Re: Jean Renson

Hier stel ik mij de vraag - niet meer dan dat - of het misschien Jean Renson - een kennelijke politie-informant - was die op 7 oktober 1982 heeft gebeld met de rijkswacht in Hastière, met een verhaal over Xavier Sliman en diens betrokkenheid bij de op 30 september 1982 gepleegde overval op Wapenhandel-Armurerie Dekaise.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Wat een intuïtie! Als een smeris.

patrick111 wrote:

Belg in Frankrijk verdacht van drugsmokkel

Jean-Charles Renson, een 48-jarige Belg die in het Spaanse Torremolinos woont en in België eerder veroordeeld is wegens roofovervallen, is door de Franse justitie ondervraagd in verband met een drugvangst. Hij wordt ervan verdacht samen met twee medeplichtigen een lading van 800 Marokkaanse hasjiesjolie via Spanje in Frankrijk te hebben binnengesmokkeld.

De Franse politie had in de buurt van Toulouse een vrachtwagen onderschept die 800 kilo hasjolie vervoerde. Samen met de Belg zijn twee Fransen, de 33-jarige Camille Panizzoli en de 42-jarige Guy Sino, opgepakt. Panizzoli zou de leiding van de operatie hebben gehad.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 februari 1988

Dankzij hun aanwijzingen slagen de politieagenten erin om Jean-Baptiste Sauvet, bijgenaamd 'Jean Lunettes', en vervolgens Camille Panizzoli te arresteren. Ook zij zijn rechtse extremisten.

Bron: Nice, la baie des requins | Michel Franca, Jean Grozier

14

Heb jij het boek van Adré Rogge gelezen Patrick111, staat heel veel in over deze Renson.

Nee, maar ik ga er binnenkort zeker eens werk van maken. De laatste tijd heb ik me vooral verdiept in Noël Gilissen, een van de beschermde informanten van Reyniers. Ik vermoed dat Rogge daar ook wel wat over te vertellen heeft in zijn boek.

16

Dacht het wel ja maar is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb. Ben je al in de Panama papers gedoken? » Forum

Het leger informanten heeft heel veel kapot gemaakt in heel dit dossier. Want telkens opnieuw moest men constructies bedenken om die informanten uit de PV's te houden. En dan zwijgen we nog over al die misdaden die die mannen konden begaan en waarvoor men de ogen dan sloot. Als daar nog eens grote slordigheden tussen komen ben je al helemaal de draad kwijt.

Komt er nog bij dat de meeste verbalisanten niet wisten wie bijvoorbeeld Elio Ciolini was, voor hun was dat een gevaarlijk gangster punt aan de lijn. Als je dat niet weet blijf je natuurlijk in je bandieten scenario zitten. Petje af voor de speurders die in staat waren uit te zoemen en het grote geheel te bekijken. Maar dat soort mensen werden uit het onderzoek gesmeten natuurlijk. Of erger, ze werden gedood of gezelfmoord.

17

Identification de Fabian

Fabian fut identifié comme étant le nommé Tubiermont Francis ° **/**/1948, un sujet Français résident à l’époque à proximité immédiat (5 minutes) du Canal et tenancier d’un café à Nivelles. Il était considéré comme dangereux. Il a travaillé notamment à Virginal et chez Ford à Nivelles; Durant l’été 1982, il partira en Espagne comme mercinaire, où il sera incarcéré pour des motifs que nous ignorons. Il reviendra en tous cas en Belgique peu de temps aprés, ca ril sera vu en août 1983, avec sa Peugeot 504 immatriculée en France le long du canal.

Tubiermont - Declaration de Poublon

Un certain Poublon Mario ° **/**/1959 déclare en 1986 devant la BSR d'Arlon qu’il a des informations relatives aux faits de Brabant Wallon et/ou les CCC. En effet, l’intéressé fréquentait en 1985 un barman d’un établissement R. Georges Matheus à Bruxelles (quartier du Nord – prostitution) qu’il connaît comme étant un nommé Fabian.

Remarque du verbalisant:

L’enquête démontre que ce Fabian n’est autre que Tubiermont Françis, cité ci-avant. Rappelons que la Rue G. Matheus est ‘le centre’ de l’axe d’enquête Nord que nous poursuivons actuellement. Dans cette rue, il y avait nottament Le Number One (quasi le seul bistrot car les autres établissements étaient des vitrines). Ce café est cité dès le début des faits Brabant Wallon, comme étant impliqué dans les faits Vanden Eynde – Delhaize Genval – Dekaise – Colruyt de Hal. Le patron, Moise Patrick, fut arreté en 1984 dans un trafic de drogue avec Victor Van Obbergh. Or, ce dernier a été trouvé en possession d’une arme Enfield qui provient probablement de l’attaque sur Dekaise et le premier a été trouvé en possession d’un écrit Ingram avec silencieux – 9mm para- 20.000 FB. Signalons à toutes fins utiles que Cocu déclare, lors de ses aveux suite aux faits du Colruyt de Nivelles, que sur la banquette à l’arrière de la SAAB, il y avait une INGRAM que Vittorio avat acheté dans un bistrot à Bruxelles tenu par un acien mercenaire. (PV 1614 dd 7/12/83 Nivelles). Références : PV de synthèse axe NORD 25670/08 CBW

Therrasse Philippe

L’intéressé est très bien connu de la justice et est considéré comme tres dangereux et toujours arme (encore actuellement rés. à Charleroi)

Nous retrouvons les coordonnées de l’intéressé dans l’agenda de Ciolini Elio ° **/**/1946. Ce sujet Italien est fortement connu de la documentation Brabant Wallon et encore plus par les services secrets de l’Europe. En effet, pour l’un il sera considéré comme un escro aux renseignements, par d’autres, comme étant impliqué dans des attentas liès à la "Stratégie de l’attention".

Nous nous référons au PV 10621 dd 14/9/93 CWB, adressé au Parquet de Charleroi, concernant Ciolini et - notamment - ses liens étroits avec la bande à Haemers et la documentation relative aux faits de l’attentat de Bologne en Italie (Stratégie de l’attention).

L’intéressé fut également cité par un certain R*** Gérald, qui le dénonce notamment, devant un représentant de la Commission parlementaire BW, comme quelqu’un de protégé.

Référence : PV 25190/92 CBW – Cdt Schot.

18

Bossi wrote:

Therrasse Philippe

L’intéressé est très bien connu de la justice et est considéré comme tres dangereux et toujours arme (encore actuellement rés. à Charleroi)

Nous retrouvons les coordonnées de l’intéressé dans l’agenda de Ciolini Elio ° **/**/1946. Ce sujet Italien est fortement connu de la documentation Brabant Wallon et encore plus par les services secrets de l’Europe. En effet, pour l’un il sera considéré comme un escro aux renseignements, par d’autres, comme étant impliqué dans des attentas liès à la "Stratégie de l’attention".

Nous nous référons au PV 10621 dd 14/9/93 CWB, adressé au Parquet de Charleroi, concernant Ciolini et - notamment - ses liens étroits avec la bande à Haemers et la documentation relative aux faits de l’attentat de Bologne en Italie (Stratégie de l’attention).

L’intéressé fut également cité par un certain R*** Gérald, qui le dénonce notamment, devant un représentant de la Commission parlementaire BW, comme quelqu’un de protégé.

Référence : PV 25190/92 CBW – Cdt Schot.

En toen werd het stil bij de speurders of de onderzoeksrechter? En toen Haemers van een organisatie sprak met des fous dangereux waren ze waren ze bovenstaande totaal, maar dan ook totaal vergeten?

Laat ons dan ook aub de "kaartvriend" van Vanden Eynde niet vergeten, onze Luciano Bender.

"In de kring van Chaillot zaten onder andere Dieter Ludwig, Olivier Danet, Jacques Lafaille en Luciano Bender"

fenix wrote:

Zou, met de nadruk op zou, dit de reden kunnen geweest zijn waarom Bender ooit in Parijs ondervraagd werd » Forum

1 van de 3 aangehouden personen was Roger Schoep (wapenhandelaar). Op het hoedje teruggevonden na Aalst bleek het DNA van oa deze Schoep te zitten (weliswaar contaminatie en ook DNA van nog 6 andere personen).

Hierboven staat beschreven waarom ze zwaar hadden moeten doorzoeken op een bepaald spoor. Zeer kort samengevat, drughandel, wapenhandel, link met de Italiaanse strategie van de spanning, en via de wapenhandel een link met Aalst.

Xeno heeft mij eens gevraagd welke de bron was voor dat DNA/hoedje in Aalst en Schoep. Zeer terechte vraag natuurlijk. Op mijn communiezieltje, ik weet het echt niet meer Xeno. Echt niet. Het enige wat ik je met zekerheid kan zeggen is dat ik het niet uit mijn duim gezogen heb. Ik heb geen dossier, maar mocht ik een dossier hebben zou ik geen stap verder staan denk ik. Begin er maar aan om dit terug te vinden in het dossier.

Het is niet bepaald mijn specialiteit om alles wat ik vind nauwkeurig bij te houden en te klasseren. Wat dat betreft heb ik de moed opgegeven nadat ik meer dan eens alles wat ik had kwijtgeraakt ben. Ieder mens zijn talenten he. De laatste jaren heb ik er gratis een talent bijgekregen en dat is "vergeten". Meestal is dit laatste een handicap maar soms is het een zegen.

19

Wat in mijn geheugen zitten graven. Het rapport van prof. Cassiman heeft ooit op het internet gestaan. Zie het nu visueel voor mij. Vol opmerkingen van de speuders trouwens. Ik vermoed dus dat heel wat forumleden dit rapport hebben. Ik vermoed dat Ben dit ook zal hebben. Dat rapport is zowel op het forum als in de kranten veelvuldig besproken. Hetgeen impliceerde dat het wijdverspreid was.

20

Staat hier gewoon op het forum.