11

Re: François Raes

fenix wrote:

Kan er aub iemand de foto plaatsen die in de inhoud van het artikel stond? (Zonder deze foto is moeilijk te begrijpen waarover het in feite gaat.

Zit helaas achter de betaalmuur.

12

fenix wrote:

Kan er aub iemand de foto plaatsen die in de inhoud van het artikel stond? (Zonder deze foto is moeilijk te begrijpen waarover het in feite gaat.

Letterlijk staat er dit op die foto:

4. Pendant qu'à l'état-major de la Gendaremerie on étudie quelle suite sera donnée au rapport Raes, on y décide de confier la direction du DET. JUD. au Ct. Fransen. Celui-ci prend ses fonctions le 3 septembre 1979, une semaine après la première démarche de M. Raes chez le 1er substitut M. Peytier.

Dès son arrivée, le Ct. Fransen prend toutes les mesures en son pouvoir pour empêcher que son subordonné, le 1er maréchal de logis Raes, ne continue à participer effectivement aux interventions faites sur le terrain ou dans les locaux par la B.S.R. Il a même donné l'ordre au 1er MDL Raes de ne plus quitter le détachement judiciaire sans sa permission personnelle et préalable. (Il faut se souvenir que la B.S.R. de Bruxelles a été chargée d'enquêter sur l'affaire François).

Pour justifier ces mesures, le Ct. Fransen décrit M. Raes comme une personne instable, éprouvant des difficultés à travailler dans une organisation hiérarchisée, cherchant l'action et éprouvant des difficultés pour rédiger un texte, car il écrit trés mal en français

Of snel vertaald:

4. Terwijl op het hoofdkwartier van de Rijkswacht wordt bestudeerd welke gevolgen er zullen worden gegeven aan het rapport van Raes, besluit men daar om het bevel over het gerechtelijk detachement toe te vertrouwen aan Kapitein Fransen. Hij treedt op 3 september 1979 in functie, een week na de eerste stap van de heer Raes bij de eerste substituut de heer Peytier.

Bij zijn aankomst neemt Kapitein Fransen alle maatregelen die in zijn macht liggen om te voorkomen dat zijn ondergeschikte, Eerste Wachtmeester Raes, blijft deelnemen aan de interventies uitgevoerd door de B.S.R., zowel op het terrein als in de lokalen. Hij heeft zelfs het bevel gegeven aan Eerste Wachtmeester Raes om het gerechtelijk detachement niet meer te verlaten zonder zijn persoonlijke en voorafgaande toestemming. (Het moet in gedachten worden gehouden dat de B.S.R. van Brussel belast is met het onderzoek naar de zaak François).

Om deze maatregelen te rechtvaardigen, beschrijft Kapitein Fransen de heer Raes als een instabiele persoon, die moeite heeft om te werken in een hiërarchische organisatie, actie zoekt en moeite heeft om een tekst op te stellen, omdat hij zeer slecht Frans schrijft.

13

Ben, zie dat je de post aanpast; ik plaats namelijk heel het artikel omdat ik vermoed dat het achter een betaalmuur zit. Bedankt ctrix voor de moeite.

14

Gisteren hadden we het over de "omgangsvormen " bij de rijkswacht. Verder schreef ik "Heb hier ergens in een post geschreven over de bewaker van de Stilte, volgens mij was er een klein leger ingezet om de stilte te bewaken, gaande van hogere officieren tot magistraten en politici om nog te zwijgen over Staatsveiligheid en omgekochte journalisten."

Vandaag krijgen we in P-magazine "een glimp" van de gedragingen van magistraten (via een nichtje advocate) t.o.v. de "instabiele" Raes. Doet mij denken aan de "onstabiele" Lucien De Smedt. Mijn mening: wie niet van staal en beton is blijft nauwelijks op zijn benen staan na al de pesterijen en intimidatie's. (Trouwens, 40 jaar zogezegd "zoeken"" naar de Bende van België mag u van mij ook bij die pesterijen klasseren. Want ook als slachtoffer moest je van staal en beton zijn om dat al die tijd te ondergaan.)

Bendedossier: vreemde bewegingen rond broer Juan Mendez, François Raes en advocaat-generaal Jaspar

Op 19 februari 1990 schrijft rijkswachter en klokkenluider François Raes een brief naar politicus Eerdekens.

In de brief wordt een merkwaardige episode vermeld. Begin 1986 wordt Juan Mendez van FN vermoord.

Raes: “Na de dood van Juan Mendez werd ik gecontacteerd door Serge Dumont van de "Vif-Express". Dumont, die mij voorstelde de advocaat van de familie Mendez, Meester Claire Jaspar, te ontmoeten.” (zie onder)

"Ik accepteerde en ging met mijn dossier naar haar kantoor. Ik werd daar gevraagd door Claire Jaspar om de feiten uit te leggen en voegde eraan toe dat ik me geen advocaat kon veroorloven.” Raes had problemen met zijn pensioen.

Raes gaf zijn dossier van 71 pagina's. “Ze vertelde me dat ze het nichtje van de officier van justitie Jaspar was en dat ze zijn advies over mijn zaak zou vragen.”

“Ze vroeg me ook of ik de broer van Juan Mendez, die graag de zaak van zijn broer tot op de bodem wilde uitzoeken, wilde ontmoeten. Ik stemde toe en er werd een afspraak gemaakt voor de volgende zaterdag in Ukkel in de woning van de advocate.”

Raes: "Meneer Mendez en ik wisselden onze standpunten uit in het bijzijn van de advocate.”

Interessant is dat de advocate het dossier van Raes twee keer zogezegd verliest. Hij hoort er ook niets meer van.

Jean-Pierre Jaspar was advocaat-generaal in Brussel. Hij stierf op 9 december 2003. Hij was bij het parket-generaal te Brussel belast met het onderzoek inzake de Bende van Nijvel. Hij vertegenwoordigde het openbaar ministerie op het CCC-proces. Hij werd door Maud Sarr (Mitsou) beschuldigd van betrokkenheid bij seksfuiven met minderjarigen (samen met Vanden Boeynants, Deprêtre en rijkswachtcommandant François).

Vraag: zou het kunnen dat Raes met een voorwendsel bij de advocate gelokt werd om zijn visie te geven over een aantal elementen van de dossiers Bende van Nijvel en Mendez? Vergeten we ook niet dat Raes een belangrijke nota opstelde over André Delhamende (1929-2016) waarin ook Albert en Paola opduiken.

» p-magazine.com

15

fenix wrote:

Vraag: zou het kunnen dat Raes met een voorwendsel bij de advocate gelokt werd om zijn visie te geven over een aantal elementen van de dossiers Bende van Nijvel en Mendez? Vergeten we ook niet dat Raes een belangrijke nota opstelde over André Delhamende (1929-2016) waarin ook Albert en Paola opduiken. (zie helemaal onder)

Die conclusie had ik al getrokken voordat ik deze vraag gelezen had ...

16

Ik ook ctrix, maar Debels is zeer voorzichtig, moet waarschijnlijk zeer voorzichtig zijn. Heeft toch al minstens één proces aan zijn been gehad.

Artikel 20 bepaalt dat een journalist de betrokkene moet contacteren en hem de kans moet geven te reageren voor hij in zijn berichtgeving ernstige beschuldigingen uit, met name wanneer die de eer en de goede naam betreffen. Er bestaat een uitzondering op deze regel wanneer het maatschappelijk belang dit vereist of het nieuws niet op een andere manier kan worden gebracht.

Wij zijn hier al lang overtuigd van het grote maatschappelijk belang van de Bende-feiten, nu de magistratuur en de politiek nog.