Re: Albert Farcy
Maar zijn alle misdaden die worden toegeschreven aan de 'Bende' gepleegd in het kader van drugshandel? Wat is het verband met het vermoorden in koelen bloede van burgers - zelfs kinderen - op parkings en in winkels? Die tweede golf is er toch niet enkel om het beeld te scheppen van prédateurs op zoek naar snel geld of een kick, of om de Belgen wijs te maken dat bepaalde krachten een rechts gezag willen installeren?
Wat is de link met wapenhandelaars zoals Mendez? Een wapens voor drugs-arrangement waarbij je dealers met voldoende controle over de markt om je drugs te kunnen omzetten in geld? Hoe kan het dat betrokkenen tot op vandaag bang zijn voor een crimineel netwerk dat teruggaat tot voor de jaren '80 (advocaat Geert Lenssens - als ik me niet vergis - die aan z'n personeel uitdrukkelijk meegeeft "als je morgen te horen krijgt dat ik zelfmoord heb gepleegd, weet heel goed dat het geen zelfmoord was")?
Volgens mij (en dit is enkel mijn persoonlijke opinie, ik kan er niets van aantonen): nee. Een paar kernbetrokkenen runden verschillende 'circuits' vermoed ik. Degenen die in een bepaald 'circuit' zaten wisten niet noodzakelijk van de rest, daar stonden zij buiten. Maar er waren m.i. momenten waarop er raakpunten ontstonden tussen de diverse circuits, door 'personeel' dat bepaalde zaken faciliteerde of door wapens.
Ik vermoed dat een aantal betrokkenen waaronder Mendez (maar niet hij alleen) toch op een bepaald moment een glimp opgevangen hebben van het grotere geheel. Maar ze zaten klem. En wie zwijgt, die blijft. Wie praat, die gaat.
Geloof het of niet maar bepaalde protagonisten van toen die leven nog steeds en het zou getuigen van grote moed of grote dwaasheid om hen voor de voeten te lopen.