Topic: Maubeuge en Beersel

Wat mij bij Beersel opvalt is dat er vlak voor kerst etenswaren en borden worden buit gemaakt bij een overval met een moord. Afgezien van de bij het hoofdstuk feiten geposte informatie wil ik jullie aandacht vestigen op de mogelijkheid dat een keiharde familie of bende die mogelijk al doden op zijn geweten heeft prima besloten kan hebben voor de komende dagen nog wat spullen voor een kerst diner nodig get missen. En dergelijke lieden kunnen dan best daarvoor even ‘boodschappen’ gaan doen via een inbraak, die vervolgens uit de hand loopt, en omdat ze herkend worden fataal afloopt.

Zo ook Maubeuge, ook dit kan een kwestie zijn van boodschappen doen, voor een bruiloft, of iets dergelijks. Mocht er in de dagen na deze inbraak in de familie van een van de verdachten een bruiloft hebben plaats gehad, of een communie of zo (ik ben geen katholiek dus ik weet niet hoe dit gaat), dan zou dat kunnen gelden als een kleine vorm van steunbewijs wellicht.

Op zijn minst zou dit een verklaring kunnen zijn voor in beginsel eenvoudige inbraken door zware gangsters.

Mogelijk is dit al eens voorbij gekomen op dit forum maar ik heb het niet direct kunnen vinden.

Re: Maubeuge en Beersel

Je vergeet Nijvel nog, waar ze ook gaan lopen zijn met voeding. Hoewel er een goed argument is om te stellen dat ze daar de kluis wilden kraken.

Maar van Maubeuge naar Beersel is 80 km. Hoe leg je dat uit? Er zullen wel winkels dichterbij geweest zijn. En toch zijn de feiten verbonden. Van Maubeuge is er een link naar Dekaise (wagen+wapen) en naar Nijvel (wapen). Van Dekaise en Nijvel maak je verbindingen naar alles.

Hoe komt het dat ze opdoken in Maubeuge of all places? En een lomp jachtgeweer stalen in Dinant? Waarom was de kogelkop van de munitie in Maubeuge verkeerd (oversized). Dus herladen munitie.

Misschien was het toeval, reden ze wat rond en beslisten ze in een bevlieging Piot te overvallen in Maubeuge en dachten ze 'als er iemand thuis zou zijn maken we die gewoon kapot'.

Ik blijf wanneer ik erover denk steeds terugkomen bij dezelfde twee criminele clans. Maar er is niets van te bewijzen.

Re: Maubeuge en Beersel

Dank voor je reactie.

Wat betreft de afstanden, helder. Nijvel had ik bewust niet genoemd omdat je moeilijk 45 kilo koffie en een grote hoeveelheid olie voor een familiebijeenkomst nodig kan hebben.

Ik weet op geen enkele manier zoveel van het dossier als de meesten die hier komen maar ik probeer het klein te houden voor mezelf. Twee gebeurtenissen ten opzichte van elkaar verklaren zou al heel wat zijn voor mij.

Wat betreft de clans, dat zeker ook een van mijn gedachten.

Re: Maubeuge en Beersel

Volgens de profilers was er zeker een dader uit het restaurantmileu, vandaar de diefstal van etenswaren en keukengerief (in Beersel). Danièle Zucker plakte er de naam Nicolas Lebon op. Nu ook het parket toegeeft dat er meerdere bendes actief waren onder de bvn noemer zou ik durven stellen dat de profilers accuraat een dadergroep in beeld hebben gebracht. Enkele punten uit het artikel uit Paris Match, 1 maart 2012.

Volgens Zucker bestaat de bende uit minimum 5 of 6 leden van diverse etnische afkomst. Ze zijn tussen 18 en 45 jaar. Sommigen onder hen hebben geen crimineel verleden, anderen hebben een verleden dat niet gewelddadig is (autodiefstal, diefstal), anderen hebben wel een gewelddadig verleden: car-jacking, diefstal met geweld, moord, ...

Ze hadden verschillende beroepsbezigheden: lasser, garagist, kok, opererend in wisselende bezetting. Meest intrigerend is natuurlijk de fameuze Eddy (Nicolas Lebon), 18 jaar oud in 1982, wonend in Lembeek en kok. Zijn zuster werkte in de Auberge du Chevalier tussen februari 1981 en september 1982. Op zijn 18de had hij reeds een indrukwekkend strafblad: druggebruik, inbraak, bedreiging, verkrachting en andere geweldsdelicten. Zijn moeder en toenmalige vriendin legden getuigenis af over zijn gewelddadigheid en koelbloedigheid die indruk maakten op zijn omgeving. Ook heeft hij geweld gebruikt tegen een taxichauffeur tussen Beersel en Mons met de bedoeling hem te beroven, een feit dat doet denken aan de moord op Angelou, wiens portefeuille gestolen werd.

Volgens Zucker was Eddy aanwezig zijden de feiten in Beersel zonder eventueel aan de moord deelgenomen te hebben. Intrigerend is dat Eddy de dag na de feiten gevlucht is. Zoals bekend zijn Zucker en Ruth Eddy gaan ondervragen in Zwitserland. Eddy Vos verwees het rapport meteen naar de prullenbak hoewel Zuckers rapport gevalideerd werd door de meest eminente prfilers ter wereld. Patricia Finné, nog steeds volgens hetzelfde artikel heeft er sterk op aangedrongen om ook de tweede golf door Zucker te laten onderzoeken.

Jammer dat het rapport van Zucker en de andere profilers nu nooit openbaar gemaakt zal worden.

Re: Maubeuge en Beersel

Inderdaad erg jammer dat het rapport niet openbaar wordt en dat er geen verder onderzoek wordt gedaan.

Vraag nog over deze quote:

Django68 wrote:

Volgens de profilers was er zeker een dader uit het restaurantmileu, vandaar de diefstal van etenswaren en keukengerief (in Beersel).

Is de enige reden dat er gedacht werd aan een dader uit het restaurantmilieu omdat er horeca spullen werden gestolen? Dus: er worden horeca spullen gestolen, dan moet er een dader uit dit milieu bij zijn?

6

Re: Maubeuge en Beersel

In principe kan dit rapport openbaar want al deze zaken zijn verjaard, dat is gisteren nog eens expliciet gezegd. Alleen Aalst komt in aanmerking voor niet verjaring of voor wat betreft de nieuwe wetgeving.

7

Re: Maubeuge en Beersel

Neen, Fenix. Dat is gisteren duidelijk ter sprake gekomen door Fed. Proc. Capelle. Waarom Aalst alleen? Iedereen spreekt over een reus dat bij de feiten is betrokken. Door de magistraten is er in één zaak over een reus gesproken wat men al als reus zou kunnen noemen.

8

Re: Maubeuge en Beersel

Hoe neen? Ik begrijp trouwens de zin niet die er achter komt. En dan begrijp ik al helemaal je houding niet. Leg het dan nog eens uit aub.

Re: Maubeuge en Beersel

Breda72 wrote:

Is de enige reden dat er gedacht werd aan een dader uit het restaurantmilieu omdat er horeca spullen werden gestolen? Dus: er worden horeca spullen gestolen, dan moet er een dader uit dit milieu bij zijn?

Nee, het was meer dan dat. Bij 'dader in het restaurantmilieu' bedoelden ze niet enkel dat een verdachte een restaurant had, het was ook mogelijk dat ontvreemde spullen verkocht werden aan restaurants. Tenminste, dat was een hypothese. En bepaalde verdachten en feiten stonden minstens niet toe die zomaar te verwerpen. Maar je mag niet vergeten wat een onderzoeker zei: als je een theorie wil ontwikkelen volgens dewelke de Chinese gokmaffia achter de Bende zat, dan kan dat ook en zal je ook elementen vinden.

Theorie is één, of het klopt iets anders. Maar wanneer je tientallen flessen wijn steelt, of 45 kilo koffie en bidons olie van 5 liter wat ga je er dan mee aanvangen behalve verpatsen? Merk op dat dat allemaal geldt voor de 'eerste golf'. Als je dat aanneemt als correct dan heeft dat ook gevolgen voor het type dader dat in aanmerking komt en je hoeft dan ook geen profiler te zijn om te zien dat de eerste golf dan niets te maken heeft met de tweede.

... behalve dat het wel deels (niet allemaal, er droppen er een aantal van de radar) dezelfde wapens zijn en dezelfde 'je m'en fous' bereidheid om te doden om quasi niets.

Re: Maubeuge en Beersel

Duidelijk Xenophon. Wat ik zoek zijn alternatieve, niet eerder geopperde aanknopingspunten die ‘bewezen’ kunnen worden zonder specifiek naar grotere pistes te kijken, daar ben ik in eerste instantie niet per se in geïnteresseerd. Wat ik in mijn eerste post beschrijf zou dan gestaafd moeten kunnen worden door bijvoorbeeld in huwelijks registers te kijken om te zien of er in de omgeving van verdachten iets te vinden is in bijvoorbeeld de week na maubeuge. Als je dan iets aantreft dat past heb je weer iets om mee verder te gaan, en anders elimineer je het.

Naar mijn bescheiden mening is dat de enige weg om concrete vooruitgang te boeken als iemand die geen onderdeel van de Belgische justitie is.