven staat; "Heeft een grote mogelijkheid van soorten munitie."

Als niet kenner stel ik mij dan de vraag, zou dit mogelijk de reden kunnen geweest zijn waarom het absoluut dit wapen niet mocht zijn? (Het woord Diane dus.)

» erfgoedgilde.be

Is dit een domme opmerking van een niet kennen? Zo ja, waarom aub.

Ben wrote:

In twee artikels van Le Soir van 13 en 14 november 1985 wordt gezegd dat de politie zo goed als zeker is dat de daders in Aalst een Riot Gun Franchi SPAS-12 gebruikt hebben. Volgens het artikel van 13 november zouden de speurders nl. onmiddellijk na de overval van Aalst getuigen op de parking geconfronteerd hebben met een foto van een SPAS-12.

97

fenix wrote:

Gebruik:
Heeft een grote mogelijkheid van soorten munitie
Gebruikt bij Diane (S.I.E.) vanaf 1972.

Dit is zeer vreemd want volgens wikipedia werd de SPAS-12 gemaakt van 1979 tot 2000:

De SPAS-12 (Special Purpose Automatic Shotgun 12 en later Sporting Purpose Automatic Shotgun 12) is een hagelgeweer gemaakt door Franchi van 1979 tot 2000.[1] Het was origineel bedoeld als een wapen voor recreatieve doeleinden maar wordt tegenwoordig ook voor militaire doeleinden gebruikt.

Bron » nl.wikipedia.org

pyrénéen wrote:

Dit is wat de heer Michel Cocu op 24 november 1983 aan onderzoeksrechter Wezel verklaarde over Nijvel :

"Il y avait 2 riot-gun, un dont le canon et la crosse étaient sciés, et pour l'autre il s'agit d'un nouveau modèle, de marque Remington je crois, qui a été sorti spécialement pour les forces de police. Ce dernier Riot-gun n'a pas une crosse comme les armes de chasse et peut se prendre en main comme une arme de poing. J'ai vu de la publicité sur ce Riot-gun, il peut tirer 7 coups."

Het is verbazingwekkend dat Cocu in 1983 een wapen beschrijft dat pas in 1985 door getuigen werd gezien, dat lijkt op SPAS 12 en dat een Winchester Defender 1300 pistoolgreep zou kunnen zijn.

Een SPAS 12 kan volgens wikipedia 8+1 (in de loop) patronen opnemen.

98

Ja Edd, de datum was mij ook opgevallen. Misschien was dit de bron?

Koninklijke Rijkswachtschool: cursussen bewapening 1963, 1972, 1977 en 1980.

99

Ben wrote:

De federale politie heeft dinsdagvoormiddag een opsporingsbericht verspreid in het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel. De speurders zijn op zoek naar de identiteit van de man op onderstaande foto.

De foto wordt verspreid op vraag van onderzoeksrechter Michel in Charleroi. ‘De man staat afgebeeld met een geweer met dubbele functie (pompactie/semi-automatisch) van het Italiaanse merk Franchi type Spas 12 – kaliber 12’, zo staat te lezen in het opsporingsbericht.

https://bendevannijvel.com/wp-content/uploads/2020/06/86de3f52-afa4-11ea-a5a8-3d5dd9ff094a_web_scale_0.292612_0.292612__.jpg

Ben wrote:

(…) door een ongelofelijk toeval konden alle SPAS 12’s, die in 1982 en 1983 in België waren verkocht (en dat waren er uiteindelijk bitter weinig), terug worden opgespoord.

Bron: Gazet van Antwerpen | 22 Maart 1986

Konden die van 1984 en 1985 ook opgespoord worden?

Voordat het opsporingsbericht was verspreid, hadden de speurders vanuit hun eigen dossier dus al kunnen weten wie de betreffende persoon was. Ten minste alle eigenaren van een SPAS 12 waren op dat moment bekend, dus op die manier had men de identiteit van deze linkshandige krullenbol kunnen achterhalen...

100

Indien mijn geheugen mij niet in de steek laat dachten ze dat ze het wisten maar bleek dat nadien niet te kloppen. Het laatste dat ik daar over las betrof een franstalige politieker, ondertussen blind maar in de tijd van de foto problemen met zijn ogen. Vandaar dat soort bril. Geen idee of dit nagetrokken werd.