Re: Riot Gun

Dat kan ik moeilijk geloven. De productiewijze van al die riotguns is niet dezelfde (verre van) en dat laat sporen achter op de afgevuurde huls.

Bovendien werden in Ronquières 'recoil pads' gevonden van de serie 'white line' die vooral op Winchester gebruikt werden en is het daar gevonden bewijsstuk B32 een onderdeel dat zeer specifiek is voor een Winchester defender 1200 of 1300.

82

Over wapens en kogels en de tegenstrijdigheden daarin, daarover kunnen we nog dagen, weken, maanden en jaren over discuteren. Wat voor de ene persoon aanvaardbaar en juist is, is voor een ander persoon volledig tegenstrijdig.

Op een bepaald moment zijn er vier wapendeskundigen aangesteld door een onderzoeksrechter. Allen tesaam moesten zij zich buigen over het gebruik van vuurwapens en de daaraan verboden munitie. Dat is op een zeer deskundige wijze uitgevoerd met testen, foto's en dergelijke meer.

Zo eenvoudig zoals dikwijls in discussies voorkomt is het echter niet. Ver van.

In de eerste plaats veronderstel ik dat we ten voordele van de slachtoffers en nabestaanden ons op een totaal ander gebied moeten gaan focussen. Zo denk ik niet alleen aan de beschermende opdrachtgevers en de verschillende uitvoerders van de feiten. Waar de Delta leden dienden te stoppen met het onderzoek, vanaf daar alles opnieuw te worden hervat op de sporen waarop ze zich bevonden. En wees ervan overtuigd, die ex leden van de Delta Cel zijn nog steeds bereidwillig om daarin hun hulp te bieden met de informatie waarover zij toen en nog steeds beschikken.

Geweldig dat die Delta-vliegers nog steeds bereidwillig hun hulp aanbieden. Hun informatie zouden ze bvb. anoniem of via een derde kunnen delen op het forum. Of zouden ze dat misschien al doen. cool

Wel, het was ook het BKA dat indertijd tot de Winchester conclusie kwam. En ik dacht het ERM maar daar ben ik niet zeker van. Lijken me geen prutsers.

Wat betreft Delta: ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van die ploeg gemotiveerd en correct zullen geweest zijn. Maar er liep ook wel volk rond die zoals ze in het FR zeggen 'il traînait des casserolles' en daar zou eerst duidelijkheid moeten over komen. Indien men er van in het begin was in geslaagd om louter als voorzorg iedereen die van ver of dichtbij te maken had met NBD/BIC en de 3 musketiers weg te houden van de zaak, men had zich veel miserie bespaard. Maar men wist het niet. Toen. Nu wel.

In elk geval: het is gedaan. De zaak werd niet gesloten om nu opnieuw luiken open te trekken. De bottom line blijft ook onveranderd: het is te lang geleden en er werden teveel fouten gemaakt voor een veroordeling. Men zou het dossier beter aan academici geven.

85

Die academici hebben al in het onderzoek gezeten en zelfs op dit forum gezeten. Maar soit, misschien had Martine Michel beter een contract afgesloten met academici in plaats van met filmploegen of opruimers. Maar wie zegt dat de speurders van de laatste jaren niet bekwaam waren? Als een team niet slaagt in een bepaalde opdracht wie moet er dan zijn valies pakken volgens jou? Of was het de bedoeling dat men niet zou slagen?

Misschien moet ik wat minder rond de pot draaien en gewoon zeggen wat mijn academisch gevormd boerenverstand zegt, men mocht niet slagen. Zie mijn laatste post in het topic Gladio. Die geen kat wil lezen. Ik slaag dus ook niet in mijn opdracht. Valies pakken dus.

fenix wrote:

Die academici hebben al in het onderzoek gezeten en zelfs op dit forum gezeten. Maar soit, misschien had Martine Michel beter een contract afgesloten met academici in plaats van met filmploegen of opruimers. Maar wie zegt dat de speurders van de laatste jaren niet bekwaam waren? Als een team niet slaagt in een bepaalde opdracht wie moet er dan zijn valies pakken volgens jou? Of was het de bedoeling dat men niet zou slagen?

Wie zou ik zijn om te zeggen dat die speurders onbekwaam waren? Maar misconceptie nummer één is dat speurders zomaar hun zin kunnen doen en onderzoeken wat ze zelf willen. Fout. Als de bevoegde magistraat, weze het het parket (opsporingsonderzoek) of de OR (gerechtelijk) niet meewillen dan is het gedaan, punt aan de lijn. Da's probleem één.

Speurders moeten ook op zoek gaan naar een 'juridische waarheid' die voor een rechtbank kan bewezen worden en het materiaal dat ze verwerven en de manier waarop ze dat doen zijn aan een heleboel regels onderworpen (terecht). Als ergens onderweg iets verkeerd gaat met bv. bewijsmateriaal of een pv van verhoor kunnen ze in een situatie komen waar ze klem komen te zitten.

Vb (er zijn er velen) de borains. Die zijn vrijgesproken voor de hen ten laste gelegde feiten (of de meeste feiten, niet allemaal). Dat heeft als gevolg dat de juridische waarheid is dat ze voor bv. Nijvel onschuldig geacht worden. Beijer en Bouhouche werden vrijgesproken voor de aanslag op Vernaillen. Nog een juridische waarheid waar niet kan op teruggekomen worden en die deuren sluit voor verder onderzoek of analyse. Beijer heeft daarna zelf toegegeven dat ze wél schuldig waren.

Academici zitten niet met dergelijke beperkingen. Cf. de zaak Lahaut.

87

Neen dat klopt, maar die hebben dan weer andere beperkingen natuurlijk. Stel dat academici terecht komen bij het schriftje met de nummerplaten. Wat kunnen die daarmee doen? Dat is toch dacht ik een heel concreet voorbeeld he.

fenix wrote:

Neen dat klopt, maar die hebben dan weer andere beperkingen natuurlijk. Stel dat academici terecht komen bij het schriftje met de nummerplaten. Wat kunnen die daarmee doen? Dat is toch dacht ik een heel concreet voorbeeld he.

Die kentekens zijn nagekeken. Minstens voor dat van de Golf was er een 'hit' op een bestaand voertuig van zelfde type. Daarvan werd gezegd dat het geverifieerd werd maar de eigenaar niets met de feiten te maken had. Daarvan moet dus een p.v. zijn waarin eea uitgelegd staat. Is dat er dan kan je de redenering beoordelen, is dat er niet=probleem.

89

fenix wrote:

Zie mijn laatste post in het topic Gladio. Die geen kat wil lezen. Ik slaag dus ook niet in mijn opdracht. Valies pakken dus.

Zelfs met veel aandacht gelezen en ik dacht meteen aan Hugo Coveliers.

Xenophon wrote:

Wie zou ik zijn om te zeggen dat die speurders onbekwaam waren? Maar misconceptie nummer één is dat speurders zomaar hun zin kunnen doen en onderzoeken wat ze zelf willen. Fout. Als de bevoegde magistraat, weze het het parket (opsporingsonderzoek) of de OR (gerechtelijk) niet meewillen dan is het gedaan, punt aan de lijn. Da's probleem één.

Speurders moeten ook op zoek gaan naar een 'juridische waarheid' die voor een rechtbank kan bewezen worden en het materiaal dat ze verwerven en de manier waarop ze dat doen zijn aan een heleboel regels onderworpen (terecht). Als ergens onderweg iets verkeerd gaat met bv. bewijsmateriaal of een pv van verhoor kunnen ze in een situatie komen waar ze klem komen te zitten.

Nagel op de kop. Exact wat u schrijft. Dan zal u ook wel weten dat er rechercheurs zijn die wachten tot een bepaalde onderzoeksrechter van dienst is waarvan ze weten dat ze de volle medewerking bekomen.

90

Er is echter een mogelijkheid dat de twee 12-gauge wapens die door de moordenaars worden gebruikt, algemeen bekend als RG1 en RG2, geen Winchester 1200's zijn zoals de BKA-experts beweren:

1. Ten minste één getuige meldt dat de twee 12-gauge wapens verschillende kleuren hadden (kaki of geparkeriseerd). Zie "Delhaize Beersel".

2. Een handleiding voor een Mossberg 500 12-gauge geweer is een van de "verbrande voorwerpen" (zoals de munitie-encyclopedie) in het Bois de la Houssière.

De Mossberg 500 is qua uiterlijk en functies redelijk vergelijkbaar met de Winchester 1200. Het valt niet uit te sluiten dat een van de twee "RG" van dit merk is. Opgemerkt moet worden dat "militaire" versies nog steeds worden gebruikt door het Franse leger, evenals door de strijdkrachten of veiligheidstroepen van veel andere landen.