221

Re: Nr. 19: Reus

Tiens wrote:

Stoute jongen hoor, heeft wel meer op zijn kerfstok...

En wat heeft hij dan zoal op zijn kerfstok?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Ben wrote:

Robotfoto nr. 19 is een tekening van de reus in Overijse. Deze werd gemaakt door Theo K., een getuige van de overval, onder hypnose te brengen. Op basis van de beschikbare informatie kom ik tot volgend overzicht:

Officiële communicatie

Op de site van de Cel Waals Brabant wordt de dader als volgt omschreven:

Dader 1: 40 jaar oud - 1m90 (mogelijk nog groter) – Draagt een masker die een oude gerimpelde persoon voorstelde.

Bij een andere tekening van nr. 19 hebben de speurders volgende informatie geschreven:

• Lengte: Groter dan 1.90m

• 
Lichaamsbouw: Erg slanke lichaamsbouw en heel dunne benen

• Donkere ogen, donker haar en donkere snor

• Langwerpig gelaat

In een interview met La Dernière Heure van 13 augustus 2022 geeft Eddy Vos een exacte lengte:

(...) “Et pourquoi retrouve-t-on en 1985 un trio comme en 1983, avec un individu très grand (selon Eddy Vos, le “géant” devait mesurer 2m05) et deux “plus petits”, d’1m85.”

In hoeverre die specifieke lengte correct is, kan ik niet beoordelen.

Getuige Theo K.

In de loop der jaren is getuige Theo K. een aantal keer aan bod gekomen in de pers. Hieronder een omschrijving van de reus uit twee verschillende interviews:

Theo K. was op 27 september 1985 met zijn vrienden Marc, Luc en Rudy verkiezingsaffiches aan het plakken, aan de parking van de Delhaize in Overijse toen de Bende van Nijvel er toesloeg. Terwijl Luc Bennekens als levend schild werd meegenomen in de winkel, vluchtten Theo, Rudy en Marc weg achter de carwash die aan de parking grenst. "Ik ben van daaruit naar de overkant gelopen, naar slagerij Dits om de hulpdiensten te verwittigen. Toen ik terugkwam, heb ik die lange goed gezien, die ze nu de Reus noemen."(…)

Het vervolg van zijn verhaal uit een ander interview:

“Ik ben tussen de wagens gegaan en ineens stond ik voor hem, op enkele meters. Ik heb die bekeken en goed bekeken. En toen zei ik 'ola'. En dan ben ik weggelopen. Hij had een zwarte jas aan en aan de andere kant had hij een wapen in zijn hand. Hij was groot, heel groot. Dat was me opgevallen toen ik ervoor stond. En dan zijn hoofd. Ze hebben mij gevraagd, droeg hij een masker? Ik zeg neen, hij droeg geen masker. Hij had een smal gezicht.“

Bron » YouTube

Kleur ogen

In de officiële beschrijving van de man staat dat hij donkere ogen heeft. Eén van de getuigen van de overval in Overijse - de kassierster Kristel C. - spreekt echter van blauwe ogen:

(…) “Het was een grote hand en hij had opvallend helderblauwe ogen. Die kon ik zien onder het masker, een aansluitend masker van een man waarmee je kon kijken en bewegen met je mond. Daarboven droeg hij een zwarte muts.”

Zijn vermomming

Op de site van de speurders staat dat de man een masker droeg die een oude gerimpelde persoon voorstelde. Niet alle getuigen spreken echter over een masker:

Getuige Mark Ghekiere:

"Hij was gekleed met een lange zwarte mantel, vooraan dichtgeknoopt met zilveren knopen. Hij droeg een zwarte hoed, waaronder een muts die slechts tot de neus reikte en de mond vrijliet."

Getuige Kristel Caron:

"Die [zijn ogen] kon ik zien onder het masker, een aansluitend masker van een man waarmee je kon kijken en bewegen met je mond. Daarboven droeg hij een zwarte muts."

Getuige Theo K.:

“Ze hebben mij gevraagd, droeg hij een masker? Ik zeg neen, hij droeg geen masker."

Besluit

• De reus in Overijse is groter dan 1m95 (waarschijnlijk zelfs groter dan 2m)

• Hij heeft heel dunne benen en een erg smalle lichaamsbouw.

• Hij is koelbloedig en in staat om mensen te vermoorden.

• Hij heeft helderblauwe ogen.

Hypothese

Gezien de bloeddorstigheid van de feiten zijn er - volgens mij - twee mogelijkheden: de man was onder invloed van drugs of hij had reeds ervaring met moorden en dan denk ik aan een crimineel of iemand die als huurling heeft gewerkt, in bv. Congo. (Of een combinatie van deze elementen.)

Gezien het zeer specifiek profiel van deze man, vermoed ik dat er nog geen tien - en waarschijnlijk nog minder - mensen in België zijn die aan deze omschrijving kunnen voldoen.

Ik zou toch even willen opmerken dat de robotfoto een reus toont met een joekel van een bril. Elke getuige, behalve de persoon achter deze robotfoto, zag in Eigenbrakel en Overijse de daders in de winkel met ofwel een (bivak)muts ofwel een carnavalsmasker. Details en moeilijk waarneembare inschattingen (zoals iemands lengte) verschillen wel eens, maar iedereen zag gemaskerde daders in Eigenbrakel/Overijse. Probeer daar eens een grote bril onder te dragen, is niet te doen. Een bivakmuts spant te hard en in een carnavalsmasker uit de jaren 80 zijn je brilglazen in een mum van tijd aangedampt. Je zweet je te pletter in zo'n masker. Bovendien heeft ook niemand anders een bril opgemerkt, hoewel ze de ogen van de dader wel meenden gezien te hebben. Voor zover ik weet is er dus slecht één getuige die een bril en snor opmerkte bij een van de daders.

Als de getuigenis achter deze robotfoto klopt, moet het dus zijn dat de dader vlak na de overval - toen de getuige terug naar de parking liep, zoals hij zelf beweerde - al zijn masker/muts én hoedje had uitgedaan om dan snel zijn bril en hoedje weer op te zetten. Maar dat lijkt me zo onwaarschijnlijk. Je moet dat ook eens proberen: hoedje af, muts (of masker) af, bril uit je zakken halen en opzetten, hoedje weer op, en dat met één hand want je hebt ook nog een groot wapen in je hand én een grijze plastic zak met de opdruk Propsac. En niemand die deze vestimentaire tussenstop gezien heeft. Maar het moet wel gebeurd zijn, want plots stond hij dus na de overval voor de getuige, zonder masker/muts en met bril en hoedje. Welke dader laat er nu voor het bereiken van de vluchtauto zo hard zijn schild zakken? En wie heeft er geen bril nodig om een hold-up te plegen, maar kan dan blijkbaar wel niet wachten om de bril terug op te zetten bij het naar de vluchtauto wandelen?

Als je dan leest dat er sprake is van hypnose, dan weet ik niet hoeveel waarde we moeten hechten aan deze nochtans iconische robotfoto. En wanneer was die hypnose? Dat lijkt me ook niet iets van vlak na de overval zelf (want waarom zou je dan hypnose gebruiken?), maar eerder iets waar de Cel pas in latere jaren is mee beginnen experimenteren. De robotfoto werd ook pas in 1998 gepubliceerd, dus van die periode? Dat zou dan toch ook al weer meer dan tien jaar na de feiten zijn, wat de betrouwbaarheid niet meteen versterkt.

Ben wrote:

Hilde Geens over deze robotfoto:

"Weet u dat de man die aan de basis ligt van de robotfoto van de Reus een paar maanden na de feiten, in 1986, al een totaal andere man had herkend? De onderzoekers hadden getuigen van de overval op de Delhaize in Overijse (op 27 september 1985, nvdr.) een filmpje laten zien met leden van de bende van Philippe De Staerke. Wel, uit die groep werden niet minder dan dríé Reuzen (*) herkend, onder andere aan hun manier van lopen. En dat was kort na die overval, niet twintig jaar later. Echt waar, het bulkt van de Reuzen in het dossier. Die robotfoto is bovendien onder hypnose gemaakt, wat ook al een dubieus middel is om getuigen te ondervragen."

(*) Robert Eckhardt, Apostolos Papadopoulos en Léopold Van Esbroeck? Niet één van hen lijkt op de robotfoto of draagt een bril, en ze lijken ook niet op elkaar. En dan vermoedelijk rond 1998 levert hypnose plots een type-Bonkoffsky op? Dat schiet toch echt alle kanten uit.

223

patrick111 wrote:

Ik zou toch even willen opmerken dat de robotfoto een reus toont met een joekel van een bril. Elke getuige, behalve de persoon achter deze robotfoto, zag in Eigenbrakel en Overijse de daders in de winkel met ofwel een (bivak)muts ofwel een carnavalsmasker.

Wat nu als het twee verschillende personen zijn?

Twee reuzen bedoel je dan? Binnen één en dezelfde overval? Dat neemt toch nog altijd niet weg dat slechts één persoon de reus zonder masker en met bril en snor gezien heeft, terwijl alle andere getuigen een reus met masker/bivakmuts zagen?

225

Ja exact twee verschillende "reuzen". De verschillen van de getuigenissen zijn best groot:

• kleur ogen;

• wel of geen masker, aansluitend masker of masker van oude man;

• muts / hoed;

• wel of geen bril.

Indien we spreken over 1m90 - 1m95 - helderblauwe ogen - bruin verward haar - slank - in staat om in een oogwenk een leven te nemen, dan eindig ik steeds op Calmette uit. Dit ondersteund door zijn band met Bouhouche die op vandaag toch steeds uit de bus lijkt te komen om de teams samen te stellen.

Ik weet het, wederom een nieuwe reus, maar voor mij al een tijdje 1 van de 3.

Calmette meet slechts 1,82m.

228

Volgens de post van Ben, refererend aan een verhoor van de vrouw van Jandrain is hij 1,90m » Forum

Niet vergeten dat er tot twee maal toe op twee losstaande feiten melding door getuigen gemaakt is van een aan het voorhoofd kalend persoon.

Het steeds dragen van kogelvrije vesten binnen Wackenhut op zijn bevel + voorliefde om riot guns te dragen bij bewakingsopdrachten kan een mogelijke link zijn, ook al is deze zwak.

Vraag aan onze forumleden: zijn er buiten de overvallen op de Delhaize warenhuizen nog gebruikt gemaakt van riot guns? Ik weet dat dit hier niet thuishoort, maar waar wel ... smile

Colruyt Nivelles...