Ik betwijfel of je zoiets in een opwelling doet. Misschien zochten ze wel een confrontatie, maar dan was het zeker op voorhand gepland. Eigenlijk is de overval die hier het dichtste bij komt, de nachtelijke overval op de Colruyt in Nijvel. De gelijkenissen zijn echt treffend.
Maar het feit dat ze eerst langs achter proberen in te breken en dan langs de voorkant proberen, suggereert dat het in Maubeuge vermoedelijk eerder klunzige inbrekers waren. Als je politie wilt lokken, dan breek je meteen vooraan in en bel je incognito de politie, je gaat niet achterin liggen klooien waar niemand je kan zien. Of je breekt zelfs niet in.
Ik probeer het in de Louvaert-hypothese (zie elders op dit forum) in te passen, en dan kom ik uit bij Becker, de noordfranse zigeuner, en anderen. Het was Beckers regio. De Bende vormt zich rondom kruimeldiefstallen, en daarbij raakte Van Camp als restauranthouder betrokken, misschien doordat hij af en toe goedkoop gestolen voedingswaren aangeboden kreeg van junkies als Louvaert, die er hun verslaving mee betaalden.
Enkele andere aanwijzingen: de dochter van Van Camp vertelt dat Van Camp zelf inkopen deed. Maar of dat in een warenhuis of bij Becker was, dat weet niemand. Wel weten we dat de De Staerkes gestolen goederen heelden...
Wat me nog meer frappeert: er wordt slechts voedsel gestolen (Maubeuge, Beersel, Ohain) zolang Van Camp leeft. Na zijn dood (7 oktober 1983) vindt er nog een "prullendiefstalmoord" plaats in Anderlues, maar daar worden wekkers en juwelen gestolen...
Was de groep rond Louvaert en Becker gewelddadig en hiertoe in staat? Zeer zeker, kijk maar hoe ze Van Camp later executeerden en hoe ze er ook op los knalden in Temse (wie de Louvaert-piste volgt voor enkele overvallen, moet er van uitgaan dat zij zeker bij die overvallen aanwezig waren).