751

Re: Aalst: Vlucht

2 politieagenten die er als allereerste ter plekke waren, werden door 2 rijkswachters eerst de andere kant opgestuurd.

De agenten die het eerst ter plaatse waren en de achtervolging inzetten zijn op hun achtervolging een R4 met oranje streep tegengekomen (rijkswacht). Hier is zelf een PV over. Waarom is dat niet bekend?

752

Uit het verslag van de Bendecommissies:

https://i.postimg.cc/K8Yk6RZB/foto-no-exif.jpg

Koekelberg? Waarom of all places Koekelberg? Vermits de gangsters toch de andere kant uit vluchtten na Aalst? En waarom moest zoiets getest worden?

GPS was er toen nog niet, maar wegenkaarten wel en rekenkunde bestond ook al. 24,2km tussen Delhaize Aalst en basiliek van Koekelberg. Als je dat in omtrent 9 minuten wil klaar spelen dan moet je minstens 161,33 km/u gemiddeld rijden. Best pittig maar inderdaad niet onmogelijk blijkbaar.

753

Absoluut niet onmogelijk, je hebt maar 2 hindernissen te passeren in het begin van het traject (rond punt haring en de oprit naar de E40) en de rest is gewoon rechtdoor. De Golf GTI haalde af-fabriek een top van 182 km/u, maar we weten dat ze er aan sleutelden dus kan het ook tegen de 200 geweest zijn.

754

Geloof ik best. Maar als dat dan toch moest getest worden, waarom dan iene miene mutte Koekelberg? Waarom niet een test zuidwaarts van Aalst, zoals verschillende getuigen toen reeds aangaven dat ze gevlucht waren? En als ze dan ook wilden testen op hoeveel tijd ze de andere kant uit konden... Waarom dan enkel Koekelberg of all places? Waarom geen vermelding van Gent (andere vluchtrichting), geen vermelding van de reistijd Temse of Maubeuge (twee Bende-van-Nijvel'feiten die ver van alle andere feiten liggen toegeschreven aan deze 'bende')?

De schietaffaire (oa in Koekelberg) op een mogelijke tipgever over de Bende van Nijvel is nieuw voor mij, het was de eerste keer dat ik hier iets over las.

De snelheidstest was blijkbaar in opdracht van de Saeger. Dezelfde de Saeger die op weer een zoveelste zogezegd spoor van Beijer:

"Om terug te komen op deze zaak, het betreft een privé-onderzoek dat mij (Robert Beijer) op 11 mei 1984 werd toevertrouwd door advocaat Sainlez. De cliënt, een zekere Petit C, wilde meer weten over de relatie tussen een andere PETIT M en een zekere De Meurichy Anne. Deze laatste werkte als secretaresse bij de EEG. Niets heel interessants voor ons vandaag."

... dit reageerde:

"Een andere zaak waarin mogelijks bindingen bestaan met de overval in Temse is de verdwijning van en de moord op de zoon van De Meurichi. Verdachten in die zaak werden door mededaders aangewezen als de schuldigen van de overval in Temse. Deze zaak is nog in onderzoek."

De zaak Meurichy bleek uiteindelijk geen uitstaans te hebben met de zaak van de 'Bende van Nijvel'. ('Petit' is ook iets bijzonders in dit dossier, maar dat is voor een ander topic.)

Misschien is Koekelberg dus ook 'kul' in hetzelfde rijtje als de relevantie tot de Meurichy.

755

Ik ben het roerend eens met jou, Tiens

756

Zo vreemd vind ik Koekelberg nu ook weer niet, was het niet zo dat in één van de wagens in Aalst een boekje lag van (of met een verwijzing naar) Toumaniantz?

"Vreemd is toch wel dat nu plots de naam van Toumaniantz opduikt op de lijst van verdachten van de Bende van Nijvel nadat andere “reuzen” na politieverhoor vrijuit konden gaan. Toch is het zo dat veel rijkswachters zich Toumaniantz nog goed herinneren. Toen Yvan Somville, na samen met Robert Vanoierbeek, Michel Anthemus, Francis Royen en Maurizio Turato uit de Luikse gevangenis ontsnapt te zijn, in november 1979 te Heverlee een Leuvense BOB’er doodschoot, werd hij te Koekelberg enkele dagen later door de rijkswacht uit de weg geruimd."

En;

"En, klinkt het soms ook: “Hij zag er een beetje verwijfd uit.” Kort nadat de Bende op 9 november 1985 acht mensen vermoordt in de Delhaize in Aalst, verspreidt het Centraal Bureau voor Opsporingen ter attentie van alle politiediensten het opsporingsbericht 8181: “volgende namen zijn naar voren gekomen als mogelijke daders”. Er volgen acht namen. Eén van de acht is Heinrich Toumaniantz. Was die dan niet dood?

Ah, gevonden:

In een bepaalde PV staat een heel interessant gegeven. De politie van Aalst vind een Peugeot in de Kareelstraat te Aalst, deze straat is rechtover de parking van Delhaize. Op 12 november maken enkel agenten de bevinding dat de auto is achtergelaten na telefoontjes van bewoners van de straat. Men vindt in de wagen een kalender en twee bussen benzine. Bij onderzoek van de kalender vind men aanwijzingen en de naam Heinrich Toumaniantz. Sommige agenten vonden dit zeer vreemd en kennen de gangster, alsook was de vluchtauto de Golf GTI van de bende in brand gestoken na de overval.

In ieder geval woonde er bekend volk in Koekelberg en oa ook Latinus had er een vriend.

757

Het betrof hier niet een test om exclusief te zien hoe snel je naar de gemeente Koekelberg kon raken, maar hoe snel je aan de verkeerswisselaar tussen de E40, de E19 (Ring) en de R20 aan Groot-Bijgaarden/Koekelberg kon raken. Van daaruit sta je heel snel in centrum Brussel/Anderlecht of rij je richting Halle, Tubize en nog wat verder Braine.

Waarom men wilde zien hoe snel dat 'vol gas' mogelijk was, geen idee. Zeker in die tijd viel blijven doorsjezen aan 180 enorm op, mensen herinneren zich dat (cf. getuigenis schepenzoon).

fenix wrote:

Ah, gevonden:

In een bepaalde PV staat een heel interessant gegeven. De politie van Aalst vind een Peugeot in de Kareelstraat te Aalst, deze straat is rechtover de parking van Delhaize. Op 12 november maken enkel agenten de bevinding dat de auto is achtergelaten na telefoontjes van bewoners van de straat. Men vindt in de wagen een kalender en twee bussen benzine. Bij onderzoek van de kalender vind men aanwijzingen en de naam Heinrich Toumaniantz. Sommige agenten vonden dit zeer vreemd en kennen de gangster, alsook was de vluchtauto de Golf GTI van de bende in brand gestoken na de overval.

In ieder geval woonde er bekend volk in Koekelberg en oa ook Latinus had er een vriend.

Is er geweten van waar die wagen kwam en waar exact in de Kareelstraat hij stond? Als ik dit lees is het eerste waar ik aan denk (als hij niet op 500 meter stond en ALS er inderdaad een mogelijk verband is): reserve-vluchtwagen en fallback dwaalspoor.

Zijn er bruikbare afdrukken of sporen in gevonden? Ik durf wedden van niet. Maar wel zeer handig een kalender met de naam van Toumaniantz in, de verdwenen reus. Nog een mirakel dat Philippe De Staerke hem niet komen wegrijden is de 11e.

758

Xenophon wrote:

Het betrof hier niet een test om exclusief te zien hoe snel je naar de gemeente Koekelberg kon raken, maar hoe snel je aan de verkeerswisselaar tussen de E40, de E19 (Ring) en de R20 aan Groot-Bijgaarden/Koekelberg kon raken. Van daaruit sta je heel snel in centrum Brussel/Anderlecht of rij je richting Halle, Tubize en nog wat verder Braine.

Waarom men wilde zien hoe snel dat 'vol gas' mogelijk was, geen idee. Zeker in die tijd viel blijven doorsjezen aan 180 enorm op, mensen herinneren zich dat (cf. getuigenis schepenzoon).

Mensen zullen zich dat misschien herinneren, maar er stonden nog niet overal camera's zoals nu (lees: nergens), en de N45 was volgens mij nog niet officieel open in november '85. Die is maar in december geopend. Gesteld dat je er wel al over kon (dat weet ik niet meer), dan reed je daar (zo goed als?) alleen.

759

Ik vind de exacte plaats in die straat niet direct terug. Wil het ook niet aan Hipa vragen want die wil (voorlopig?) niets meer horen over de Bende. (Ben trouwens heel blij voor hem dat hij zich met andere dingen bezig houdt.)

Hetgeen mij meer boeide aan die post van hem was het volgende:

Op 12 November maken enkel agenten de bevinding dat de auto is achtergelaten na telefoontjes van bewoners van de straat. Men vind in de wagen een kalender en twee bussen benzine. Bij onderzoek van de kalender vind men aanwijzingen en de naam Heinrich Toumanianz. Sommige agenten vonden dit zeer vreemd en kennen de gangster, alsook was de vluchtauto de Golf gti van de bende in brand gestoken na de overval. Wat was men van plan met de Peugeot, waarom lagen er twee flessen benzine in? Waarom is hij achtergelaten?

Waarom zit in de pv van vandaag geen enkel spoor meer van de kalender en naam Toumanianz! Het enige belangrijke dat er had moeten inzitten. Enkel agenten die zich dit herinnerde hebben onlangs een nieuw pv laten toevoegen met de verdwenen gegevens van de kalender met naam van Toumanianz een gangster die thuishoorde bij de Bende van Woluwe, Haemers, De Staerke.

Toumanianz werd ook genoemd in eerdere overvallen. Dit is voor mij concrete info die stamt van voor alle info vervuild werd.

Ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan maar gegeven bovenstaande zou ik in dit dossier heel andere beslissingen genomen hebben dan dat de huidige onderzoeksrechter genomen heeft. Hoe kan je werken in een dossier waarin cruciale pv's verdwenen zijn, aangepast zijn of compleet vervalst zijn?

David was trouwens niet de enige forumgebruiker en getuige die melding maakte van valse PV'S. Maar eigenlijk zitten we in het verkeerde topic.

Het doet ook denken aan de Renault die bij de uitgang van de parking van Walibi werd teruggevonden na de moord op geldkoerier Willy Pans, enkele maanden voor Aalst. De Kareelstraat ligt tegenover de uitgang van de Delhaize-parking in Aalst. Zelfde trucje?