211

Re: Xavier Sliman

Youssou N'Dour wrote:

Uw bericht maakt (mij) min of meer duidelijk dat het Bende-onderzoek - een publieke zaak! - door of dankzij de Cel Waals-Brabant is overgeleverd aan de duivel, onder het mom of de leugen van 'het geheim van het strafrechtelijk onderzoek'.

Dat is er boenk op denk ik. En die leugens zijn trouwens bewezen! Ze zijn zelfs zo dom geweest die leugens te communiceren. Nog eventjes wachten tot eind deze maand. Ik denk, vermoed, dat de slachtoffers dit niet langer gaan pikken. Waarom zouden ze trouwens?

Gesteld dat het gerechtelijk onderzoek is gesloten, wat heeft advocaat en oud-onderzoeksrechter (in Frankrijk) Patrick Ramael dan nog voor zijn cliënten (burgelijke partijen) te betekenen op de piste-Sliman?

Kan Bossi misschien nog van betekenis zijn voor Jean-Pierre Adam op deze piste?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

213

Bossi wrote:

Nog een vaststelling. Inzake de moord op de Heer Ertrijckx François kwam de Adjunct Commissaris van de Politie Anderlecht op de plaats van de feiten voor verdere vaststellingen en instructies aan zijn politieagenten. De feiten vonden plaats op 23 januari 1985. Op zijn Proces Verbaal schrijft hij: “Ten jare Negentienhonderdvijfenzeventig op 23 januari om 22.10 uur…” Geen enkele verbetering of correctie met een navolgend PV. En niemand dat daar over struikelde.

Even verbeteren. Ik baseerde mij op het Proces Verbaal van afstapping van onderzoeksrechter Bellemans. Dat was inderdaad op 23 januari 1985 om 00.30 uur samen met het Parket. De feiten deden zich voor op 22 Januari 1985 om 22.05 uur.

Youssou N'Dour wrote:

Hartelijk dank, Bossi, voor deze verrijkende aanvulling.

Zonder dank.

Fenix wrote:

Dat is er boenk op denk ik. En die leugens zijn trouwens bewezen! Ze zijn zelfs zo dom geweest die leugens te communiceren.

Dat is nog altijd van kracht en wordt nog steeds verdergezet. Zelfs om iemand onderduims te koeioneren en te ambeteren.

Youssou N'Dour wrote:

U schreef: "Commandant Bourgard bracht verder ter kennis dat Sliman in staat is om op een speciale wijze iemand te elimineren." Weet u op welke wijze en door wie dat elimineren plaatsvond.

Zoals bv bij de opleiding Paracommando’s dat men aanleerde.

1. Iemand onopgemerkt achterwaarts benaderen en de ademhalingsweg volledig afsluiten.

2. Achterwaarts nekschot waar het centraal knooppunt van zenuwstelsel is gelegen en alwaar men meteen ook het centraal ademhalingsstelsel kan uitsluiten.

3. Knietechniek op hals en halsslagader om de zuurstof naar de hersenen af te sluiten en zodoende de dood kan intreden.

Youssou N'Dour wrote:

Verder schreef u: "De broers Sliman het onderwerp waren van een diepgaand onderzoek, in het bijzonder vanwege hun gelijkenis met de Dekaise robotfoto/schets, die onmiddellijk na de gebeurtenissen werd verspreid. Zij werden ondervraagd en hiervan werd verslag uitgebracht."

Ben onder andere benieuwd naar wat er in dat 190 pagina's tellende rapport staat. Enfin, ik zal het wel of niet zien. Fijne zondag!

Ik zal het u bij gelegenheid doorzenden via Fenix.

Youssou N'Dour wrote:

Uw bericht - 'doorgedreven onderzoek naar Thierry en XavierSliman' - wekt op zijn minst de suggestie dat er na 1982, namelijk rond het jaar 2000, wel verder is doorgerechercheerd in de zaak-Sliman, wat niet gemakkelijk valt te rijmen met de lezing van Jean-Pierre Adam, die aangaf dat de piste-Sliman is genegeerd door politie en justitie.

Het doorgedreven onderzoek is beschreven in een Proces Verbaal. Wat Adam schrijft is voor zijn rekening. Veel zaken vallen niet te rijmen met wat werkelijk in het dossier voorkomt, Yousou. Ik ben zeker niet de enige dat de betrouwbaarheid van een onderzoeker in twijfel trekt. Redenen? Verschillende. Alleen al de wijze van de zeer kort opgestelde PV’s. die naar mijn mening veel meer aandacht hadden moeten bekomen. Mijn echtgenote, agent geweest (zwaar arbeidsongeval gehad) van de Gerechtelijke Politie, wordt soms misselijk bij het doornemen van PV’s. Alleen, zij hadden geen onderzoeksrechter nodig bij invallen, doorzoekingen en huiszoekingen. Zelfs zonder heterdate betrapping.

Wat een meerwaarde om niet afhankelijk te zijn van een onderzoeksrechter met eigen interpretaties en gedachten!

Zo heeft men ons destijds aangeleerd: Een officier van de Gerechtelijke Politie zal geen genoegen nemen met een spontane bekentenis. Het eigenlijke verhoor begint pas bij een bekentenis. Het gaat erom juist dan door te vragen zodat er over controleerbare gegevens, bijzonderheden, en details wordt verklaard. Om op te letten met de bekende “jubelstemming”. Juist daardoor is men minder scherp en worden belangrijke details vergeten. Details maken een bekentenis sterk, geloofwaardig, controleerbaar en moeilijk “intrekbaar”.

Yousou N'Dour wrote:

Uw bericht maakt (mij) min of meer duidelijk dat het Bende-onderzoek - een publieke zaak! - door of dankzij de Cel Waals-Brabant is overgeleverd aan de duivel, onder het mom of de leugen van 'het geheim van het strafrechtelijk onderzoek'.

Ik ben nog steeds de mening toegedaan indien men de Cel Delta had laten doorwerken men toch gans andere resultaten had geboekt. Men kwam op belangrijke en zeer gevoelige sporen. Dat komt ook naar voor uit verschillende verklaringen. Het “je mon foutisme” in Jumet en Charleroi lijkt mij toch meer dan heel duidelijk. Bescherming! Als men 11 maal één en hetzelfde PV tegenkomt omdat ze de anderen niet vonden, niet uitzonderlijk dus om aan meer dan 3.500.000 blz te komen. En dan nog de rampklassering.

Youssou N'Dour wrote:

O ja, over leugen gesproken. Dat ik de advocaat was of ben van Robert Beijer, is bullshit. Heb nooit met hem gecommuniceerd, behalve dan dat ik hem hem een paar jaar geleden op tueriesdubrabant.1fr1.net een vraag heb gesteld, waar ik nooit een antwoord op heb gekregen.

Van wie dat afkomstig is voor mij een raadsel. Ik heb daar nooit aandacht aan gegeven en zal er ook nooit aandacht aan geven. Ik kan u alleen adviseren om dat over u heen te laten gaan. Er worden wel veel meer onzinnige zaken en leugens geschreven. Met aanbreiende fantasies dat moet kunnen verkopen. Veel hebben er baat bij en zijn voorstander om het dossier nooit prijs te geven in het openbaar. Begrijpelijk. Want dan komen de fantasies en de leugens naar voor die meteen verkracht worden.

Zo heb ik Smets van de SV mijn gedacht gezegd en mijn mening gegeven dat men hem zonder dralen in de boeien had moeten slaan. Omkleedt met duidelijke redenen. Ik heb hem nooit meer gezien noch gelezen. En niet alleen Smets van de SV.

Youssou N'Dour wrote:

Gesteld dat het gerechtelijk onderzoek is gesloten,

De beschikking tot mededeling moet nog voor de Raadkamer verschijnen. Na 42 jaar van de feiten kan men nog bijkomende onderzoekdaden vragen. Inderdaad. Buiten de kassa dat nog wat kan rinkelen meen ik oprecht dat men inverdenkinggestelden niet meer gaat kunnen verwijzen. Nog een pikant detail. Men veranderde de Wetgeving op de verjaringstermijn terwijl de zaak al lopende was sinds 1982. Ik zie het al gebeuren voor het EVRM. Art. 1, 2, 6, 8 of 100 heeft geen belang.

Youssou N'Dour wrote:

wat heeft advocaat en oud-onderzoeksrechter (in Frankrijk) Patrick Ramael dan nog voor zijn cliënten (burgelijke partijen) te betekenen op de piste-Sliman?

Dat ik mij daar ernstige vragen bij stel bij de tussenkomst van Ramael. Hij is niet betrokken van in het begin. Hoeft ook niet maar mijn gedacht toch wel bijzonder aangewezen. In Frankrijk zijn er ook belangrijke zaken waarin hij zich zonder meer een tussenkomst zou kunnen veroorloven. De verdwijning en onopgeloste zaken aan de L’Oire als verwijzing.

Als de zittende magistratuur hardnekkig blijft vasthouden in hun beslissingen, dan staan zelfs de advocaten volledig machteloos hier in België. Dat hoef ik jou niet te zeggen vermoed ik.

Youssou N'Dour wrote:

Ik kan hem de documenten bezorgen of laten bezorgen ter hulp.

Zoals reeds vorige maal geschreven, ik kan Xavier Sliman niet meer beademen en reanimeren om na opname in intensieve de onderzoeksrechter vruchteloos bijkomende onderzoekdaden te vragen.

We kunnen nog heel veel neerpennen en blijven neerpennen. Alleen, ten voordele van wie en van wat? 42 jaar onderzoek is al een half mensenleven. Niet? Met de daarbij alle bijkomstige nadelige gevolgen in het dossier als bewijsvoering die men nooit meer kan opwerpen.

Het is gewoon einde verhaal in gans het dossier Bende van Nijvel. Stel dat u advocaat bent van een beschuldigde op Assisen. U beschikt ontegensprekelijk over voldoende en vaststaande elementen om na de aanstelling van de jury en na voordracht van de akte van beschuldiging onmiddellijk het proces te laten beëindigen.

En wie gaat men aanstellen als plaatsvervangend Federaal Procureur die het dossier niet kent als Fed. Procureur Mevrouw Capelle zou weg vallen om ernstige redenen?

Wie gans het dossier moet instuderen en correct nota's dient te nemen dan zijn we ten vroegste 2034. Dan zijn we al 52 jaar na de feiten van 1982. Als men iemand wil verdenken moet men ook weten waar de stukken zich bevinden. Dat was dus niet het geval bij het onterecht onderzoek op de Delta leden. Die ex onderzoekers konden het wel aantonen. M.a.w. kwam naar voor dat de Federaal Procureur ook het dossier niet ten gronde kende. Ondanks ook een Comité P lid die dacht het warm water uitgevonden te hebben. Zoals de meeste officieren van de ex Rijkswacht. Allemaal uiterst zelfvoldaan, ten volle overtuigd van hun importantie, hun nut, hun recht, hun gelijk en vooral: van hun macht.

Het gedacht van de Delta leden hun machteloosheid was wel iets anders uitgevallen.

214

Youssou N'Dour wrote:

Gesteld dat het gerechtelijk onderzoek is gesloten, wat heeft advocaat en oud-onderzoeksrechter (in Frankrijk) Patrick Ramael dan nog voor zijn cliënten (burgelijke partijen) te betekenen op de piste-Sliman?

Zeer goede vraag Youssou. ik heb een suggestie wat betrefr Ramael, hij kan namelijk zijn oor beter te luisteren leggen bij zijn eigen Franse Veiligheidsdiensten. Het kan toch geen toeval zijn dat meerdere verdachten Fransen waren?

En indien zijn klanten effectief burgerlijke partijen zijn dan bezit de Heer Ramael op dit ogenblik al de nodige stukken. En heeft hij de heer Adam ter beschikking om hem wegwijs te maken in het dossier van de Slimans. Waarbij nog dient opgemerkt dat alle nodige documenten in het Frans zijn opgesteld, de taal van zowel Ramael als Adam. Of gaat u mij nu vertellen dat Bossi een onderzoeksrechter en een oud speurder gaat moeten leren lezen in het Frans?

Ik ken de heer Ramael niet, ik kan mij dus niet uitspreken over hem maar vind zijn actie's "buitengewoon". Ik neem aan dat je begrijpt dat ik lichtjes wantrouwend ben. Ik hoop voor de slachtoffers die hij zou vertegenwoordigen dat dit lichte wantrouwen totaal ongegrond is. Ik sluit niet uit dat de waarheid uit het buitenland komt of zou moeten komen. Of zoals iemand schreef, Belgie alleen kan niet bekennen.

215

fenix wrote:

Het kan toch geen toeval zijn dat meerdere verdachten Fransen waren?

Waarom zou dat geen toeval kunnen zijn? Grote criminaliteit in de jaren '70 en '80 was vaak internationaal. Italiaanse en Franse bendes opereerden niet alleen in hun eigen land maar ook in andere West-Europese landen. Daar vind je op dit forum ondertussen al meer dan voldoende voorbeelden van. Daarnaast werd in 1981 SAC opgedoekt. Een aantal bekende Bende-namen zijn lid geweest van SAC en kwamen na het einde van SAC naar België. Het was niet uitzonderlijk dat zij in de criminaliteit belandden. De bende van Mons is hier een goed voorbeeld van.

Ook het milieu in Marseille opereerde internationaal. Dit was een uiterst gewelddadig milieu, waarvan de slachtpartij in Marseille op 3 oktober 1978 een heel goed voorbeeld is. In dat Marseille-milieu komen ook weer een aantal notoire Bende-verdachten voor (die soms overlappen met SAC).

Wat ik echter in het Sliman-verhaal mis, is een overzicht van de feiten die deze bende in België gepleegd zou hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

216

Dat was precies wat ik bedoelde Ben. Die zijn niet alleen in de criminaliteit beland maar eveneens bij Wackenhut en zelfs bij de rijkswacht geïntroduceerd (denk hier bijvoorbeeld aan Calmette). Ciolini en co zijn ook via Frankrijk in ons land beland. Jij noemt dat toeval, ik niet, maar deze discussie gaan we hier niet opnieuw voeren. En waarschijnlijk of mogelijk ga ik niet lang genoeg meer leven om te weten te komen wie van ons beiden gelijk had.

Volgens mij gaan we de Bende niet plat slaan met toeval en logica , tenzij je een aanhanger van Jung bent:

"Volgens Jung bestaan er ‘toevalligheden’ waar je wat achter moet zoeken, en die daarom meer dan ‘zomaar toevallig’ zijn. Hij noemde deze gebeurtenissen synchroniciteit: het samenvallen in de tijd van twee of meer gebeurtenissen die ogenschijnlijk los van elkaar staan, maar toch betekenisvol met elkaar verbonden zijn."

Wat en wie is dit? » www.facebook.com

218

Ik had dit ook al gezien, waarom een anonieme poster geloven?

219

Youssou N'Dour wrote:

wat heeft advocaat en oud-onderzoeksrechter (in Frankrijk) Patrick Ramael dan nog voor zijn cliënten (burgelijke partijen) te betekenen op de piste-Sliman?

Youssou,

Gisteren was Mstr. Ramael aanwezig en heeft ook het woord genomen tegenover de magistraten.

1. Dat het dossier Bende van Nijvel geen zoekfunctie toelaat en dat het moeilijk is om het dossier te volgen zoals het klassement zich voordoet. Mstr. Ramael had daarin volledig gelijk hoe men in Charleroi een dossier samenstelde.

2. Dat hij de piste Slimans naar voor bracht en de vraag stelde om de personen rond de gebroeders Sliman verder te willen onderzoeken. De onderzoeksrechter stemde erin toe dit opnieuw te willen bekijken. Het dossier van 190 blz. hieromtrent kwam niet ter sprake.

3. Mstr. Ramael was vergezeld door de Heer Jean Pierre Adam. Ik hoopte dat de Heer Adam ook zijn visie of vragen zou stellen. Helaas gebeurde dit niet.

In het kader van het dossier Sliman zou ik u eventueel willen voorstellen om contact op te nemen met Mstr. Ramael.

Dat zou ik kunnen doen en in dat kader zou het wel handig zijn als ik inzage krijg in dat door u gememoreerde dossier van 190 pagina’s. Nog in leven zijnde personen rond de Bende-Sliman zijn Edmond Masson en Patrick Verdin. Pierre Mandelli is onlangs overleden en Luigi Gambini schijnt mij toe als een reeds lang geleden overleden persoon die, op basis van ‘zijn presentatie’ in de ruimste zin van die woorden, ook geen lang leven beschoren kon zijn. Sorry voor dit vooroordeel. Goedenacht.