1

Topic: Reuzen

"De Reus" van de Bende van Nijvel is waarschijnlijk het meest mystische personage uit het dossier. Er was minstens één reus betrokken bij de feiten van de Bende van Nijvel. Van de reus in Overijse is er een robotfoto (nr. 19) gemaakt. In het topic over robotfoto nr. 19 vind je ook een uitgebreide beschrijving van deze persoon » Forum

Was die persoon betrokken bij alle feiten van de Bende van Nijvel? Nee. Bij welke feiten was er een reus aanwezig:

(*) In Aalst was er geen man die even groot was als de reus in Eigenbrakel en Overijse.

Hieronder een nota van de GP van 10 december 1985 die de informatie over de reus in Beersel, Eigenbrakel, Overijse en Aalst samenvat.

Lengte: 1,90

Lichaamsbouw: normale tot zware lichaamsbouw (bovenlichaam) - vermoedelijk linkshandig (schiet met de linkerhand) of tweehandig.

Leeftijd: 25/45 jaar naargelang de getuigen

Taal: spreekt goed Frans (Franstalig). Vier getuigen te Braine-l’Alleud vinden dat hij een licht Brussels accent heeft. Hij zou in Aalst tegen een dame, die goed Frans spreekt, in vrij goed Nederlands gezegd hebben “Recht” en “Opzij dan” (niet helemaal zeker).

Stem: zware stem - sommige spreken van gutturaal (keelklanken)

Houding: is blijkbaar de leider van de bende - opvallend rustig en kalm - doelbewust - neemt zijn tijd - zelfverzekerd

Wapen: riot-gun met draagriem

Gang: zou moeilijk/ langzaam gaan op een typische manier zoals blijkt uit de volgende getuigenissen

Beersel:

  • Gaf de indruk zich al wiegelend te bewegen

  • Had moeite om zich te bewegen. Het scheen alsof hij lichtjes hinkte

  • Gaf de indruk op een eigenaardige manier te lopen, alsof hij pijn had aan de benen

Braine-l’Alleud:

  • had een schommelende gang

  • nogal een gebroken gang om de trappen op te gaan

  • ging zeer langzaam

  • de gang deed denken aan die van een zwarte, een base-ballspeler

  • liep lichtjes voorovergebogen

Overijse:

  • Grote man met slungelachtige gang

  • Ging lichtjes voorovergebogen en ging licht op en neer

  • Ging op zijn gemak

Aalst:

  • Als hij het linkerbeen naar voren zet, volgt het volledige linkerdeel van zijn lichaam de beweging, bijna in "slow-motion"

  • robotachtige gang.

  • Zware lompe stap

  • Ik zag een man stapvoets komen

Kleding:

  • Lange donkere/kaki overjas (mantel - gabardine -regenjas - anorak - smokevest - parka), tot over de knieën, blijkbaar te groot volgens vele getuigen in Braine- l’Alleud en Overijse

  • een getuige in Overijse en een andere in Aalst, bemerkten dat de man onder de openstaande mantel een soort donkere legerriem droeg

  • zou een kogelvrije vest kunnen dragen

  • droeg in Braine-l'Alleud en in Overijse een soort safarihoed. In Aalst werd dit alleen door één der eerste getuigen opgemerkt (de dader heeft het waarschijnlijk nadien verloren)

  • droeg handschoenen

  • had waarschijnlijk gevechtsschoenen of zware botten (laarzen) aan. Een getuige in
Overijse heeft hoge schoenen gezien net een dikke synthetische zool van 1,5 ca, grijsbruin van kleur, met veters en net een verstering boven op de wreef

Vermomming: masker en/of bivakmuts

Allerlei: In Braine-l’Alleud en in Overijse hebben verscheidene getuigen gezien dat deze persoon een grijze plastic zak bij zich had, die hij met zich meegenomen had. Een caissière in Overijse zag daarop de vermelding “Propsac” staan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Reuzen

Als je enkel kijkt naar de lichaamslengte dan komen volgende verdachten in aanmerking om de reus te zijn:

Let op: deze lijst is niet volledig.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Reuzen

Nog twee andere verdachten die in de lijst passen:

Als ik het profiel van de reus samenvat, kom ik tot volgende punten:

  • Groter dan 1m90

  • Had blauwe ogen

  • Kon met wapens omgaan

  • Was in staat mensen te vermoorden

  • Was de leider in Eigenbrakel en Overijse

  • Enkele huurlingen zijn absolute hoofdverdachte.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Reuzen

Zoals de magistraten vrijdag meedeelden was er echt sprake van een reus die zich op één plaats bevond en dat was in Overijse. Zoals David heden in de pers meedeelde heeft de pers van Bonkoffsky een reus gemaakt.

Gisteren is mij dat ook bevestigd door een onderzoeker van de CWB dat er van één reus sprake was en dat was bij de feiten in Overijse.

En nog iets wat je in het dossier kan aantreffen wat op verschillende dadergroepen wijst. Het verschil van hun modus operandi valt heel erg op.

5

Re: Reuzen

Bossi wrote:

Zoals David heden in de pers meedeelde heeft de pers van Bonkoffsky een reus gemaakt.

Reeds in 1990 werd Bonkoffsky herkend als mogelijke reus in Overijse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Reuzen

Inderdaad. Maar 14 jaar later is dit bij een verhoor van dezelfde getuige weer afgezwakt geweest. Eerlijkheidshalve, de robotfoto die is opgemaakt, daarin kan je twee personen herkennen. Bonkoffsky en M.L.

Re: Reuzen

Klopt. Het waren niet de speurders die Bonkoffsky “opgevoerd” hebben, maar het was Marc Van Damme die eind oktober 1998 belde naar het nummer 071/258300 om te melden dat HIJ overtuigd was/is dat zijn jeugdmaat Bonno “de reus” was.

Bron » Forum

Bossi wrote:

Eerlijkheidshalve, de robotfoto die is opgemaakt, daarin kan je twee personen herkennen. Bonkoffsky en M.L.

En als ik mij niet vergis werd werd M.L. ook al gelinkt aan Aalst en/of Beersel.

8

Re: Reuzen

Bossi wrote:

Inderdaad. Maar 14 jaar later is dit bij een verhoor van dezelfde getuige weer afgezwakt geweest. Eerlijkheidshalve, de robotfoto die is opgemaakt, daarin kan je twee personen herkennen. Bonkoffsky en M.L.

Ingevolge de robotfoto kwam Claude Delperdange ook in aanmerking.

Mijn persoonlijke mening is het aangezicht op de robotfoto te langwerpig om Bonkoffsky daarvoor in aanmerking te nemen. Zijn hoofd was breder en korter. Nogmaals, mijn persoonlijke mening.

Re: Reuzen

Het hoofd lijkt op Claude Nitelet, maar die is ongeveer 1m72 denk ik?

Re: Reuzen

De reus zit nog in de gevangenis en kan volgend jaar vrijkomen. De killer - geboren in 1962 - werd door Eddy Nevens geraakt en !s begraven in de tuin van het ouderlijke huis van één van de bendeleden in Braine-le-Comte. Lees hieronder het artikel van P-Magazine dd. 30 juni 2024.

Was het Dominique Salesse niet die in de omgeving van het bois de la Houssière woonde of iemand anders?

» p-magazine.com