Re: Mijnheer X
Ik vind dat de stijl en bewoordingen van de nota nogal 'merkwaardig' zijn, gaande van een adjunct-kabinetschef naar zijn minister. En ik vraag me af waarom, indien de kwestie zo vertrouwelijk was dat als het overleg met Raes mondeling diende te gebeuren, er daarna een nota van kwam.
Wat sommigen ook niet goed capteren denk ik: er staat 'tant qu'on pourra se servir de l'intéressé on n'aura pas mieux pour neutraliser la nébuleuse qui vous préocuppe'. Wat er vrij vertaald op neerkomt 'zolang we de persoon in kwestie kunnen gebruiken is er niets beters om de [schimmige organisatie] die u zorgen baart, te neutraliseren'.
Het is dus Gol die zoekt naar een 'instrument' om die 'nébuleuse' uit te schakelen en een naam krijgt maar waar een serieuze gezondheidswaarschuwing bij hoort want het gaat blijkbaar om iemand die oncontroleerbaar is en het soort methodes zou kunnen gebruiken waar niemand mee wil geassocieerd worden.
Maar nergens staat expliciet vermeld welke die 'nébuleuse qui vous préocuppe' is. Niet de CCC, die waren op dat moment gearresteerd.
Wilde Gol een soort 'task force' in het leven roepen om de Bende te bestrijden en wordt vuur best met vuur bestreden?
Eerlijk gezegd: mijn eerste idee na lezing was 'dit is nep'. Maar zelfs al is het stuk echt, ik denk niet dat het mogelijk is er veel zinnigs uit te halen zonder een boel extra info, niet in het minst wat exact bedoeld wordt met 'la nébuleuse'. En als het de Bende is en Bougerol is 'X', hoe valt dat te rijmen met de theorie dat Bougerol de strateeg van de Bende was? De Bende inschakelen om de Bende te bestrijden? Ik denk het niet.