Re: DEA

Tiens wrote:

De discussie herleiden tot louter het ene praktische aspect “Hoe konden de daders met hun overval op de Delhaize van Overijse het exact timen dat net op dat moment Léon Finné zou aankomen en dan nog ongewapend uit z’n wagen zou stappen, na hun eerdere overval in Eigenbrakel?” ligt volledig in lijn met hetgeen de “onderzoekscel” van Jumet op tafel gooide.
Dat is pas toevallig.

Misschien volgden ze ook logica in plaats van een complexe complottheorie waar geen bewijzen voor zijn.  Waarom hij ongewapend was:  hij kwam uit Luxemburg waar hij een bank had bezocht.  Banken hebben een probleem met gewapende bezoekers.  Landen waar je geen draagvergunning hebt ook.  En een wapen à la GP 9mm meedragen heel de tijd, comfortabel is anders, ik weet waarover ik spreek.

Tiens wrote:

Zelfde scenario met o.a. Jacques Fourez en Elise Dewit die ook net toevallig daar waren. Zelfde scenario met Jacques van Camp die ook net toevallig nog niet vertrokken was met de jobstudenten in zijn restaurant die hij een lift wilde geven. Zelfde scenario met Juan Mendez wiens moord niet aan de ‘Bende van Nijvel’ mag toegeschreven worden en die toevallig op die afrit/oprit stond (waar hij niet toevallig eerder vele illegale wapentransacties afhandelde)… toevallig deed ook Mendez een opvallend telefoontje voor zijn dood. Ook drugslaboratorium-eigenaar Paul Cams wiens moord niet aan de ‘Bende van Nijvel’ mag toegeschreven worden deed een opvallend telefoontje voor zijn dood. Telefoons en telefoondraden worden hier overigens wel eens vaker vermeld.

Van Camp, daar ben ik niet van overtuigd dat het toeval was, om redenen die te lang zijn om hier uit te leggen.  Fourez en Dewit:  niets maar dan ook niets dat ook maar enigszins ondersteund wordt door harde feiten wijst in de richting van een gerichte liquidatie.

Tiens wrote:

Het topic is ‘DEA’ en Léon Finné zijn aandeel daarin, in toenemende mate na het debacle met het NBD is zeer opvallend en toenemend tot zijn toevallige (!) dood bij een aanslag van de zogenaamde ‘Bende van Nijvel’.

Eddy Vos gaf datgene nét aan, dat nooit aangetoond of onderzocht is dat bij het einde van het proces Francois en het opdoeken van het NBD en daarmee elke mogelijk wettelijk onderbouwde werkwijze om de DEA operaties in België te laten uitvoeren ook effectief gebeurd is.

Nochtans zijn er elementen genoeg om dat nét aan te tonen. Toevallig begon met het einde van het NBD het ‘verhaal van de Bende van Nijvel’ waarbij haast alle protagonisten opnieuw in beeld komen of dat absoluut niet mogen.

Dat wou ik nog even aantonen maar dat is dus ‘ondergesneeuwd’ geraakt bij deze warme temperaturen.

Ik ben akkoord dat BIC/NBD en de ondergang daarvan (of beter gezegd:  het boven water komen van die hun praktijken) de trigger was tot een aantal zaken die later gebeurden en die verband houden met 'bendefeiten'.  Minstens één circuit waarin BBB betrokken waren draaide rond illegale handel in verdovende middelen.  In de DEA/NDB operaties leverde Finné gewoon 'flash' aan:  geld dat snel kon getoond worden aan verkopers om te 'bewijzen' dat de kopers ernstig waren.  Wat de rijkswacht en politie toen deden, daar was geen wettelijk kader voor.  Veel operaties waren op of over het randje van uitlokking.

Dat Finné daarnaast mogelijk bezig was met witwas en zich een action hero waande, dat kan best.  Maar dat betekent niet dat hij op dergelijke wijze geliquideerd werd.  Als 'men' hem wilde hebben, hadden ze ook kunnen aanbellen en wanneer hij opendeed:  'bang'.  Zoals bij die andere protagonist, Vernaillen.  Maar beter uitgevoerd.  Klaar op 1 minuut, geen complexe scenario's.

Re: DEA

Als 'men' hem wilde hebben, hadden ze ook kunnen aanbellen en wanneer hij opendeed:  'bang'

Wat je schrijft is dat een moord indekken als ongeval louter in film scenario's voorkomt.

Re: DEA

Welk ongeval?  Neergeknald worden aan een warenhuis noem ik geen ongeval. 

De meeste moorden zijn simpel en snel oplosbaar want de gebruikelijke motieven zijn le cul ou l'écu en de meeste moordenaars zijn geen professionals die exact weten wat ze doen.  Als dat wel het geval is of bij een random zot zijn de kansen op opheldering laag, zelfs zonder bende en groot complot.  Cf. advocate die recent vermoord werd, Albanees op 600 meter van mijn deur die op een terras 4 kogels geserveerd kreeg (staat nog wel op film) etc.

24

Re: DEA

Xenophon wrote:

Misschien volgden ze ook logica in plaats van een complexe complottheorie waar geen bewijzen voor zijn.  Waarom hij ongewapend was:  hij kwam uit Luxemburg waar hij een bank had bezocht.  Banken hebben een probleem met gewapende bezoekers.  Landen waar je geen draagvergunning hebt ook.  En een wapen à la GP 9mm meedragen heel de tijd, comfortabel is anders, ik weet waarover ik spreek.

Geen reden om aan dat laatste te twijfelen. Maar wat je ervoor zei klopt niet. Finé zijn wapen lag die dag in zijn wagen. Hij is inderdaad zonder wapen naar bank binnen gegaan en inderdaad ook zonder wapen uitgestapt om naar de krantenwinkel te gaan achter een krant die hij op weg van Luxemburg naar Overijse nergens kon vinden.

Xenophon wrote:

Dat Finné daarnaast mogelijk bezig was met witwas en zich een action hero waande, dat kan best.  Maar dat betekent niet dat hij op dergelijke wijze geliquideerd werd.  Als 'men' hem wilde hebben, hadden ze ook kunnen aanbellen en wanneer hij opendeed:  'bang'.  Zoals bij die andere protagonist, Vernaillen.  Maar beter uitgevoerd.  Klaar op 1 minuut, geen complexe scenario's.

Als je weet dat Finné niet 2 (zoals eerst vermeld) maar 10 vergunde wapens én granaten in huis had, is het niet zo’n goed idee om daar zomaar te gaan aanbellen in een poging BAM en klaar. En ja dat wisten ze dus wel…

…en wat de aanslag op die andere protagonist Vernaillen betreft…BAM en klaar, zoals je zegt…zo is dat ook niet gegaan.

Voor een onderbouwde discussie aan te gaan stel ik voor dat je je eerst daarover. Of eens goed inleest, o.a. waarom zijn chauffeur met zijn eigen wagen reed en de daders hen onderweg gemist hebben, ondermeer de getuigenissen over personen die het adres vroegen van Vernaillen met een instrumentenkoffer op de achterbank, ondermeer de achterdocht bij Herman Vernaillen bij het aanbellen en zijn onmiddellijke reactie om zich op de grond naast de deur te laten vallen ipv BAM en klaar etc…

Re: DEA

Tiens, ik weet perfect hoe het gegaan is bij Vernaillen en waarom hij niet met zijn dienstwagen naar huis gevoerd werd.  Maar als je het daarover wil hebben, graag op de juiste draad daarover.  Vernaillen was ex SIE, als ze die 'aandurfden' dan zou ik niet weten waarom Finné off limits zou geweest zijn.  Maar goed, niet hier.

Re: DEA

Dank je om deze ondergesneeuwde posts opnieuw in het daglicht te brengen, Tiens. De DEA heeft inderdaad een niet onbelangrijke rol gespeeld tijdens de jaren 70-80 in ons Belgenland. Door het opbouwen van de BIC NDB kreeg deze buitenlandse dienst meer vat op de drugstrafieken met het middenoosten, drugs for waepons.

  • Lekeu werkte voor de CIA en wordt in rechtstreeks verband gebracht met de overal te Temse / Dekaise.

  • Latinus heeft steeds beweerd voor een buitenlandse dienst te werken.

  • Kort na het opdoeken van NDB BIC heeft het eerste gekende feit van de bende plaatst gevonden.

  • Meerdere werkwijze van de NDB BIC is terug te vinden in de bende (huren van appartementen / garages).

  • Enkele zelfde appartementen / garages werden zowel door de NDB BIC als door de bende gehuurd.

  • Eaton is na zijn vlucht naar Parijs de touwtjes in Belgie blijven vasthouden.

  • Kijk naar de uitspraken van Raes over de CIA

Re: DEA

Insp. Witse wrote:

Lekeu werkte voor de CIA en wordt in rechtstreeks verband gebracht met de overal te Temse / Dekaise.

Bron?

Re: DEA

Dit is nu eens informatie waarbij je geloof in mijn woorden moet hechten Xenophon. Zodra Lekeu in de kijker is gekomen voor Dekaise / Temse is zowel hij als zijn gezin naar Florida overgebracht. Daar werden paspoorten, huisvestiging en ook een job voor hem voorzien.

Tuurlijk heeft hij nadien gezegd wat hem werd ingefluisterd.

Ook bij Eaton werd dezelfde manier van werken toegepast op de eerste plaats naar Frankrijk. Wanneer ook hij nadien voor Dekaise / Temse in verdenking gesteld werd, is nooit meer iets van hem gehoord of gezien.

Re: DEA

@Xenophen, lees je eerst even in op het forum wat betreft Vernaillen.

Nog alvorens de aanslag is Vernaillen via telefoon bedreigd omwille wat hij voor een lopend onderzoek tegen het NDB / BIC / DEA ging getuigen. ''Als ge spreekt dan wordt het uw laatste keer ".

Lees eens goed over de plaats waar de auto van Faez Al Ajjaz werd geplaatst tijdens de herstellingswerken, je zal zien dat deze plaats nog is gebruikt in het verleden. (rechtstreekse link met BIC , maar ook met Buslik)

Zo kom je opnieuw terecht bij DEA (touwtjes).

Vind je het echt niet terug, dan zal ik het wel posten ..

Re: DEA

Witse,  ik weet dat alles wel.

Waar je me verliest is met de bewering dat de DEA laat staan andere diensten rechtstreeks betrokken gebleven zijn.  Na 'François' hebben ze de zaak 'verzelfstandigd' maar de Belgische betrokkenen hadden op dat moment al verdomd goed door hoe ze eea zelf moesten blijven runnen.  Zie ander topic.