181

Re: Mijnheer X

Ik vind het moeilijk te geloven dat Christian Smets een gestoorde fanatiekeling zou geweest zijn. Hij was wel quasi de rechterhand van Raes. Toegegeven, hij heeft een aantal stommiteiten begaan maar hij is niet de enige in deze zaak.

Wat ik beslist niet in hem zie: een 007 die eventjes grote kuis gaat houden en de Bende liquideren. Ik vrees dat daarvoor een ander profiel nodig zou geweest zijn.

Let op met die nota, het is niet duidelijk van waar ze exact komt en of eea authentiek is.

Re: Mijnheer X

Hallo Xenophon, geen idee wie ooit het woord bende in de mond genomen heeft. Nébuleuse slaagt voor mij in deze nota op de WNP, mogelijk voor jou op de Bende van Nijvel.

Samen met Calmette kan veel, niet vergeten dat in de zelfdoding van Latinus de hand van Calmette gezien werd.

183

Re: Mijnheer X

Dat is exact het probleem: je weet niet over wat het gaat en of het überhaupt wel iets wil zeggen. Calmette is een gevaarlijke fanatiekeling die althans indertijd in allerhande esoterische onzin geloofde als was het de heilige graal. Maar waarom zou hij iets willen ondernemen hebben tegen WNP?

184

Re: Mijnheer X

Er zijn - jammer genoeg - meerdere kandidaten. Jammer genoeg is the end hier niet meer toegelaten ... ondanks zijn 'niet altijd duidelijke' interventies, denk ik dat hij meer weet. Maar een naam noemen zal hij nooit doen ... ook nu nog is het 'risky business'. Ook nu nog, bijna 40 jaren na de laatste 'bendefeiten'. 40 jaren ... je went er nooit aan. sad

Re: Mijnheer X

Hij weet helemaal niet méér, maar is een meester in te doen alsof.

186

Re: Mijnheer X

En mensen beloven om zaken aan te tonen die zich daarvoor hebben verplaatst om uiteindelijk niets aan te tonen. Geen enkel document, noch dossier, noch een onderdeel van het dossier.

187

Re: Mijnheer X

Ik vind het niet fair alle bovenstaande te schrijven terwijl The End zich helemaal niet meer kan verdedigen. Ik heb het vaak met hem aan de stok gehad omdat hij het niet kon laten in raadseltjes te schrijven maar toch denk ik dat we geen dingen over anderen moeten schrijven die
we niet graag over onszelf zouden lezen.

Re: Mijnheer X

Xenophon wrote:

Dat is exact het probleem: je weet niet over wat het gaat en of het überhaupt wel iets wil zeggen. Calmette is een gevaarlijke fanatiekeling die althans indertijd in allerhande esoterische onzin geloofde als was het de heilige graal. Maar waarom zou hij iets willen ondernemen hebben tegen WNP?

Andere ambtenaren van de Staatsveiligheid gaan zelfs nog verder. Zij stellen dat de topmedewerkers van de dienst heuse politieke figuren zijn geworden, dat zij zich gemengd hebben in het leven van de politieke partijen, wat niet het doel is van de Staatsveiligheid, en dat zij daarbij gebruik hebben gemaakt van die commissaris Canard. Hij weet veel te veel, zegt men. Men kan hem niets doen, zonder het risico te lopen dat hij het één en ander in de openbaarheid brengt. Hij heeft dus de vrije hand.

Men bevestigt bovendien dat hij extremistische groepen heeft gemanipuleerd. Hij lanceerde een gerucht bij links tegen rechts en omgekeerd, met als doel tussen beide een klimaat van spanning te scheppen. Sommigen verdenken hem er zelfs van dat hij de geheime leider van een subversieve groep wou worden, een groepering, die goed opgeleid en onstrafbaar doet denken aan de Italiaanse terreurgroepen of de doodseskaders in Zuid-Amerika. Als dat waar is, dan infiltreert niet de Staatsveiligheid het extreem-rechtse milieu, maar dan is het andersom, dan is de Staatsveiligheid zelf geïnfiltreerd.

189

Re: Mijnheer X

ALS dat waar is. En ik weet niet wie dat hier kan beoordelen, ik alvast niet. Je kan zo veel theorietjes bouwen.

190

Re: Mijnheer X

the end was - op basis van documenten - toch al bij al goed op de hoogte. De raadselachtige vertelstijl laat ik even achterwege; hij heeft daar ook een goede reden voor gegeven. Daar hou ik het erbij.