Re: Juan Mendez
Wat jouw laatste vraag betreft, een combinatie van beiden I guess. Wat jouw eerste vraag betreft; profiling + gebrek aan degelijk bewijs tegen Mendez. Ben laat half in zijn full house kijken (ligging van zijn villa, vindplaats Santana, herkenning Sartillot, eventueel El Pais) maar de argumenten die ik lees zijn me veel te pover. Als ik naar de feiten kijk, zie ik marginalen, huurmoordenaars en psychopaten. Een introverte zeer kundige man in de eerste plaats verzot op zijn verzameling zie ik niet. Over één feit zou ook ik durven twijfelen, dat zijn de feiten bij Dekaise. Het profiel van de daders is daar onduidelijk en mogelijk verschillend van andere feiten. Echter als hij daar een verdachte is, is hij één van de zovelen.
Voorts heeft forumgebruiker Asjemenou op uitmuntende wijze Mendez verdedigd in de Bende van Nijvel zaak, ergens tussen pagina 35 en 40 van dit topic. Een werkelijk diepgaande en uitzonderlijk sterk onderbouwde verdediging waarbij me niet veel meer kan resten dan het vinden van stilzwijgende aansluiting.
Je maakt er bijna een heilige postzegelverzamelaar van. Of hij rechtstreeks als dader betrokken was bij de lijst met officiële 'bende'feiten weet ik niet maar de man was een crimineel en draaide van in het prille begin mee met de combines van Bouhouche en co.
Wie huurde onder een valse naam (Sanchez Lopez) het gebouw in de Washuisstraat waar de musketiers hun eerste 'plan warenhuizen' wilden laten doorgaan?
Bij wie werd na zijn dood een gedemonteerde MP5SD teruggevonden die wel degelijk - na de in dit dossier quasi normale controverses - afkomstig bleek van de roof bij Diane? De betekenis daarvan mag je niet onderschatten: dat was indertijd niet een wapen waar makkelijk kon aangeraakt worden, de verkoop ervan werd zeer strikt in de gaten gehouden.
Wie stal wapens bij zijn werkgever om ze daarna door te verkopen in het illegale circuit, niet één maar tientallen keren?
Ik ga nog niets zeggen over z'n politieke sympathieën.
Wat had hij nog gemeen met Bouhouche? Een echtgenote die aantoonbaar valse verklaringen aflegde en van wiens woorden over tijdsgebruik en alibi je bijgevolg niet zeker kan zijn. Zelfs zijn eigen broer is tot de conclusie gekomen dat hij bij allerhande louche zaken betrokken was geraakt, de zaken hierboven vermeld maar volgens hem ook nog andere dingen. Mendez zat klem, maar dat maakt hem nog geen heilige.
M.i. deed de brave handelsingenieur lustig mee zolang het geld opbracht maar heeft hij zich op een bepaald moment gerealiseerd dat Bouhouche rechtstreeks betrokken was bij 'de Bende' en heeft hij te laat begrepen dat wat o.a. Amory en Beijer zegden over Bouhouche waar was: Bouhouche had als het erop aankwam geen vrienden. Voor Bouhouche was het leven zoals schaken: indien nodig offer je een stuk op en je exploiteert meedogenloos elk voordeel.
Ik heb indertijd de bijdrage van Asjemenou gelezen en m.i. is dat allesbehalve een witwassen van Mendez.