1,221

Re: Aalst: 9 November

En waar o waar in dit dossier of bij deze feiten heb jij al logica gevonden ? Als je de logica zoekt in de auto's gekoppeld aan de modus operandi dan zou je moeten besluiten dat Philippe De Staerke één van de daders is En waarom? Omdat de Golf op dezelfde manier ingericht werd of uitgerust werd zoals de voertuigen die de bende Philippe De Staerke gebruikte bij hun overvallen.

Het tijdsstip kennende waarop de meeste feiten plaats vonden in warenhuizen zou het normaal en logisch geweest zijn dat de bewaking tussen 19u en 20u maximaal was. Was dat zo? Ik dacht het niet.

En het is natuurlijk ook zeer logisch dat een "dievenbende" altijd een kleine boodschap geeft voor een overval en plaatjes aanvraagt.

Zou jij het trouwens logica vinden dat een bende een overval pleegt en de Golf waarmee ze de overval pleegt onbewaakt achter laat tijdens die overval?

De feiten in Aalst beginnen dus met de aanvraag van een plaatje voor de Bende van Nijvel en eindigen (geruime tijd later) met een telefoontje van een zekere Lekeu aan de grootvader van David Van de Steen. Allemaal heel logisch gedrag voor een dievenbende toch?

Re: Aalst: 9 November

Xenophon wrote:

Ik ga behoudens tegenbewijs voor de rechte lijn.

Mits feit en fictie onderscheiden kunnen worden denk ik dat je een rechte lijn kan trekken doorheen het Bende verhaal. De zaak Francois, de zaak Vandendaele, de aanslag op Vernaillen, de diefstal in Etterbeek, ongetwijfeld nog een paar andere zaken; de lijn is al een tijd aan het lopen nog voor er sprake is van wat we vandaag de Bende van Nijvel noemen. Het is zeer interessant te zien hoe in de late jaren '70 sommige personen toen nog aan de 'goede' kant stonden en sommige gangsters nog 'gewone' gangster waren. Verderop in het verhaal wordt die scheidingslijn steeds meer vertroebeld. Wat wel al constant is van in den beginne; de namen die steeds terug komen en de wereld waarin ze zich geleidelijk aan begeven. En zoals Beijer ooit zei; ik kan zeggen welke feiten Bende feiten zijn en welke niet; maw er zijn feiten die we ten onrechte toeschrijven aan de Bende en er zijn feiten die vergeten zijn op de tijdlijn. Een juiste filter kan jouw rechte alleen nog maar rechter maken.

Dat nooit iemand heeft gesproken is in deze een compleet non argument. Er zijn getuigenissen beschikbaar (sommigen zullen ongetwijfeld onwaar zijn) en zelfs als er zeer tot weinig getuigenissen zouden zijn; gangsters hebben hun collega's zien vermoorden, wachtmeesters hebben collega's zien overlijden in vreemde omstandigheden, speurders wisten zichzelf of hun familie bedreigd. Beetje logisch dat ze niet in rijen stonden aan te schuiven om te praten over de Bende.

Even een parallel; in de jaren '90 zat zowat elke wielrenner aan de EPO. Iedereen wist ervan; de renners, verzorgers, dokters, ploegleiding; iedereen. Er zijn zelfs verhalen van positieve controles die verdoezeld werden door de toenmalige wielertop of ploegen die 'getipt' werden wanneer hun bloedwaarden te afwijkend waren. Wie de omerta brak, kon een verdere carrière wel vergeten of werd uit het peloton gepest door collega's. Deze praktijken hebben jaren geduurd en zijn uiteindelijk niet aan het licht gekomen door een bekentenis, maar door een toevallige douane controle. De hele wielerwereld, een bende van 1000+ man, was betrokken. Dat waren niet allemaal gangsters of doortrapte mensen, het was gewoon de cultuur en je wist dat zwijgen deel uitmaakte van die cultuur.

Ik denk dat nogal wat Rijkswachters of andere ambtenaren die meededen met het handeltje later zijn geschrokken toen de feiten in '85 helemaal uit de hand begonnen te lopen. Eigenlijk is er op dat vlak niets veranderd, ook nu hoor je verhalen van arbeiders die aan de haven voor snel easy money gaan om pas later te beseffen dat ze ergens zijn ingestapt zonder exit ticket. Zelfs voor figuren als Bouhouche en Mendez was dit mogelijk het geval; een aantal wapens stelen en sjoemelen met eind certificaten is nog iets anders dan terecht komen in een verhaal waar tientallen mensen worden neergeknald in een supermarkt. Ze waren geen koorknapen maar die jongens waren ook voor hen te groot. Zoals Bajrami ooit zei: als topgangster wordt men geboren. Georganiseerde misdaad in die tijd was iets waarmee men in onze contreien nog niet bekend was, dat heeft ook een rol gespeeld.

1,223

Re: Aalst: 9 November

Wegglijden en verdwalen in het milieu, niet meer terug kunnen en dan de schrik, de omerta.. m.i. een heel plausibele verklaring.

Bedankt Spectator de zaken op deze manier eens te bekijken en toe te lichten.

1,224

Re: Aalst: 9 November

pyrénéen wrote:

Merk op dat L.V.E op 11 augustus 1986 spreekt over een grijze Golf GTI (ik denk dat dit te wijten is aan een fout die Bossi op 11 augustus 1985 schreef)

Hier ben ik even niet mee, pyrénéen.

Ik kan dit niet geschreven hebben op het forum in datus van 11 augustus 1985 op het forum. Het forum bestond toen nog niet. Ik veronderstel dat het forum in werking is getreden in het jaar 2008.

pyrénéen wrote:

, zoals gerapporteerd door Bossi op 24 mei. Toeval?

Bedoel je deze post die ik plaatse inzake de betreffende verklaring?

Bossi wrote:

V.E. zegt dat ongeveer een anderhalve maand geleden in de cellen van het Justitiepaleis te Dendermonde zaten te wachten om voor de Raadkamer te verschijnen De Staerke Philippe, De Staerke Leon Salesse Dominique en V.E. zelf. V.E. zegt dat Philippe op zeker ogenblik aan Salesse vroeg of de grijze Golf GTI reeds werd teruggevonden, waarop Salesse ontkennend antwoordde.

Ik kan alleen maar meegeven wat het dossier betreft. Ik was bij die kornuiten niet aanwezig in de cel. Over de feiten in Aalst heb ik toch mijn ernstige bedenkingen. Niet alleen op basis van twee bekentenissen. Ik moet spectator of live toetreden wat betreft de verklaring van De Jonghe bijvoorbeeld. Speciaal nog eens gaan nakijken in het verlengde van Spectator of live zijn toelichting in zijn vroegere mededeling. Aanvankelijk rept De Jonghe met geen woord bij zijn aanvankelijke verklaring als slachtoffer. Nadien komt er een andere verklaring van zijnentwege. En dan vallen er voor mij toch wel twee belangrijke tegenstrijdigheden op om ernstig te gaan twijfelen aan deze zijn verklaring. Dat zullen de leden van de Delta Cel ook wel zijn opgevallen.

Wat de grijze of groene VW Golf betreft, in het onderzoek dient men verder te gaan op basis van de verklaringen van ooggetuigen. Als die tegenstrijdig zijn bij het aanvankelijk onderzoek. Zo merk ik veel tegenstrijdigheden bij de vele getuigenissen alleen al in de zaak Aalst.

Zoals Xeno aanhaalde, met de openbare verlichting van vroeger was het soms moeilijk om voertuigkleuren exact te bepalen. Ook zo bv. bij verkeersongevallen met vluchtmisdrijven waar de kleuren verschillend werden beschreven.

1,225

Re: Aalst: 9 November

Pirénéen wrote:

(ik denk dat dit te wijten is aan een fout die Bossi op 11 augustus 1985 schreef)

Sorry, man. Dat moet inderdaad 11 augustus 1986 zijn.

Probleem hier op het forum dat je een geschreven fout niet kan aanpassen.

1,226

Re: Aalst: 9 November

Om het kleurenprobleem te illustreren, zie onderstaande foto van twee wagens, zelfde model, geparkeerd in een omgeving waar zo'n natriumdampverlichting hangt.

(De wagens hebben niets met heel het bendedossier te maken, louter illustratie):

https://i.ibb.co/YdBNDTp/kleuren.jpg

De linkerwagen is in werkelijkheid (daglicht) kersrood, de rechter zwart. In de jaren 80-90 zag je dat type verlichting overal.

1,227

Re: Aalst: 9 November

Dat is heel duidelijk, Xeno, en dank daarvoor. Maar ik ga dat betwisten voor iemand anders ermee afkomt. Dat zijn buitenlandse nummerplaten en ook vermoedelijk in een ander land met andere openbare verlichting dan in België destijds. Die voertuigen zijn ook jonger dan in de jaren 82. smile

Spectator Of Life wrote:

Dankzij het openbaar maken van de Delta notities rond de bekentenis van Stefaan V. lijkt dit één van de weinige zaken waarover we vandaag meer duidelijkheid hebben dan pakweg twintig jaar geleden. Men mag/moet overal aan twijfelen maar deze bekentenis lijkt niet ongeloofwaardig (iig veel geloofwaardiger dan de bekentenis van De Staerke).

Waar kan ik die bekentenis van Stefaan V. hier terugvinden aub? Dat zou mij heel wat werk besparen van die 4 of 5 bladzijden om daarop te kunnen aansluiten met een andere verklaring dat de Delta Cel heeft verkregen.

Dit lijkt mij zeer nuttig zodat de forumgebruikers zelf hun oordeel daarover kunnen vormen. Dank bij voorbaat alleszins.

Re: Aalst: 9 November

Ik baseer me hier op een passage uit het complot van de stilte. Daar wordt vrij uitgebreid ingegaan op een verklaring van een zekere Stefaan Van Malderen. Ik heb het hier niet bij de hand, maar ik vermoed dat Geens zich baseert op een schrift van Acke, vermits dit de enige plaats is waar ik ooit een vermelding heb gezien van deze naam.

1,229

Re: Aalst: 9 November

Bedankt, Spectator Of Life.

Dan ga ik na vrijdag het nodige doen wat de Delta Cel opmaakte aan de hand van twee verklaringen.

  1. Wat betreft Willy De Shepper in de zaak Aalst Delhaize

  2. Wat betreft een verklaring nopens de daders zonder de betrokkenheid van De Staerke Philippe.

Het geeft me wel behoorlijk wat werk, doch, dan kunnen de forumgebruikers zelf hun oordeel vormen.

1,230

Re: Aalst: 9 November

Spectator Of Life wrote:

Ik baseer me hier op een passage uit het complot van de stilte. Daar wordt vrij uitgebreid ingegaan op een verklaring van een zekere Stefaan Van Malderen. Ik heb het hier niet bij de hand, maar ik vermoed dat Geens zich baseert op een schrift van Acke, vermits dit de enige plaats is waar ik ooit een vermelding heb gezien van deze naam.

Ik heb het ondertussen gevonden op het forum.

Wat Hilde Geens schreef is het zoveelste dat onjuist is. Ik zal verder voldoen aan wat ik hierboven heb geschreven. Als u de zoekfunctie gebruikt en u geeft Stefaan Van Malderen in, Spectator, kom je op het topic terecht. wink