1

Topic: Georges De Smet

Georges De Smet (62) woonde in Lede en werd op 9 november 1985 door de Bende van Nijvel doodgeschoten in het Delhaize-warenhuis van Aalst.

Meer » Feiten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Georges De Smet

Georges De Smet werd niet doodgeschoten in het warenhuis. Hij werd vermoord op de parking van het warenhuis toen de daders hem probeerden mee te nemen als gijzelaar. De gangster die hem vast grijpt, zegt tegen hem: "Silence, ta gueule".

Hij was die dramatische avond in Aalst het eerste slachtoffer van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Georges De Smet

Dirk: "Hij heeft zijn auto achteraan op de parking gezet, tegen het bos. En toen moet de Reus hem vastgegrepen hebben, tussen de auto’s. Hij bedreigde hem met een riotgun en heeft hem meegevoerd naar de winkel, als een levend schild. Onderweg kruisten ze de familie Van de Steen, die net buitenkwam met een vol boodschappenkarretje. Vader, moeder en de 14-jarige dochter Rebecca werden voor zijn ogen doodgeschoten. Zoontje David vluchtte weg in de winkel, en mijn vader werd meegetroond naar de ingang. Maar mijn vader stribbelde tegen, en de Reus heeft hem op de parking afgemaakt, met acht kogels."

Hier is Dirk De Smet, zoon van Georges aan het woord in de Humo van 9 juli 2024.

4

Re: Georges De Smet

Bendedossier: “Vader, moeder en 14-jarige dochter Rebecca werden voor ogen De Smet doodgeschoten” - gijzelaar iets later vermoord

Twee kinderen van de in Aalst vermoorde Georges De Smet (62) hebben voor het eerst gepraat met de pers. De Smet werd door de Bende te Aalst vermoord nadat het gezin van David Van de Steen werd geliquideerd.

Die twee kinderen van De Smet leggen zich niet neer bij de afsluiting van het onderzoek naar de Bende van Nijvel en doen voor het eerst hun verhaal. ‘Dat hij werd gegijzeld door de Reus, hebben we pas veertig jaar later van onze advocaat gehoord.’

‘Ons vader wordt eigenlijk nooit vernoemd als het over de overval van Aalst gaat. In boeken en krantenartikels gaat het altijd over de andere slachtoffers. Soms lijkt het alsof hij daar niet eens was,’ zegt Dirk De Smet (71) in Humo. ‘Het gerecht heeft 35 jaar gedaan alsof wij ook niet bestonden,’ knikt zijn zus Carine De Smet (65). ‘In al die jaren hebben wij nooit een telefoon, een bericht of een brief gekregen over het onderzoek. We hebben zelfs nooit een officiële mededeling gekregen dat onze vader bij de dodelijke slachtoffers van Aalst was. Ik heb hem die nacht zelf moeten zoeken, en heb hem uiteindelijk gevonden in het mortuarium van het ziekenhuis.’

Lees hier het hele interview » Nieuws

Ben, ik weet niet wie uw bronnen zijn en wil het ook niet weten, maar dat is nu de derde keer in een paar weken dat het over foute info gaat. Kan jij niets aan doen natuurlijk.

En verder vind ik het zeer erg te lezen hoe er met de kinderen De Smet omgegaan is. Ik krijg de neiging om mij te excuseren in de plaats van de Belgische staat. Mocht de familie De Smet een ander kleurtje gehad hebben dan stond het land nu op zijn kop

Ook wij hebben minder dan 1 bladzijde aan George De Smet gewijd.

Re: Georges De Smet

Ik denk dat de voorzichtige conclusie mag zijn dat advocaat Vandenbussche met de juiste ingesteldheid in dit dossier - voor zover er nog één is - staat. Als je zo alles eens doorleest in verband met de werkzaamheden de laatste jaren krijg je allesbehalve een positief beeld en lijkt het erop dat de manipulatie nooit is gestopt.

6

Re: Georges De Smet

Heb horen zeggen dat hij een echte dossierkenner is, dat op zich is al een enorm pluspunt.