61

Re: Nr. 10 & 14

Dit toont het gevaar van het gebruik van generatieve AI. De tekening is niet beter, ze is helemaal anders.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 10 & 14

Eerst en vooral, een tekening is geen foto. Het is gebaseerd op de (meestal vertekende, vluchtige en vage) herinnering van een getuige in een stress-situatie, soms zelfs pas jaren na de feiten afgenomen, af en toe zelfs onder hypnose, wat redelijk onbetrouwbaar is. Zo'n tekening behandelen als 'dit is exact hoe de dader er moet uitzien' en bijgevolg deze of gene uitsluiten omdat zijn kinnebak niet exact even breed is of zijn oor wat meer naar links helt, is niet hoe je zo'n tekening moet benaderen. Het is eigenlijk niet meer dan een ruwe, grafische opsomming van in het oog springende kenmerken. Wat zo'n tekening zegt is niet 'dit is exact hoe de dader er moet uitzien', het zegt eerder dat de reus geen Chinese vrouw van 1m70 zal geweest zijn.

Zo'n tekening dan vervolgens nog eens door een of andere goedkope online AI-applicatie jagen, is al helemaal te gek voor woorden. Wat zo'n applicatie doet is zo'n tekening fotorealistisch maken. Dat geeft een heel leuk effect, maar brengt ons naar alle waarschijnlijk juist verder van de waarheid. Zo'n applicatie bestudeert miljoenen random foto's van mensen die je op het internet kan terugvinden, gooit die in een mixer en perst er dan een afbeelding uit die weliswaar meer op een mens lijkt dan de originele tekening, maar daarom niet op de mens die we zoeken. Het vergroot niet alleen bestaande vertekening uit die al in de robotfoto zat, het voegt er zelf nog vertekening aan toe.

Jaag dezelfde robotfoto door drie verschillende AI-tools en je krijgt drie verschillende resultaten. Zelfs als je dezelfde tekening drie keer door dezelfde tool jaagt, krijg je meestal drie keer een ander resultaat. De meerwaarde is met andere woorden heel klein, hoe spectaculair zo'n foto er op het eerste gezicht ook mag uitzien.

Re: Nr. 10 & 14

Na verwerking door AI lijken de robofoto's minder op de verdachten. Wat is de waarde van deze portretten? Sommige robotfoto’s lijken al te veel op de foto op de identiteitskaart van de vermeende daders.

64

Re: Nr. 10 & 14

Deze tekening is gemaakt op basis van de verklaringen van één van de klanten - en slachtoffers - in de winkel van Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 10 & 14

Ben wrote:

Deze tekening is gemaakt op basis van de verklaringen van één van de klanten - en slachtoffers - in de winkel van Dekaise.

Tekening N°10 en14 toont ons duidelijk één en dezelfde persoon, tenzij het hier gaat om een eeneiige tweeling?
Maar als ik het goed heb, was enkel het portret N° 14 gemaakt op aanwijzingen van een getuige in Waver.
N°10 werd dan weer getekend naar een getuigenis in Lasne, in 1983.
Zo staat het toch beschreven op het forum?

66

Re: Nr. 10 & 14

Je hebt gelijk. smile Ik was dat punt er vergeten bij te schrijven omdat beide tekeningen in hetzelfde topic staan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 10 & 14

Ok Ben, bedankt,

De tekeningen 14 & 10, zijn op zulke nauwkeurige wijze gelijkend, dat men zich toch afvraagt, hoe het komt dat ondanks de verschillen in plaats delict, en de verschillende getuigenissen, de gelijkenis zo frappant kan zijn, alsof ze van elkaar werden afgetekend. Want als ik het goed heb werden deze tekeningen gemaakt onder hypnose? Ik vraag mij dan ook af hoe de tronies - enkel op aanwijzen van de respectievelijke getuigen - zo nauwkeurig gelijkend konden worden weergegeven?

Daarbij komt dat tekeningen N°14 en 10, afwijken van wat de getuigen respectievelijk in Waver en Lasne verklaarden. In Waver spreekt men van een (gemaskerde), Marokkaanse homo, terwijl men in Lasne verklaarde dat de (ongemaskerde) dader van Zuiderse herkomst was, tussen de 30 en 40 jaar, atletisch gebouwd, ongeveer een meter tachtig groot en met een dichte haarbos van zwart krullend, kort geknipt haar. Hieraan voegde getuige toe dat de dief heel rustig en uitstekend Frans sprak.

Op de tekeningen N°10 en 14, zie ik inderdaad een macho van mediterrane afkomst en niet bepaalt een Marrokaanse homo? Die zie ik persoonlijk meer in tekening N°12. In Waver, is er naar mijn gevoel een ‘iets te rijk’ aanbod aan totaal verschillende gezichten die elkaar in de weg lopen, G1; G3; N°8; N°12; N°14; N°20; N°20bis, etc….en N°15 in Hoeilaart?

68

Re: Nr. 10 & 14

highonprozac wrote:
Ben wrote:

Je hebt gelijk. smile Ik was dat punt er vergeten bij te schrijven omdat beide tekeningen in hetzelfde topic staan.

Ok Ben, bedankt,

…De tekeningen 14 & 10, zijn op zulke nauwkeurige wijze gelijkend, dat men zich toch afvraagt, hoe het komt dat ondanks de verschillen in plaats delict, en de verschillende getuigenissen, de gelijkenis zo frappant kan zijn, alsof ze van elkaar werden afgetekend. Want als ik het goed heb werden deze tekeningen gemaakt onder hypnose? Ik vraag mij dan ook af hoe de tronies—enkel op aanwijzen van de respectievelijke getuigen—zo nauwkeurig gelijkend konden worden weergegeven?
Daarbij komt dat tekeningen N°14 en 10, afwijken van wat de getuigen respectievelijk in Waver en Lasne verklaarden. In Waver spreekt men van een (gemaskerde), Marokkaanse homo, terwijl men in Lasne verklaarde dat de (ongemaskerde) dader van Zuiderse herkomst was, tussen de 30 en 40 jaar, atletisch gebouwd, ongeveer een meter tachtig groot en met een dichte haarbos van zwart krullend, kort geknipt haar. Hieraan voegde getuige toe dat de dief heel rustig en uitstekend Frans sprak.
Op de tekeningen N°10 en 14, zie ik inderdaad een macho van mediterrane afkomst en niet bepaalt een Marrokaanse homo? Die zie ik persoonlijk meer in tekening N°12.
In Waver, is er naar mijn gevoel een ‘iets te rijk’ aanbod aan totaal verschillende gezichten die elkaar in de weg lopen, G1; G3; N°8; N°12; N°14; N°20; N°20bis, etc….en N°15 in Hoeilaart?

Ter herinnering:

- “Tapette marocaine” = verklaring van DD (op te vatten als een belediging) een paar jaar later...

- DD kende XS, zie PV N°2016 GD Hastière

BESCHRIJVING VAN DE AUTEURS (WAVRE)

1.    1.75/1.80 M. – 35 jaar oud – Gemiddeld postuur – Lichte huidskleur – Donkerbruin haar – Snor – Bril met dik metalen montuur en donkere glazen – Gekleed in een donker en dik sportjack, donkere broek en zwarte handschoenen – Grote, lange "rare" neus en skimuts.

2.    1.75 M. – 30/35 jaar oud – Gemiddeld postuur – Dikke zwarte wenkbrauwen – Zwart haar of pruik – Snor – Zonnebril – Gekleed in een 3/4 antraciet jasje en donkere broek – Eventueel donker of opgemaakt – Zuiderse stijl.

3.    1.70 M. – 40 jaar – Gedrongen – Sterk postuur – Lichtbruin haar – Gekleed in een beige regenjas en zwarte handschoenen.

NB/ Bovendien wordt in sommige getuigenissen vermeld dat:
1.    Bivakmuts met penne
2.    Bruin of beige pied-de-poule jasje
3.    Kleine hoed
4.    Geruite jachthoed.

4. BESCHRIJVING VAN DE AUTEURS (HOEILAART)

(1) -De bestuurder van de Santana: 35 jaar oud - Middelgroot gebouwd (ongeveer 70 kg) - Kort donkerbruin haar met scheiding

(2) -De rechter voorpassagier (schutter): 30/35 jaar oud-Im75/Im80 - Middelgroot postuur - Gedistingeerde kleren -Vrij vol zwart haar dat de helft van de oren bedekt.

(3) -Achterpassagier: 20/25 jaar oud - Halflang krullend zwart haar (tot aan de kraag van het shirt) Buitenlands type, Marokkaans type.

NB: Volgens de getuigenissen is er ook sprake van
- Gabardine en bruine hoed
- Stoffen kap
-Snor
- Zwarte bril met grote schubben
-Kaki leger baret
- Grijs haar en donkerbruin haar


Ter informatie: leeftijd van de JPA-verdachten ten tijde van de feiten (1982)
- XS: 31 jaar oud
- TS: 26 jaar
- PM: 34 jaar
- LG: 40 jaar
- PV: 25 jaar
- EM: 27 jaar