761

Re: Aalst: Vlucht

Xenophon wrote:

Het betrof hier niet een test om exclusief te zien hoe snel je naar de gemeente Koekelberg kon raken, maar hoe snel je aan de verkeerswisselaar tussen de E40, de E19 (Ring) en de R20 aan Groot-Bijgaarden/Koekelberg kon raken. Van daaruit sta je heel snel in centrum Brussel/Anderlecht of rij je richting Halle, Tubize en nog wat verder Braine.

Waarom men wilde zien hoe snel dat 'vol gas' mogelijk was, geen idee. Zeker in die tijd viel blijven doorsjezen aan 180 enorm op, mensen herinneren zich dat (cf. getuigenis schepenzoon).

Dat is een uitleg. Maar - zoals bij elk topic - nog steeds heel wat vraagtekens.

Waarom enkel exclusief deze richting? Als ze nog testen hadden gedaan in de andere richtingen, dan zou dit wel bekend geweest zijn. Vele getuigen melden immers dat het crapuul naar het zuiden gevlucht was, richting Erembodegem/Denderleeuw en verder... en dus NIET de E40 richting Brussel op.

Dat had de Delta-cel dan nadien wel beter op:

"Het maakt weinig uit, zo luidt de conclusie als de Delta-cel in 1987 alle mogelijke trajecten met de chronometer overdoet in een zware Volvo. Die nacht is een klein detail over het hoofd gezien: de N45, pas enkele weken daarvoor in gebruik genomen. Die verbindt, iets westelijker, Aalst eveneens met Ninove. Een fonkelnieuwe autoweg. Vier rijvakken. Prima verlicht. Aantal verkeerslichten, in die tijd: nul. De N45 mondt in Ninove uit vlak bij De Doorn, zo vermeldt het proces-verbaal 100.673 van de Delta-cel. Maar: ‘Vanop de plaats waar het dispositief staat opgesteld, is er geen controle mogelijk op de nieuwe autoweg.’ Latere verificaties laten zien dat de Bende inderdaad de N45 heeft gebruikt."

Erg vreemd, het kan nonchalance om slechts 1 traject te willen testen, ook al wisten ze toen al dat het crapuul niet richting Koekelberg gevlucht was. Of ?

Ik mag hopen dat de CWB genoeg de mogelijke verbanden tot de 'Bende van Nijvel' onderzocht heeft, je zou denken van wel, maar als je las over het nooit geverifieerde spoor van advocaat Kristiaan Vandenbussche en het nooit geverifeerde spoor naar de firma F., dan kan je veronderstellen van niet.

Zo ook te lezen in het boek van Henri Van Nieuwenborgh » Forum

Op 3 november 1989 was het geen loos alarm. Omstreeks 2u00 ontplofte in de Binnenstraat immers een auto. Door de hevige knal werd de auto volledig vernield, vlogen ruiten in de straat aan diggelen en werd ook schade aan enkele gevels aangericht. Enkele maanden voor deze gebeurtenis kwam een rogatoire commissie uit Valkenswaard naar Aalst in verband met een drugsaffaire.

Toen de BOB van Aalst in het kader van dit onderzoek een huiszoeking verrichtte in een pand gelegen aan de Albrechtlaan vonden ze geen drugs maar, tot hun verwondering, wel een heel wapenarsenaal zoals granaten, ammunitie en eigenhandig vervaardigde springtuigen werden er aangetroffen. De verdachte verhandelde deze wapens blijkbaar in een snackbar die hij uitbaatte aan de Moorselbaan, een straat waar de Binnenstraat op uitgeeft. Of de aanslag in de Binnenstraat daarmee verband hield kon wel niet achterhaald worden.

Affaires zoals bovenstaande beginnen nooit zomaar uit het niets, meestal kennen deze een - soms vrije lange - voorgeschiedenis én meestal kent 'ons ons'. In 1989 was er ook nog een internet, dus moest je je via via tot deze illegale oorlogswapens wenden. En op bepaalde plekken waar 'ons ons' ook elkaar kon treffen. Het is zo goed als onmogelijk dat de politiediensten - vermits bovenstaande ook overlapte met onderzoeken in het buitenland - niet meer verificaties hebben dan hetgeen ervan openbaar gemaakt is.

Je hoort me niet zeggen dat bovenstaande iets met de 'Bende van Nijvel' te maken had, maar bepaalde personen en/of bepaalde locaties zouden wel een verband kunnen hebben want allicht ook al voor eind 1985 te maken met zware misdaad.

Tiens wrote:

Geloof ik best. Maar als dat dan toch moest getest worden, waarom dan iene miene mutte Koekelberg? Waarom niet een test zuidwaarts van Aalst, zoals verschillende getuigen toen reeds aangaven dat ze gevlucht waren? En als ze dan ook wilden testen op hoeveel tijd ze de andere kant uit konden... Waarom dan enkel Koekelberg of all places? Waarom geen vermelding van Gent (andere vluchtrichting), geen vermelding van de reistijd Temse of Maubeuge (twee Bende-van-Nijvel'feiten die ver van alle andere feiten liggen toegeschreven aan deze 'bende')?

Ergens tijdens het onderzoek groeide het vermoeden/vond men bewijs dat de daders de ene kant opvluchtten, de wapens een andere kant op gingen? Volgens The End zaten de wapens verstopt ergens waar niemand ze ooit zou gaan zoeken. Ja die van Koekelberg?

Koekelberg... Wat ik verleden jaar niet goed heb begrepen in de serie "1985" op TV, wat kwam de basiliek van Koekelberg daar in doen? Daar zal waarschijnlijk niets achter te zoeken zijn vermoed ik. Maar nu men hier een post plaatst over Koekelberg, denk ik opeens aan die scène. Hoogstwaarschijnlijk niks achter te zoeken.

764

Long Beach Mike wrote:

Ergens tijdens het onderzoek groeide het vermoeden/vond men bewijs dat de daders de ene kant opvluchtten, de wapens een andere kant op gingen? Volgens The End zaten de wapens verstopt ergens waar niemand ze ooit zou gaan zoeken. Ja die van Koekelberg?

Het zal wel zo geweest zijn dat de gebruikte wapens 'verzameld' werden en dan opgeslagen/verborgen tot de volgende slag. De vraag is: waar en wanneer?

Het is zeer waarschijnlijk dat de daders de N45 namen, ze werden verderop gezien aan Leerbeek. Als je dan verder rijdt richting Halle en zo richting Houssière dan passeer je in Pepingen. Pepingen is de plek waar Philippe De Staerke zijn beruchte valies met vermoedelijk wapens is gaan begraven.

Maar dat was pas de dag nadien, net als de vermoedelijke verbranding van de Golf in het bos van Houssière, dat vond plaats de nacht van 10 op 11 november.

De avond van de feiten is hij omstreeks 21:30 binnengekomen in Anderlecht bij Papadopoulos met een loodzware valies. Van Pepingen naar Anderlecht via binnenwegen (langs Vlezenbeek) is ongeveer 30 minuten met de wagen aan normale snelheden.

Echter, dat is allemaal gespeculeer. Niets zegt dat het de bendewapens waren die in die valies zaten. Niets zegt dat ze daar ergens overgeladen werden. En als hij dan toch in Pepingen stond en het waren de bendewapens, waarom ze niet dadelijk begraven in plaats van er half Brabant mee door te rijden met zijn bekende kop. Zeker in die streek.

Wat mij het meest logisch lijkt is dat ze ergens een schuilhol hadden zodat ze niet met een mogelijk gesignaleerd voertuig en 3 verdachten al te lang moesten rondrijden terwijl een nationaal alarm was afgekondigd en elke rijkswachter of politieman zou controleren met één vinger naast de trekker. Maar goed, waar en hoe?

Xenophon wrote:

Wat mij het meest logisch lijkt is dat ze ergens een schuilhol hadden zodat ze niet met een mogelijk gesignaleerd voertuig en 3 verdachten al te lang moesten rondrijden terwijl een nationaal alarm was afgekondigd en elke rijkswachter of politieman zou controleren met één vinger naast de trekker. Maar goed, waar en hoe?

Volgens het verhaal van Chronos (lang geleden) woonde een van de bende in Braine-le-Comte, of toch in de omgeving.

766

Behalve zijn identificatiepoging van een dader is de analyse van Chronos m.i. de meest overtuigende die ik al gelezen heb indien men zich beperkt tot de naakte, objectieve feiten en geen verbanden gaat zoeken naar een 'niveau supérieur'. Met grote voorsprong. Ik betreur het dat hij niet meer actief is.

De geografische analyse die door Zucker gebeurde voor de eerste golf kwam tot gelijkaardige bevindingen. Als je kijkt naar wat gebeurde dan kan het niet anders dan dat minstens één betrokkene lange tijd woonde in de streek rond Braine-le-Comte / Nivelles. Het type van terreinkennis dat vertoond werd, dat is niet iets dat je kan bereiken door eens op een kaart te kijken of een paar verkenningen te doen. Dat komt enkel indien je jarenlang in een streek woont en je daar verplaatst zodat je elk hoekje en wegeltje kent.

Er is een directe getuige die ons op dit forum vertelt dat een persoon verkleed als moordenaar om 19.30 uur uit een auto stapte in een gebied waar politie auto's stonden, die volgens hem op dat moment vertrokken. Als het een betrouwbare getuige is (wat het geval lijkt te zijn), suggereren de ruwe gegevens in het dossier dat er sprake is van iets anders dan een overval.

768

pyrénéen: heb je een link naar de post van die getuige? Niet dat ik je niet geloof maar ik zou diens verklaring en uitleg eens zelf willen lezen.

» Nieuws

Ik zou willen voorstellen dat u de hele draad leest waarin deze getuige tussenbeide komt » Forum

Scaramouche wrote:

Koekelberg... Wat ik verleden jaar niet goed heb begrepen in de serie "1985" op TV, wat kwam de basiliek van Koekelberg daar in doen ? Daar zal waarschijnlijk niets achter te zoeken zijn vermoed ik. Maar nu men hier een post plaatst over Koekelberg, denk ik opeens aan die scène. Hoogstwaarschijnlijk niks achter te zoeken.

Volgens mij toegevoegde fictie.