151

Re: Albert Farcy

Je moet eerst en vooral zeker zijn dat:

  1. alle targets aanwezig zijn op exact hetzelfde moment op dezelfde plek en;

  2. je moet ze ook vinden op zeer korte tijd en uitschakelen en;

  3. je moet ervoor zorgen dat er daarna geen 'links' worden gelegd.

Ik zeg dat dat zodanig complex is dat het quasi onmogelijk wordt en er veel simpeler alternatieven zijn om hetzelfde te bereiken.

Voor zover ik weet was er helemaal niets 'bijzonders' aan het lichaam van Finné en blijkt uit niets dat die daar werd gedropt ofzo. Weer eens: je moet eens goed nadenken over de complexiteit van zo'n zaak en beseffen dat een klein detail waar de uitvoerders geen controle over konden hebben zoals iemand die uit een raam keek of voorbijreed alles zou kunnen opblazen.

En met alle respect voor de slachtoffers maar het is niet omdat een slachtoffer 'x' zegt dat dat noodzakelijkerwijs ook zo is en ondersteund wordt door de materiële vaststellingen. Iedereen mag een opinie hebben, ik zie geen overtuigend bewijs voor al die grote theorieën.

Spectator Of Life wrote:

Zoals fenix zegt; dit is de theorie van David alsook Vos spreekt over meerdere executies; het vertrouwen in eigen denken en piste moet wel groot zijn om deze zo halsstarrig te blijven verwerpen.

Ik maak minstens uitdrukkelijk voorbehoud bij één 'uitschakeling' en dat is die van Van Camp. Daar denk ik persoonlijk dat het inderdaad een liquidatie zou kunnen zijn. Zou kunnen, niet 'is' of 'zeker'. De redenen dat ik dat denk zijn lang en technisch.

Toon me objectieve, materiële gegevens die een liquidatiethese mogelijk maken en leg me eens exact uit hoe de daders dat klaargespeeld hebben, zonder een mysterieuze deus ex machina die bovenaardse toeren kan uithalen. Als je in die theorie gelooft moet je ook kunnen uitleggen hoe ze het gedaan hebben. En wie waren de doelen dan volgens jou? Mijn theorie behoeft geen ingewikkelde uitleg.

152

Re: Albert Farcy

Vanwaar de selectie om de verklaringen van de ene wel te geloven en de andere dan weer te negeren?

Waarom Christian Smets’ verklaringen “vanuit in zijn ivoren toren van de Staatsveiligheid” wel geloven en daarbij een Bernard Sartillot negerend die beweert Juan Mendez te hebben herkend bij de achtervolging van de daders van de hold-up bij Delhaize en daarbij 72 (!) kogels in zijn lijf kreeg of een François Ertryckx of een André Demol die op voorhand bepaalde executies hadden vermeld en aangaven dat ze zich bedreigd voelden?

Waarom wordt er aan de ene zijn verklaringen wel belang gehecht hoewel die verder nooit onderbouwd geweest zijn met bewezen elementen maar de andere -nadien wel gebeurd zijn (aanslag op Vernaillen, moord op Mendez)?

Erg vreemd.

Wat niet vreemd is dat mensen met een flinke klomp boter op het hoofd net die verklaringen afleggen, die hun eigen aandeel minimaliseren of in een ander daglicht werpen. Smets zijn aandeel in het verhaal van de zogezegde Bende van Nijvel was al erg omstreden.

Xenophon wrote:

Je moet eerst en vooral zeker zijn dat:

  1. alle targets aanwezig zijn op exact hetzelfde moment op dezelfde plek en;

  2. je moet ze ook vinden op zeer korte tijd en uitschakelen en;

  3. je moet ervoor zorgen dat er daarna geen 'links' worden gelegd.

Ik zeg dat dat zodanig complex is dat het quasi onmogelijk wordt en er veel simpeler alternatieven zijn om hetzelfde te bereiken.

Bovenstaande is ook een merkwaardige theorie. Waarom moeten alle targets aanwezig zijn op dezelfde plek?

a) zoals je het benoemde… Vanden Eynde, Mendez, Fourez, Van Camp, Vandeuren etc etc waren dat toch ook niet? Waarom dat dan nodig is? Meer zelfs, als je een heterogene groep onopvallend wil executeren is dat net beter om deze groep niet proberen samen te brengen… Je moet ze vinden op korte tijd?

b) Idem dito… als niemand een executie vermoedt en de potentiële slachtoffers hebben er geen enkel belang bij om de politie te verwittigen (omdat ze zelf zwaar in de misdaad zitten) of ze worden niet geloofd (Bozidar zijn herkenning van een rijkswachter iemand?) of ze staan bekend bij een select clubje GP of politie als officieuze informant die weten dat ze daarom een heel riskante rol hebben (Montel bv)… waarom zou je ze dan op korte tijd moeten vinden? Ook dat zou opvallen… coherentie? In het buitenland waren afrekeningen ook vaak een periode van geduld (bv Brilleman of recent nog Jevgeni Prigozjin) en onverwacht toeslaan.

En zorgen dat er daarna geen links gelegd worden, je c)… daar ben je de beste pleitbezorger van. Nochtans hebben vele anderen de vele links al ten dele aangetoond tussen misdaadgroepen onderling en/of tussen slachtoffers toegeschreven aan de misdaden van de zogenaamde Bende van Nijvel… (lees oa Geens, Ponsaers, De Bock, Gijsels, De Coninck, Bulté, Barrez, Guillaume, Fijnaut, Middelburg, Husken, Raes, Schutten, …).

Dat laatste ligt uiteraard en begrijpelijkerwijs ook zeer gevoelig, heel wat elementen daarvoor zijn niet openbaar gemaakt en horen door de onderzoekers in de grootste discretie behandeld te worden. Dat dat niet of nauwelijks gebeurd is staat ook vast, er zijn genoeg getuigen die nu nog steeds verklaren niet of nauwelijks gehoord geweest te zijn. Bv. Zoals de 2 jongens uit Opwijk die de nummerplaat van de Golf opschreven.

153

Re: Albert Farcy

Tiens, als je al die namen (en zoals je vermoedelijk weet zijn er nog een aantal) gaat beginnen inschrijven in een grote liquidatietheorie dan ben je bezig aan een geïllustreerde geschiedenis van het groot banditisme in België gedurende de periode 1975-1990. Dat zal machtig interessant leesvoer zijn (niet ironisch bedoeld) maar als een dossier zo aangepakt wordt eindig je ... euh ... waar we nu zitten met het 'bende' dossier. En ik ben akkoord dat één van de grootste molenstenen is dat er voor al die zaken steeds maar over 'de' bende wordt gepraat.

Zeg eens per 'bendefeit' (we gaan het simpel houden) wie er volgens jou geliquideerd werden en waarom.

Mijn argument over 'hen allemaal samen krijgen' sloeg vooral op 'Aalst' want volgens de gangbare theorie waren er daar meerdere liquidaties in één keer. Eigenlijk duiken er zulke theorieën op voor quasi elk feit, inclusief Nijvel waar het doel van alles volgens sommigen het uitschakelen van Fourez/Dewit én Morue was.

Asterix, Montel, Mendez, Vandeuren ... waren ook niet 'gecamoufleerd' als overvallen op warenhuizen of inbraken hé.

Re: Albert Farcy

Xenophon wrote:
Spectator Of Life wrote:

Zoals fenix zegt; dit is de theorie van David alsook Vos spreekt over meerdere executies; het vertrouwen in eigen denken en piste moet wel groot zijn om deze zo halsstarrig te blijven verwerpen.

Ik maak minstens uitdrukkelijk voorbehoud bij één 'uitschakeling' en dat is die van Van Camp.  Daar denk ik persoonlijk dat het inderdaad een liquidatie zou kunnen zijn.  Zou kunnen, niet 'is' of 'zeker'.  De redenen dat ik dat denk zijn lang en technisch.

Toon me objectieve, materiële gegevens die een liquidatiethese mogelijk maken en leg me eens exact uit hoe de daders dat klaargespeeld hebben, zonder een mysterieuze deus ex machina die bovenaardse toeren kan uithalen.  Als je in die theorie gelooft moet je ook kunnen uitleggen hoe ze het gedaan hebben.  En wie waren de doelen dan volgens jou?  Mijn theorie behoeft geen ingewikkelde uitleg.

Wie van de specifieke slachtoffers doelwit waren, is een vraag die enkel door de daders kan worden beantwoord. Wat ik wel wil stellen; van zodra één 'schijnoverval' een executie was, wordt de poort naar het vaker toepassen van dit truukje geopend. Waar we elkaar hopelijk vinden, is het feit dat per verhoging van target de missie moeilijker wordt. Echter denk ik niet dat een deus ex machina nodig is om één iemand op een bepaalde plaats te krijgen op een bepaald moment. Sterker nog, als deze persoon wekelijks de plaats rond hetzelfde uur frequenteert wordt het allemaal nog simpeler.

Ik heb al vaak gesteld dat B&B op vlak van technologie/communicatie hun tijd vooruit waren + wat betreft Aalst weten wij veel en tezelfdertijd niets; voor hetzelfde geld was er op/aan de parking of in de winkel reeds uren een mededader aanwezig die in contact stond met zijn kompanen. Er is zoveel mogelijk...

155

Re: Albert Farcy

Spectator of Life wrote:

Wie van de specifieke slachtoffers doelwit waren, is een vraag die enkel door de daders kan worden beantwoord.

Kan ik maar deels mee akkoord gaan Spectator omdat ik er van uitga dat er opdrachtgevers waren én omdat in het geval Aalst grootvader Albert Van Den Abiel nog tijdens de overval of vlak na volgens mij zeer terecht een bepaalde naam uitriep. Heel de buurt daar wist waarom hij die naam uitriep omdat heel de buurt wist dat Podevijn zelfs zijn buren inschakelde om zijn wapens te verstoppen. En natuurlijk zag heel die buurt daar rijkswachters (vaak Brusselse) binnen en buiten rijden.

Nogal wiedes dus dat Albert VDA de rijkswacht "de vijand" noemt. Zeker omdat hij opgemerkt had dat de rijkswacht weggereden was voor de overval etc. ... etc. ... En laat ons eerlijk zijn, welke buur zou na het aanschouwen van die vreselijke taferelen nog durven spreken hebben? Neen Xeno, keiharde bewijzen zijn er niet en zelfs de rechtstreekse getuigen zijn ondertussen overleden. En ja Mincky, dit is niet de juiste plaats om die discussie verder te zetten. Lees trouwens eens post 94 en 95 in het topic Aalst

Re: Albert Farcy

Met daders bedoel ik vanzelfsprekend eventuele opdrachtgevers, uitvoerders en alles eromheen. Dat met het overlijden van Podevijn ook een groot deel van de ware toedracht is begraven, wil ik graag geloven.

157

Re: Albert Farcy

Er zijn nog altijd mensen die kunnen spreken Spectator. Misschien kennen ze het hele verhaal niet maar kleine stukjes van de puzzel kennen ze zeker en vast. Maar 't is zoals Xeno schreef, we kunnen ze niet waterboarden. We zullen moeten hopen op een mirakel of de volgende biecht op een doodsbed. Of tot er nog eens een hevige ruzie ontstaat op een herdenking tussen een oude politieker en een ex-speurder. Of zo.

Re: Albert Farcy

Het is Farcy die zegt dat AIC overvallen organiseert om zo wapens in het milieu te krijgen (handel Binet - Hormans). Dit is een drukmiddel, gebruikt bij overval, zoals reeds vernoemd. Soms zijn er meer hulzen teruggevonden dan schoten gelost.

Re: Albert Farcy

In welke jeugdinstellingen heeft Farcy gezeten? In België of Frankrijk?

Re: Albert Farcy

club_le-happy-few wrote:

In welke jeugdinstellingen heeft Farcy gezeten? In België of Frankrijk?

Niet helemaal zeker ... dacht gelezen te hebben dat het om een Belgische gaat. Om deze reden vraagt menig persoon af indien het om Farcy gaat wanneer Van Deuren spreekt over 'de zot' die hij leerde kennen in de jeugdinstelling.