521

Re: Juan Mendez

Klopt, maar een misdadiger is niet per sé een moordenaar, en een moordenaar is niet per sé een doorgedraaide gek die iedereen neermaait die op zijn pad komt. Ik geloof ook voor geen meter dat Mendez hier zijn handen aan vuil zou hebben willen maken.

522

Re: Juan Mendez

Is ook mijn vermoeden maar een stap verder dan vermoedens zijn we nog niet geraakt.

Re: Juan Mendez

Er wordt geïllustreerd wat ik bedoel; meteen wordt er verwezen naar het buiten de lijntjes kleuren in zijn functie wat best kan kloppen. Ik ben het eens met ctrix; kijk als je uitgaat van een drugs voor wapens spoor = Bende van Nijvel (dit is waarvan ik uitga) dan zijn er vlug honderden mensen indirect betrokken bij de Bende feiten; gaande van labo medewerkers, tot criminelen die een vervuild wapen hebben gebruikt tot een occasionele gebruiker van drugs die op deze wijze zijn binnen gesmokkeld en zoveel meer. Misschien dat daarom zo overdreven veel namen circuleren op dit forum; de meesten daarvan zullen wel iets mispeuterd hebben en via een verre link te koppelen zijn aan de feiten.

Is dat misdaad? Ja zeker. Praat ik die dingen goed? Neen, zeker niet. Maar - om even te focussen op '85 - wat mij en hopelijk de meerderheid hier 'boeit' zijn de mannen achter de maskers en de eventuele opdrachtgevers daarvan, veeleer dan een lijst te maken van iedereen die iets mispeuterd heeft in de jaren '80.

Ik vind het ook niet kunnen dat Ben stelt dat Mendez een hoofdverdachte is voor Eigenbrakel zonder dit te motiveren of een link te plaatsen naar bepaalde Bende literatuur. Deze persoon is vermoord en kan zich nooit meer verdedigen. Bij sommige slachtoffers is het fluwelen handschoenen aantrekken als men nog maar een verre link zou durven insinueren; laat ons dan ook niet met twee maten en gewichten werken.

Re: Juan Mendez

Spectator of Life wrote:

Misschien dat daarom zo overdreven veel namen circuleren op dit forum; de meesten daarvan zullen wel iets mispeuterd hebben en via een verre link te koppelen zijn aan de feiten.

Om nog verder te gaan; misschien dat hier een oorzaak ligt van het veelvuldig boycotten en manipuleren van het Bende onderzoek; iedereen die iets mispeuterd had of dingen verboden voor het daglicht deed, was bang dat men via Bende onderzoek ook op 'kleinere feiten' zou uitkomen waardoor het koppengerol niet te overzien was geweest.

525

Re: Juan Mendez

"Het slachtoffer was de conciërge van het restaurant L'Auberge du Chevalier in Beersel, eigendom van ex-voetballer Jef Jurion. Tijdens het onderzoek van de boekhouding van Jurion stootte Bellemans op een zwart-geldcircuit en via dat onderzoek legde hij in 1984 vele zwart-geldcircuits in het Belgische voetbal bloot."

En toen moesten de speurders geen briefje tekenen waarop stond dat ze hier verder niet zouden over spreken. Jef Jurion had blijkbaar zijn voorzorgen niet genomen door één of andere zoon van een magistraat mee in het bad te trekken of desnoods het koningshuis of een Arabische prins.

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Uit pv nummer 102.183 blijkt dat de BOB van Nijvel een rare vaststelling heeft gedaan over Mendez. Na de diefstal van zijn wapencollectie kocht Mendez bij een zekere Vincente Eugenio uit de Verenigde Staten drie geluidsdempers en twee laders voor een mitrailleur van het merk HK. Hij kocht ook een richtkijker voor een geweer voor sluipschutters. De logische vraag: Waarom koopt iemand voor privé-redenen benodigdheden voor wapens als zijn volledige wapencollectie gestolen is?

Bron: BOB Nijvel | 1 Juni 1989

Aangezien hier de Verenigde Staten naar boven komen deze aanvulling :

  • De wapencatalogus dat gevonden is in een bij bendefeiten betrokken voertuig werd formeel herkende door de vrouw / kind van Juan Mendez. Het is zo dat er hoogst waarschijnlijk heel wat van deze catalogus in België verdeeld waren, echter was deze van Juan Mendez thuis niet meer vindbaar.

  • De nieuwe contactgegevens van Lekeu, eens verhuisd naar Florida, zijn teruggevonden bij Juan Mendez.

  • De voorganger van Juan Mendez bij FN werkte samen rond end-user certificaten met de CIA.

  • De samenwerking met Lekeu (afleiding contactgegevens na verlaten Belgie) doen vermoeden dat Juan Mendez ook met deze instantie samenwerkte.

527

Re: Juan Mendez

Wat is de bron hiervan?

Ben wrote:

Hij kocht ook een richtkijker voor een geweer voor sluipschutters. De logische vraag: Waarom koopt iemand voor privé-redenen benodigdheden voor wapens als zijn volledige wapencollectie gestolen is?

De vraag is of er ooit is onderzocht of die zou kunnen passen op de jachtkarabijn die gevonden is in 1 van de zakken van Ronquirères.

Re: Juan Mendez

edd wrote:

Wat is de bron hiervan?

De tijd / Belgische Raadkamer / Tueries du Brabant

529

Re: Juan Mendez

Spectator Of Life wrote:

Ik mag dan hopen niet louter op de Sartillot getuigenis, zoals ik reeds schreef quasi betekenisloos en ik refereer graag naar het werk van Elisabeth Loftus.

Nee, niet louter op basis van de getuigenis van Sartillot.

Spectator Of Life wrote:

Als dat zo is, dan ben ik oprecht nieuwsgierig waarom dit zo is want geen idee in welke Bende literatuur dit wordt vermeld.

Dit is nog nooit vermeld in Bende-literatuur. Je hoeft er dus ook niet achter te zoeken. wink Laat ons zeggen dat het niet alleen op basis is van het feit dat het huis van Mendez pal tussen Overijse en Eigenbrakel lag en op de meest waarschijnlijke route tussen de twee Delhaize.

Spectator Of Life wrote:

Volgens wat ik heb gelezen in een Bende boek (ik meen de eerste Geens) was Mendez rechts maar niet extreem rechts.

Mijn informatie komt niet alleen uit Bende-boeken. Mendez was extreem-rechts, hij was fan van Degrelle. Betekent dat iets? Geen idee.

Spectator Of Life wrote:

Bruintje de beer heeft het licht gezien en nog even en Mendez wordt de niets ontziende Killer van de Bende van Nijvel.

Awel, na al die jaren zou ik er niet van verschieten.

Spectator Of Life wrote:

Hoelang heeft Mendez gezeten en voor welke feiten in zijn 34-jarig bestaan?

Spectator Of Life wrote:

Voor welke feiten waar Bouhouche of Beijer zijn veroordeeld is er sprake van medeplichtigheid van Mendez?

Beide vragen zijn retorisch want je weet het antwoord. Maar als je dit topic leest, kan je ontdekken waarom ik Mendez omschrijf als een crimineel. Ik ga al die elementen niet nog eens opsommen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

De teneur blijft helaas hetzelfde; jij beschikt over een oneindig aantal bronnen onbekend voor mensen die al twintig jaar over de Bende lezen. Sta me toe af te haken bij dit soort langdurige -ik weet wat jij niet weet maar ik zeg lekker niet hoe ik het weet- spelletjes.