21

Re: Jean Renson

Dank je wel Edd, ik heb dus duidelijk assistentie nodig. Daarom ook dat ik zo graag in groep werkte. Sommige mensen beschikken over talenten waarover ik niet beschik. En omgekeerd ook mag ik hopen. En waarschijnlijk is of was dat het grootste probleem in het dossier Bende. Er was groepswerk nodig, samen werken en niet tegenwerken. Samen werken, samen lachen en soms zelfs samen ruzie maken zijn een ongelofelijke luxe in dit dossier.

Ik heb de indruk, toch als ik sommige kranten mag geloven, dat de laatste onderzoeksrechter de kunst van het samen werken niet echt onder de knie had. Tel daar bij nog wat amoureuze perikelen, zoals uit een Franstalig artikel bleek, dan wordt het helemaal hopeloos.

In een godverdomse zaak die reeds op een godverdomse manier verknoeid was en waar de tijd nog een andere vijand bleek was er meer nodig dan een Marianne zonder vrees en een Martine met stoere laarzen (de kleur ontgaat mij) om tot resultaten te komen. Hun schijnbaar schitterend idee om in een wanhoopspoging nog een filmmaatschappij op te richten om Beijer aan het praten te krijgen leek meer op Tintin en Afrique (jaja, ik weet ook dat Thailand in Azië ligt en niet in Afrika) dan op een ernstige poging om alsnog tot een doorbraak te komen. Dat snoepreisje met overheidsgeld was dan mooi mee genomen. Voeg mij morgen aan de cel toe als expert (?!) en ik bedenk een scenario dat zich afspeelt aan de Blue Lagoon.

22

Verdediging vraagt vrijspraak voor “brein” van postoplichting te Brussel

Mr. Spreutels, pleitten voor de 44-jarige Jean Renson, vroeg dinsdag voor de Correctionele Rechtbank te Brussel om de vrijspraak van zijn cliënt. Renson is een van de 24 beklaagden, beschuldigd van oplichting voor 7,2 miljoen fr. ten nadele van de Regie der Posterijen, gepleegd tussen 21 februari 1982 en 6 maart 1983.

Een week geleden had de openbare aanklager Renson als het brein van de bende bestempeld. In zijn pleidooi maakte Mr. Spreutels er de rechtbank attent op dat zijn cliënt in januari jl. werd aangehouden, verscheidene maanden nadat de meeste beklaagden in deze zaak reeds waren ingerekend. Er werd in januari vernomen dat enkele dagen voor de 15e oktober 1982, de dag waarop de meeste oplichtingen door middel van vervalste documenten plaatsvonden, een vergadering werd belegd aan het Keyplein te Watermaal.

Daar werden de nodige richtlijnen en documenten verstrekt. Op deze vergadering waren alleszins aanwezig de 40-jarige Magali K., de 35-jarige Claude V. en de 43-jarige André R. Er nam ook een vierde persoon aan deel van wie alleen de voornaam Jean is gekend. Tijdens het onderzoek werd daarbij gedacht aan Jean Renson, een man die reeds 18 jaar cel had opgelopen en van wie de foto een zekere gelijkenis vertoonde met de vierde persoon op de vergadering aanwezig.

Later volgde een persoonlijke confrontatie met Renson en toen waren de drie andere beklaagden het eens om te verklaren dat het zeker niet om deze persoon ging.

Toch werd Renson tot in januari jl. door de gerechtelijke politie geschaduwd, zodanig dat hij een gerechtelijk commissaris opbelde om meer uitleg over deze manier van optreden te bekomen. Er werd toen een rendez-vous belegd maar Renson werd reeds een paar dagen na het telefoontje ingerekend.

Mr. Spreutels zegde nog dat zijn cliënt, indien hij werkelijk schuldig was, heel gemakkelijk het land had kunnen verlaten. Temeer toen hij besefte geschaduwd te worden. Renson heeft met de hele zaak niets te maken. De hetze rond zijn persoon berust alleen op zijn slechte reputatie. Hij moet in deze zaak worden vrijgesproken, aldus de verdediger.

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 Juli 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

23

Een gepaste straf: te voet naar Scherpenheuvel.

24

Leg eens uit hoe en waarom je Jean Renson linkt aan het telefoontje naar Radio Mi Amigo.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube