Re: Proces
Het parlement zou het politieapparaat vrijwel niet gecontroleerd hebben, terwijl de omstandigheden dat wel vereisten.
Dit is een zeer zware beschuldiging, waarvan ik vermoed dat ze terecht is.
En eigenlijk geeft Wilfried Martens dit zelf toe in zijn memoires.
"Tegelijkertijd tastte, tragisch genoeg, een normvervaging de veiligheidsdiensten van de staat aan. Agenten raakten betrokken bij misdrijven die zich in een grote waas van geheimzinnigheid afspeelden: de onopgehelderde aanslagen op rijkswachtkolonel Herman Vernaillen en adjudant Guy Goffinon, de diefstal van een hoeveelheid gesofisticeerde wapens bij het Speciaal Interventie Eskadron van de rijkswacht, de affaire-François, extreem rechtse infiltratie bij de rijkswacht, het leger en de staatsveiligheid."
"Deze voorvallen brachten stuk voor stuk de wildste verhalen in de wereld, onder meer over het bestaan van een extreem rechts politienetwerk dat de ontwrichting van de democratische instellingen nastreefde en een staatsgreep beraamde.129 De waarheid hieromtrent ben ik, net zoals mijn medeburgers, nooit te weten gekomen. Maar persoonlijk heb ik altijd vertrouwd op het respect van de ordediensten ten aanzien van onze Grondwet en onze parlementaire democratie."
Hij heeft dus altijd vertrouwen gehad in het respect van de ordediensten ten aanzien van de grondwet. (Hij had ze niet moeten vertrouwen, hij had ze via zijn bevoegde minister moeten controleren.)
Maar hij was verdomme Eerste Minister, waarschijnlijk meer bezig met de crisissen binnen zijn eigen regeringen dan met een crisis die zijn bevolking moest meemaken. Hij was het die zijn regering moest aansturen.
Maar neen, hij schrijft daar letterlijk " Ik stond er bij en keek er naar"
Ter vergelijking. Neen, ik heb de staatsuitgaven niet gecontroleerd. Ik vertrouw er op dat iedereen de wetten respecteert (alhoewel er in die staatsuitgaven 400 miljoen aan smeergeld zat).
De bevoegde minister voor Defentie tussen 1981 en 1985 (waaronder ook de rijkswacht) was Freddy of Afred Vreven. PVV. Geen wonder dus dat de liberalen tegen een Bendecommissie waren.