Re: Mijnheer X

Insp. Witse wrote:

Hallo forumleden, geruime tijd lees ik aandachtig alle berichten welke onder dit topic gepost worden. Moeilijk kan ik geloven dat dit een zeer duistere nota is, maar eerder een nota die beschrijft dat een bepaalde missie uit de hand loopt. Geen killer, geen reus, geen logistiek verdeler of megabrein, maar wel een persoon uit eigen rangen.

Steunend op online artikels (P-Magazine / VRT.be) ben ik ervan overtuigd dat de persoon in de nota op Christiaan Smets slaat. Een individu die inderdaad op vraag van Staatsveiligheid de WNP infiltreerde, paramillitaire trainingskampen voorzag en tenslotte de Pastorale Moorden als test voorzag.

Wie het forum goed doorleest kan het gevoel krijgen dat Christiaan Smets een rol speelde in de dood van Paul Latinus, waarop na korte tijd de WNP tot een einde kwam.

VRT beschrijft in haar artikel het bestaan van een PV waarbij een medewerker van Staatsveiligheid hetvolgende bekend: Een verantwoordelijke binnen Staatsveiligheid is geinfiltreerd in een organisatie waarbij hij in het begin deed wat hij moest doen, maar na enige tijd de wielen kwijt speelde en het leiderschap zelf opnam, nadien heeft hij een rol blijven spelen in de onderwereld.

Was het ook niet Eric Lammers die zei dat hij zijn orders kreeg van Christaan Smets? Dat Christaan Smets met Beijer en/of Bouhouche heeft samengewerkt is steeds onkend, in tegenstelling tot zijn vriendschap met Calmette.

Kortom, de nota makes sense tegenoven Raes (stand van zaken van een uitgelopen missie van de medewerker genaamd Christaan Smets).

Feel free to comment!

Enkele bedenkingen :

De naam Paul Latinus komt regelmatig voor in de Bende literatuur; die man zou leider zijn geweest van het gevaarlijke WNP. Uit geen enkel stuk blijkt voor mij dat Latinus een gevaarlijk persoon was. Eerder lijkt hij nog tijdelijk de harde WNP kern te kunnen intomen. Latinus naar de eeuwige sturen leek me geen zaak van staatsbelang.

Er zit best een lange tijdspanne tussen de dood van Latinus en de opmaak van de Mijnheer X nota

Opmerkelijk is de interesse van de Franse inlichtingsdiensten die ter sprake komt in de nota. Lijkt me sterk als het louter om een WNP affaire zou gaan. Enkel Maubeuge als reden voor de Franse interesse lijkt me ook sterk. Ik heb hier het gevoel dat Mr X een Fransman was of dat Frankrijk evenzeer als België werd bedreigd door de nébuleuse waarvan sprake in de brief.

192

Re: Mijnheer X

Ik herhaal, ik ben niet overtuigd door heel die 'nota'. De toon klopt niet (ik heb genoeg dergelijke documenten gelezen om daar een vrij accuraat beeld van te hebben), geen van de betrokkenen die nog in leven zijn herinneren zich iets ervan, als het zo hypergevoelig was zou het niet op papier gezet geweest zijn en de Bonvoisin hangt rond in de buurt.

193

Re: Mijnheer X

Het is simpel, alles is mogelijk, niets valt uit te sluiten. Dat niemand zich iets kan herinneren vind ik dan weer geen argument want er zijn er nogal veel de revue gepasseerd die geheugenverlies hadden of zwegen als vermoord.

194

Re: Mijnheer X

Xenophon wrote:

Ik herhaal, ik ben niet overtuigd door heel die 'nota'.

Ik ook niet, ik ben er absoluut van overtuigd dat het document een vervalsing is. Het is zoals je zegt:

als het zo hypergevoelig was zou het niet op papier gezet geweest zijn

Het document is een onderdeel van het dossier van de Bende van Nijvel, dat staat vast. Maar de inhoud heeft geen enkele meerwaarde in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. En misschien is dat net het doel van de persoon die de nota ooit publiek heeft gemaakt; allemaal zoeken naar de onbestaande persoon die het onderwerp is van een onbestaande nota.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube