511

Re: Verjaring

Alles wat tot de Bende van Nijvel behoort is niet verjaard, Ben. Dat is nogmaals vrijdag heel duidelijk ter sprake gekomen. Maar zo heb ik wel mijn bedenkingen over de verlengingen van de verjaringstermijnen in één zaak, driemaal zelfs in de zaak Bende van Nijvel.

Ik weet niet of u een terugkijkprogramma hebt, men heeft mij vandaag mijn aandacht erop gevestigd wat er is gezegd geweest inzake de Bende van Nijvel op De Zevende Dag. Bekijk het eens als je de mogelijkheid hebt en wat ik hier al langer schrijf op het forum.

Spijtig dat David Van de Steen zich heeft vergist ivm de betaling van het dossier. Aangezien de eerste Burgerlijke partij het dossier betaalde, hebben alle andere aansluitende Burgerlijke Parijen het gratis recht tot inzage en kopie van het dossier. Kopie is nu vervangen door elektronische inzage.

Dat wil ik toch nog eens vermelden voor de nabestaanden die nog geen toegang hebben gehad tot het dossier.

512

Re: Verjaring

(...) Walter Desmedt weigerde bij zijn aankomst in het parlement elke commentaar en zei dat hij in 1988 juist tot vervolging van Willy Van Mechelen wilde overgaan, maar dat hem dit werd verhinderd. Op de vraag naar wie hem dat verhinderd had, antwoordde Desmedt maandagmiddag dat "wat geheim is, geheim moet blijven".

Dat advies is - toen al - duidelijk gevolgd. "Wat geheim is, moet inderdaad geheim blijven."

En wie was de voorzitter van de tuchtraad die François Raes in 1980 als 'beloning' voor zijn oprechtheid en eerlijkheid om de wantoestanden bij het NBD (dat uiteindelijk leidde tot het "klucht-proces François") aan te kaarten, degradeerde naar het Mobiel Legioen? Juist.