1

Topic: Boek: True Crime - Wij willen gangster worden

Samenvatting

Wie niet steelt of erft, zal werken tot hij sterft. Veel geld vergaren, dat was hun doel. De misdaad fascineerde. En lokte. Na de ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer in november 1983 werden Jan Boellaard, Frans Meijer, Cor van Hout en Willem Holleeder van de ene op de andere dag de bekendste criminelen van Nederland.

Tot dan toe hadden ze alle vier een nagenoeg blanco strafblad, op een paar kruimeldiefstallen en wat kleine vergrijpen na. Ze stonden op geen enkele manier bij de Amsterdamse politie bekend als zware criminelen. Ook tijdens het proces na de ontvoering hielden de mannen het verhaal in stand dat ze een groepje ‘gewone Amsterdamse jongens’ waren. Niets was minder waar. Ook toen al had de recherche sterke aanwijzingen dat ze in de jaren voor de Heinekenontvoering betrokken waren geweest bij een woeste schietpartij en een aantal gewelddadige overvallen die nooit werden opgelost.

Bij gebrek aan bewijs werden de ‘bloedgabbers’ alleen voor de ontvoering veroordeeld. In 1991 werden ze van verdere rechtsvervolging ontslagen. Aan het mysterie van de overvallen veranderde al die jaren niets. Tot nu… Wij willen gangster worden voert de lezer terug naar het Amsterdam van de jaren zestig en zeventig. Het vertelt de fascinerende geschiedenis van de opkomst van de latere Heineken-ontvoerders. Het zijn de jonge jaren (1966 – 1977) van Jan Boellaard, Frans Meijer en Cor van Hout. George Boellaard (1960) is afgestudeerd als historicus. Hij heeft een atelier voor de restauratie van voornamelijk Hollands en Vlaamse meesterschilderijen. Zijn opdrachtgevers zijn vooral kunsthandelaren en belangrijke collectioneurs. In zijn vrije tijd werkte hij met onderbrekingen zes jaar aan 'Wij Willen Gangster Worden'.

Info:

  • Verschijningsdatum: juni 2021

  • Aantal pagina's: 288 pagina's

  • Auteur(s): George Boellaard

  • Uitgever: Just Publishers

  • EAN: 9789089753649

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: True Crime - Wij willen gangster worden

Goedemorgen, ik ben een Nederlander woonachtig ten zuiden van de rivieren en ik volg dit forum al geruime tijd. Ten tijde van de aanslagen in 1985 was ik 13 jaar en ondanks het feit dat ik de gebeurtenissen toen slechts zijdelings meekreeg hebben deze grote indruk gemaakt.

De reden dat ik op dit moment mijzelf registreer en reageer is niet omdat ik een oplossing denk te hebben, integendeel, maar omdat ik dit boek, evenals de opvolger ‘Bloedgabbers’ iedereen met interesse in de bende wil aanraden gezien een aantal parallellen.

Het is zeer interessant om de opkomst van kleine criminelen in de jaren 70 en 80 te zien beschreven worden door de broer van één van de daders op het moment dat de feiten zijn verjaard (de misdaden zijn nooit officieel opgelost). Het begint met kleine overtredingen, die uitmonden in een eerste arrestatie waarna de gangsters in wording beslissen nooit meer gepakt te zullen worden. Het boek beschrijft de zoektocht naar wapens, waarbij ze starten met een jacht geweer, en later een machine pistool uit de Tweede Wereldoorlog. Uiteindelijk gaan ze naar België (Brussel en Antwerpen) om wapens te kopen en te roven.

Ook gebruiken ze voor iedere overval een serie aan auto’s (en speedboten) en verzorgen ze de aftocht minutieus om de belofte nooit meer gepakt te worden waar te maken. Hiervoor zijn ze ook uitstekend vermomd. Ook wordt beschreven hoe ze bij een vluchtpoging achtervolgd worden en uiteindelijk stoppen met de lichten uit de politiewagen onder vuur nemen, zonder politieagenten te doden.

Ze veroorzaken uiteindelijk geen dodelijke slachtoffers, ze verwonden alleen een bewaker. Maar mijn punt is dat dit natuurlijk makkelijk wel had kunnen gebeuren, en de vraag is hoe het zich dan had ontwikkeld, zeker als er een mededader was met ernstig psychopatisch neigingen.

Na alle ‘kleine’ feiten, en ook pogingen om legaal de kost te verdienen, hebben ze uiteindelijk besloten een ontvoering te plannen om miljoenen te incasseren. Hoe dit afloopt is bekend, maar daarvoor zijn de overvallers, behoudens een jeugdige arrestatie, nooit gepakt. Ze hebben ook een absolute zwijgplicht in stand weten te houden totdat de feiten waren verjaard.

Kortom, er zijn interessante parallellen met de Bende van Nijvel tot de feiten van 1985, waarbij de Bende van Nijvel mogelijk minder slim opereerde maar toen al meedogenlozer was gezien de moorden in de eerste fase.

Ik hoop dat dit een goede toevoeging is op dit mooie forum dat jullie met elkaar maken.

NB: mooie forum klinkt wat verkeerd zie ik, ik bedoel natuurlijk het initiatief en de inspanningen om uiteindelijk bij te dragen aan een oplossing.