1,151

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

Ik begrijp niet veel van dat telefoontje.

Voilà, goed gevonden van die mannen. Na meer dan 40 jaar zit nog steeds iedereen zijn hoofd er over te breken. Misschien was dat wel het doel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,152

fenix wrote:

Ik denk dat ik het begrijp, dwaalspoor.

Kan. Weet je wat ik ook niet begrijp voor dit en voor veel andere telefoontjes?

Herinner je je die tijd en de telefoonrekeningen van toen? Dat waren mooie opsplitsingen internationaal/zonaal/aangrenzende zone/niet-aangrenzende zone. Met telkens de opgeroepen nummers.

Het moet toch mogelijk geweest zijn om op te zoeken vanaf welk ander nummer werd gebeld? OK, kan zijn dat het een telefooncel ofzo was. Maar bij mijn weten is dat niet standaard gebeurd.

• telefoontje naar het ziekenhuis na de feiten in Ohain

• dreigtelefoontje naar Romeyer na Dekaise

• dreigtelefoontje naar café waar De Staerke en Bouaradji waren gezien

• etc.

Ofwel gebeurde het wel maar weten we het gewoon niet.

Dat betwijfel ik erg sterk. Het gevaar bestaat dat we alles wat we niet kunnen plaatsen een dwaalspoor gaan noemen. Volgens mij zijn er zeer veel dwaalsporen in en rond dit dossier, dit telefoontje daarentegen zie ik als essentiële schakel om die avond te begrijpen.

1,154

Hoe zat dat eigenlijk met de bewaking van dat warenhuis na de overval? Zaten er toen wel scherpschutters op de daken? Weet dat iemand?

1,155

fenix wrote:

Hoe zat dat eigenlijk met de bewaking van dat warenhuis na de overval? Zaten er toen wel scherpschutters op de daken? Weet dat iemand?

In de aanvankelijke vaststellingen van zowel de aangekomen Politiediensten van Aalst als van de Rijkswacht is hiervan geen enkele melding gemaakt, Fenix.

1,156

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/opwijk10.jpg
Een pagina uit het boekje van de jongen uit Opwijk. Ter herinnering nog even het verhaal:

Op 7 november 1985 ziet een jongen in Opwijk een donkergrijze VW Golf en een Mercedes. Beide auto’s rijden snel en in de VW Golf zitten vier personen. De Mercedes heeft een Nederlandse nummerplaat. De jongen schrijft van beide auto’s de nummerplaat op, dat was blijkbaar een hobby van die jongen.

De Belgische nummerplaat die op de VW Golf hangt, staat niet geseind als gestolen maar zorgt - toevallig? - voor een directe link met de Auberge du Chevalier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Welke (Nederlandse) nummerplaat had die Mercedes(-,) Ben(z)? Welk Nederlands kenteken?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,158

Baugniet deed ook zaken met Patrick Baudry, nog een link met De Staerke. We weten uit Beetgenomen ook dat Baugniet Willy Van Cutsem en Bruno Vandeuren goed kende. Goed kennen staat in dit milieu gelijk met samen criminele zaken doen. Ook legale: het overnemen van een dancing samen met Van Cutsem in Opwijk. Door Vandeuren werd Baugniet beschuldigd iets te maken te hebben met Zwarts. En met Dekaise. Vandeuren bekende zelf iets te maken te hebben gehad met de overval op Dekaise.

En Opwijk = De Schepper.

1,159

En wat is de directe link met de Auberge du Chevalier? Het gaat hier blijkbaar om de firmawagen van een Brusselse drankenhandel, dus leverde die handel dan misschien aan de Auberge?

1,160

patrick111 wrote:

Het gaat hier blijkbaar om de firmawagen van een Brusselse drankenhandel, dus leverde die handel dan misschien aan de Auberge?

Inderdaad. smile Maar dat is slechts één van de linken. Er waren bv. een paar (interessante?) ex-huurlingen in dienst van die drankenhandel.