Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Een passage uit de tekst van P-Magazine hierboven:

De naam van zijn jeugdvriend wil Mark Ghekiere niet geven omdat hij geen bewijzen heeft, maar de speurders zijn volgens de kroongetuige wel al jaren op de hoogte van de naam. “Of men iets gedaan heeft met die informatie is me echter een raadsel. Nochtans staat de man tussen de robotfoto's. Regelmatig vraag ik me af of ze de zaak wel willen oplossen. De overval in Overijse staat in de schaduw van die in Aalst. Waarom? Omdat ze in Overijse volgens mij veel dichter bij de waarheid zitten.”

Naar mijn bescheiden mening zou dat robotfoto nummer 8 kunnen zijn. Ga op dit forum naar robotfoto nummer 8 en lees de commentaar bij die robotfoto.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Scaramouche wrote:

Regelmatig vraag ik me af of ze de zaak wel willen oplossen. De overval in Overijse staat in de schaduw van die in Aalst. Waarom? Omdat ze in Overijse volgens mij veel dichter bij de waarheid zitten.

Ik denk dat de overval in Overijse in de schaduw staat omdat er rond Aalst in Nederlandstalig België veel meer (wilde) verhalen hebben gecirculeerd. Zitten ze in Overijse veel dichter bij de waarheid? Het moet zijn dat er in het dossier dingen staan specifiek in verhouding tot Overijse waarvan publiekelijk weinig bekend is. Ik vraag me af of het gerucht dat onder journalisten enkele jaren geleden leefde - de killer van Stefaan Noté zou bekend zijn - hieraan gerelateerd is.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ik weet niet of men in Overijse dichter bij de oplossing zat, zie persoonlijk niets dat me dat doet denken.

Maar wat ik wel kan zeggen is dat het accent in Franstalige milieus heel wat minder specifiek op de feiten in Aalst ligt. Voor Nederlandstaligen heeft dat drama begrijpelijkerwijs de meeste weerklank en media-aandacht gekregen.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Wat Overijse betreft: ik vind die getuigenis van Mark Ghekiere heel concreet Xenophon. Hij heeft een jeugdvriend herkend, en vernomen dat die een lid was van het SIE.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

En in Aalst werd Philippe De Staerke door 2 getuigen herkend waaronder ook een jeugdvriend, net als Haemers die daar herkend werd. Bij Dekaise: Bouhouche, door een ex-collega. Mendez: ook herkend toen. Nijvel aan de 'diable': Amory mogelijk herkend.

De 'reus' trekkebeende. Je kan een bus vullen met personen die groot zijn van gestalte, atletisch gebouwd, potentieel in aanmerking komen en toevallig of niet trekkebenen.

Het kan en ik hoop dat het ernstig uitgezocht is allemaal maar of het meer betekent dan al de andere gevallen, ik weet het eerlijk waar niet.

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ieder zijn mening Xenophon. Die getuigenis van Mark Ghekiere is heel waardevol.

17

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

De getuigenis van Mark Ghekiere is zeer waardevol; maar dat betekent niet dat de persoon die hij mogelijk herkend heeft ook effectief de dader is. Dat is de taak van de speurders om dat uit te zoeken (wat ze hopelijk ook gedaan hebben).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Mark Ghekiere heeft een jeugdvriend herkend, die later een lid was van de groep Dyane. Een rijkswachter dus.

Voor memorie; In het testament van Christian Smets staat:

"als er enig spoor naar de rijkswacht leidde, mocht er niet verder onderzocht worden".

19

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Mark (70) overleefde overval Bende van Nijvel – Ze zaten te dicht bij de waarheid

Na 1.815 onderzochte tips, 593 DNA-sporen en 2.748 vingerafdrukken wordt het onderzoek naar de Bende van Nijvel begraven. En dat zint Overijsenaar Mark Ghekiere (70) niet. Hij overleefde de overval op het Delhaize-warenhuis in de druivengemeente omdat één van de daders volgens hem een jeugdvriend was.

Het mag dan wel al bijna veertig jaar geleden zijn, toch spoken de beelden nog regelmatig door mijn hoofd. Aan het woord is de nu 70-jarige Mark Ghekiere, die op 27 september 1985 als bij wonder de overval van de Bende van Nijvel op het Delhaize-warenhuis in Overijse overleefde. Hij was er die avond samen met vier vrienden verkiezingsaffiches van wijlen Jean-Luc Dehaene aan het ophangen toen plots gangsters opdoken.

Mijn kameraad Luc Bennekens stond bovenaan de ladder, terwijl ik hem de affiches aangaf, blikt Mark Ghekiere 39 jaar terug in de tijd. Eén van de gewapende mannen liep onze richting uit en schreeuwde in het Frans dat Luc naar beneden moest komen. Aanvankelijk dachten we dat het om een carnavalsmop ging, maar toen we zagen dat een tiener doodgeschoten werd, wisten we dat het echte gangsters waren. Seconden later werd Luc als levend schild de winkel ingesleurd. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Getuigenis Mark Ghekiere

Ben wrote:

593 DNA-sporen

600, nogmaals, zoals de magistraten meedeelde. Voortaan aanwezig zijn op zulke zittingen dan weet je meteen dat de pers zich vergist van getal.