Re: Stopzetting onderzoek

Karel16 wrote:

Ministers gaan geen lastige vragen moeten beantwoorden want het parlement wordt pas volgende week samengesteld en er is dus er niemand die een minister kan ondervragen.

Niet de ministers hebben de nieuwe wet op de verjaring goedgekeurd maar het parlement. Daar zullen de ministers dan alvast geen vragen over krijgen. En krijgt er dan toch een minister een vraag over het sluiten van het dossier zal er geschermd worden met de scheiding der machten. Of men zal opwerpen dat het dossier weer kan heropent worden wanneer er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen. Komkom, laat niet naïef zijn. Dat werd mooi bedisselt tussen alle partijen. Uiteraard zullen er nog grote woorden gebruikt worden bij de jaarlijkse herdenking maar ook dat is maar schijn. Punt, andere lijn zegt de meester. Zo simpel is het.

202

Re: Stopzetting onderzoek

Dat het dossier ging afgesloten worden heb ik al vorig jaar in april/mei op uw forum geplaatst. Velen wisten het dus wel, behalve, Ben, die graag betwist en nog aanhaalde dat er belangrijke onderzoeksdaden in december gebeurden. Maar liever de vraag stellen wat Bossi dan eigenlijk is gaan doen de vele malen voordien op de CWB. Het draaide niet alleen om het CWB. Ook het Federaal Parket en de Onderzoeksrechter.

Ik heb vandaag 15 minuten het woord gekregen van Fed. PdK Mevrouw Capelle als van Mevrouw Martine Michel, onderzoeksrechter Charleroi. Als vertrouwenspersoon van een familie omdat deze te emotioneel waren om het woord te nemen. Ik opende mijn toespraak met mijn mededeling dat het onderzoek door de Delta Cel op het goede spoor zat tot welslagen en vervolging te bekomen van de verdachten. Tot op het ogenblik dat er twee politiekers werden vernoemd in het dossier. Ondanks de alle bijkomende sporen die werden gevolgd door de Delta Cel, vond men een politieke tussenkomst nodig om hen het dossier te ontnemen en over te hevelen naar Charleroi. Ik stelde mijn ernstige bedenkingen daarbij. Temeer Gladio, Staatsveiligheid enz… aan het licht begon te komen. WNP leden die de nodige verhoren ondergingen.

De forumbeheerder, Ben, betwiste dat destijds toen ik schreef dat de onverantwoorde politieke tussenkomst vanwege Justitieminister Wathelet uitging. De onwettige overheveling van het dossier. Toch even meedelen dat er zich al twee rechtszaken hebben voorgedaan in Charleroi met betrekking tot de Bende van Nijvel. In beide zaken verklaarde de Rechtbank van Charleroi zich onbevoegd.

Vijf opeenvolgende jaren heeft het globaal dossier inzake de Bende van Nijvel zo goed als stil gelegen. Overtuigingsstukken, of die vanzelfsprekend toch moesten dienen als sluitende bewijsvoering, werden door onderzoekers van de CWB destijds onrespectvol in behandeling genomen. Ik heb duidelijk aan de beide magistraten gemeld dat in de jaren 80 / 90 overtuigingsstukken ook werden neergelegd ter griffie zoals we heden kennen. Ik stelde mij daar ernstige vragen bij.

Dat ik het bijzonder onprofessioneel acht dat belangrijke overtuigingsstukken zijn vernietigd geweest of zoek zijn geraakt. Belangrijke elementen in de vervolging van de staande magistraat en ter aantoning van ‘het bewijs’.

Dat iedereen over de slachtoffers van Aalst, Overijse, Eigenbrakel enz…spreekt. Doch, mijn inziens gelet op de toegepaste modus operandi, het zwaarste slachtoffer in Beersel viel te betreuren tijdens de nacht van 22 op 23 december 1982. Pas in 1990 heeft men het gerechtelijk onderzoek terug geopend inzake het slachtoffer Vanden Eynde José. Ik verwees trouwens naar gelijkaardige verschillende feiten met ongeveer dezelfde modus operandi in die periode. Een verder gerechtelijk onderzoek in die zin bleef echter uit.

Over die feiten heb ik reeds geschreven in het topic Vanden Eynde.

Ik vroeg de magistraten of zij de twee PV’s hadden gelezen waarin bekentenissen voorkwam in de feiten van Aalst op 9 november 1985. Met de toelichting, wat mij betreft, het onmenselijk is dat een Federaal Magistraat die in 2018 het dossier kreeg toegewezen. Gelet op de omvang en alle voorgaande onderzoeken met de nieuwe onderzoekers. Dat, gelet op de ernstige gebreken in het dossier, het onmogelijk was om de zaak nog voor Assisen in te leiden.

Per slot van rekening, verdachten niet meer kan opgraven, reanimeren en aan een verhoor te onderwerpen in de stand van het onderzoek in 2018 om dan vervolging in te stellen.

Mijn overtuiging, wat onmogelijk is, mocht het tot een Assisenzaak zijn gekomen, de Voorzitter van Assisenhof te Bergen, Brussel of Gent, de zaak onmiddellijk had stop gezet, overwegende en gelet op de verdediging van de verdachten.

Jammer, doch er waren getuigen zowel onder de slachtoffers als de nabestaanden die konden horen dat de magistraten het met mijn visie en toelichtingen volledig eens waren.

Verder betreurde ik ten zeerste hoe beide magistraten de vroegere leden van de Cel Delta hadden benaderd en het onderzoek dat daarin is bevolen. Een 8o jarige man nog aan een verhoor onderwerpen met de vraag op welke dag en uur, waar en wat hij had vastgesteld. De verhoortechnieken en de wijze waarop vragen werden gesteld door het Comité P, waren mijn inziens onmenselijk en uitputtend. Heeft het Comité P een bepaald voorrecht om standpunten in te nemen zonder dat zij vaststellers waren in de feiten van 1982 – 1985? Beide magistraten brachten mij ter kennis om op basis van elementen de Delta leden te onderwerpen aan verhoren en gerechtelijke maatregelen. Zoals ik meedeelde op basis van de gegevens waarover wij beschikken, het onderzoek onnuttig was en vooral dat het geen aanleiding heeft gegeven tot het verhoopte resultaat.

Mijn visie en toelichtingen in de zaak Bende van Nijvel werden op het einde geapprecieerd door slachtoffers, nabestaanden en vertrouwenspersonen aanwezig in de zaal.

Onderzoekers die buiten de Delta cel wel tegenstrijdige verklaringen aflegden, helaas niet werden onderworpen aan een verder verhoor. Dat betreur ik ten zeerste omdat een PV de beknopte en juiste weergave dient te zijn.

Re: Stopzetting onderzoek

Bossi wrote:

Beide magistraten brachten mij ter kennis om op basis van elementen de Delta leden te onderwerpen aan verhoren en gerechtelijke maatregelen. Zoals ik meedeelde op basis van de gegevens waarover wij beschikken, het onderzoek onnuttig was en vooral dat het geen aanleiding heeft gegeven tot het verhoopte resultaat.

Waarschijnlijk zijn de elementen waarover beide magistraten beschikten niet dezelfde als de gegevens waarover uw "team" beschikte.

Re: Stopzetting onderzoek

Twee dossiers met daarin opgenomen bekentenissen ter zake de feiten in Aalst, op 9 november 1985, buiten de bekentenis van Philippe De Staerke, bedoelt u?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

205

Re: Stopzetting onderzoek

Jawel.

Wiske Pret wrote:

Waarschijnlijk zijn de elementen waarover beide magistraten beschikten niet dezelfde als de gegevens waarover uw "team" beschikte.

Exact dezelfde. Raar hé.

Re: Stopzetting onderzoek

Ik vroeg dat nog even na bij 'sluiting' van het Bende-onderzoek, federaal procureur Ann Fransen, maar zij zag er geen gat in » Nieuws

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Stopzetting onderzoek

Heeft de onderzoekrechter en/of het O.M. U dan toestemming verleend tot inzage van het VOLLEDIGE dossier 26/90 en/of het parallel lopende dossier aangaande de manipulatie van het onderzoek?

208

Re: Stopzetting onderzoek

Momenteel drink ik mijn wekelijks kopje koffie op de zaterdagmarkt in Aalst. Kan jullie vertellen dat bij bepaalde leeftijdsgroepen de verontwaardiging en opwinding heel groot is over het afsluiten onderzoek. Gespreksonderwerp nummer 1 op de terrasjes. Het blijft beklijven.

Re: Stopzetting onderzoek

» www.hln.be

Als er sprake is van het al dan niet in commissie debiteren van leugens door onderzoeksrechter Martine Michel, waarom wordt zij dan door geen van de burgerlijke partijen gewraakt?

Dat had gisteren tijdens de (pers)conferentie kunnen gebeuren, om maar even een dwarsstraat te noemen, want wat je nu ziet is dat burgerlijke partijen/nabestaanden/slachtoffers uit hun plaat gaan, omdat ze zich om de tuin geleid voelen door de Cel Waals-Brabant (» www.hln.be).

Omdat de langstzittende federaal procureur, crimefighter, civil servant en voorzitter van de fanclub van de Bende van Nijvel, Ann Fransen, dochter van het toenmalige hoofd van de rijkswacht, luitenant-generaal Herman Fransen, gisteren de laatste kaars op de taart van Bende van Nijvel mocht uitblazen, kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat daarmee bevredigend einde was gekomen aan de zaak van de Bende van Nijvel (» Nieuws).

Meer in het bijzonder wil ik Ann Fransen bedanken voor de tijd die zij heeft besteed aan het inlezen in het dossier - zij wist waar zij over sprak -  haar tomeloze inzet en wens iedereen een prettige dag toe!

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

210

Re: Stopzetting onderzoek

Ik heb gisteren alle mogelijke uitzendingen ivm de bende bekeken en alle berichtgevingen in kranten gelezen. Ook links en rechts wat gehoord van aanwezigen. In ieder geval zijn alle zaken behalve Aalst verjaard. Dat zou nog eens duidelijk onderstreept zijn. Mij doet dat vermoeden dat alle zaken behalve Aalst mogen ingezien worden. Geen idee of hier een logische redenering klopt.

Wat mij ook op viel was de aanwezigheid van een cameraploeg of toch een filmende man, dat bleek ivm die docu te zijn. Ik verwijs hiervoor naar het contract dat Justitie afsloot met BRT/RTBF (hetgeen ik nog altijd zeer omstreden blijf vinden). En wanneer krijgen we die te zien?

De verwarring werd voor mij compleet bij het bekijken van Ter Zake versus VTM nieuws waar twee advocaten in de respectievelijke studio's zaten. De ene beweerde dat hij moest blijven zwijgen terwijl de andere foto's liet zien en er zelfs namen op plakte.

Het leek wel of ze over twee verschillende dossiers bezig waren.