Schrijven uitgaande syndicale federatie van de Belgische Rijkswacht
Regionale Nederlandstalig Brabant
Schrijven dd. 02.12.1996
Geachte Voorzitter,
Ik heb met verbazing kennis genomen van de uitzending op RTL – TV1 op 01.12.1996 met daarin advocaat Graindorge en de Heer Louis Tobback.
Daarin werd er met zeer precieze gegevens verteld dat de ploegen van de PVE (Provinciale Verkeers Eenheden) niet mochten ingezet worden na de overvallen door de Bende van Nijvel te Eigenbrakel en Overijse. De aangehaalde gegevens waren zeer accuraat en gedetailleerd en werden dan ook uitgebreid besproken binnen de diverse eenheden in de PVE Brabant.
Het is inderdaad zo dat er verschillende ploegen PVE Brabant klaar stonden om een verkeersactie aan te vangen in de omgeving van de Ring O, E411 en E19. Enkele ploegen waren op Porsche, anderen op Volvo. Ook waren er verschillende anonieme voertuigen aanwezig. Er was slechts één ploeg buiten met een Porsche. Deze ploeg werd op het ogenblik van de overval gevraagd de eenheid te vervoegen.
Iedere aanwezige wou bij het aanhoren van de berichten inzake de overvallen buiten rijden.
Het is zo dat Commandant Van Dijck zelf telefonisch contact heeft genomen met de Gsi Gd om de ploegen doeltreffend in te zetten. Dit werd hem ten stelligste verboden door Kolonel Brion. Het is zelfs zo dat de ploegen niet zijn uitgereden op het voorziene uur en pas veel later gewoon hun verkeerscontrole hebben uitgevoerd.
Deze feiten hebben steeds kwaad bloed gezet binnen de PVE en vele vragen zijn onbeantwoord gebleven. Het is zo dat tot op vandaag Commandant Van Dijck nog steeds geen duidelijke antwoorden wil geven over die bewuste dag. Ik heb vandaag op de Onderzoeksraad er nog met hem over gesproken en dit zonder in het bijzijn van iemand.
Toenmalig Districtscommandant van Leuven, Kolonel Carlier, vertelde dat er op het hoogste niveau enorm is geblunderd bij verschillende overvallen op die bewuste dag. Doch veel meer werd er door hem niet gezegd.
De uitzending heeft de herinneringen weer wakker gemaakt. Iedereen dewelke er bij betrokken was bevestigt mij de gegevens dewelke door de heer Graindorge werden aangehaald en bevestigd werden door Edgard Baudhuin.
Groot was onze verbazing dat de Heer Van Keer, de zogenaamde zegsman van de Rijkswacht, de feiten ontkent. Wordt het niet eens tijd om deze "Despoot" op zijn plaats te zetten. Reeds meerdere malen heeft hij zich de woede van het personeel en de burgers op de hals gehaald door zeer domme uitspraken in de pers te doen.
Dat hij dan nog het lef heeft om te stellen dat bij contactname van zijn bronnen de feiten als niet bestaande te beschouwen.
Hij heeft GEEN bronnen in de PVE Brabant. Hij heeft er noch afgevaardigde, noch leden. Ik denk dat het hoog tijd is dat de Gsi GD van de Rijkswacht eens in eigen boezem gaat kijken en niets steeds probeert alle potjes gedekt te houden. Zowel het personeel als de gewone burger pikt dit niet meer.
De reacties van de leden en de burgers tijdens de verkeerscontroles liegen er niet om.
Hopende U hiermede van dienst te kunnen zijn, verblijf ik met de meeste hoogachting,
Getekend, R.C.
Wie gaf enige uitleg met betrekking tot de wijze waarop hij vernam dat er een "plan tot het plegen van een staatsgreep bestond" en noemt terzake de namen van Ex Generaal Beaurir van de Rijkswacht, Generaal Vivario van Defensie en Minister Vanden Boeynants?
Ik verwijs naar een bandopname waarover wij beschikken waarin een gepensioneerde Kolonel van Defensie bevestigde dat men hem benaderde inzake het supra vermelde. Bandopname overgemaakt aan onderzoeksrechter Charleroi, Martine Michelle.