141

Re: Racketeering

Ter info: Wat is een muggenzifterij?

Muggenzifterij is  een vorm van overmatig kritisch zijn. Andere redenen kunnen zijn: dat je je wilt laten horen en gelden. dat je wilt laten zien hoe goed jij het weet en hoeveel anderen over het hoofd zien.

Re: Racketeering

En wat als het enkele leden van Delhaize zijn die juist enkele andere notabelen wilden afpersen, en deze dan gereageerd hebben met grof geschut op Delhaize. En dan moet ik vooral denken aan omgeving Brussel Noord waar Delhaize-top interesse toonde voor aankoop bordelen.

Er zou sprake zijn dat Delhaize-top ook foto's of video zou gehad hebben van minderjarigen met 'grote vissen'. Of het waar is zullen we waarschijnlijk nooit weten.

En aan welke kant van het verhaal zou Felix Przedborski dan gestaan hebben. De baas van Delhaize was bij wijze van spreken een buurman. Of verzekerde hij de verdediging van de Belgische elite?

143

Re: Racketeering

Als we er vanuit gaan dat de afpersings-piste realistisch is, en dat de laatste aanslagen het gevolg zijn van het negeren van een ultimatum tot betalen door Delhaize of de familie Delhaize. Dan zou het kunnen zijn dat er na Aalst er wel betaald is en wel een enorm bedrag. De vraag hoe, zonder sporen achter te laten, komt dan onvermijdelijk op.

Een dergelijk enorm bedrag, laten we zeggen een miljard frank cash in gebruikte biljetten is vrij volumineus.

En hoe gaat de communicatie? Bellen? Brieven? In Nederland zijn voorbeelden van communicatie via advertenties in de krant (Heineken ontvoering). In het geval van de Bende van Nijvel zou Delhaize een advertentie in de krant gezet kunnen hebben na Aalst met de gecodeerde boodschap dat akkoord werd gegaan met betalen van de som geld.

Mijn vraag aan het forum is, is hier (vreemde gecodeerde berichten na Aalst) wel eens onderzoek naar gedaan, in welke krant zou dit dan gedaan kunnen zijn (in Nederland bijvoorbeeld de Telegraaf), in welke taal zou dit geweest kunnen zijn en is daar een digitaal archief van beschikbaar?

Als het in het Nederlands is wil ik wel zoeken maar Frans dat lukt mij niet ...

144

Re: Racketeering

Breda72 wrote:

Als we er vanuit gaan dat de afpersingspiste realistisch is, en dat de laatste aanslagen het gevolg zijn van het negeren van een ultimatum. Een dergelijk enorm bedrag, laten we zeggen een miljard frank cash in gebruikte biljetten is vrij volumineus.

Ik kan onmiddellijk 100 manieren bedenken om het veel minder "volumineus" te maken. smile

Re: Racketeering

Ho, ho, ik hecht veel waarde aan de verklaring van zowel Christian Smets als Eddy Vos over afpersing als motief voor de (in 1985) gepleegde moorden bij en in de Delhaize-supermarkten, die door de daders aan de buitenwereld werden gepresenteerd als roofovervallen, waarbij aan de Delhaize gelieerde personen hun afpersers vorstelijk hebben betaald, in ruil voor stilzwijgen van die afpersers over zaken die die aan de Delhaize gelieerde personen in een kwaad of hen beschamend daglicht zouden plaatsen.

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat er voor die aan de Delhaize gelieerde personen geen enkele reden was om de politie niet in te schakelen om melding te maken van de hen te deel gevallen afpersing als zij geen zwaarwegend persoonlijk belang hadden bij het niet naar buiten komen van hen belastende informatie, waarmee hun afpersers hen kennelijk om de oren sloegen, welke gedachtengang in feite moet worden beschouwd als die van wijlen Christian Smets, laten we wel wezen!

Smets: "Pour les Delhaize, le racket n’est pas un piste mais un fait, ce que je sais d’une source familiale très bien placée pour me l’affirmer. Aux imbéciles qui disent "et ils n’ont rien dit à la justice" je réponds : fallait-il ne pas payer, risquer d’autres massacres, d’autres vies innocentes et contraindre des milliers de gens peu qualifiés au Chômage? Chacun ses choix. Adieu m’sieurs dames.”

Dat Smets kennelijk heeft vernomen dat de aan de Delhaize gelieerde personen niet wensten dat er nog meer slachtpartijen zouden volgen, zou zeer wel zo kunnen zijn, maar het is nogal naïef om daarbij te denken dat er niets meer achter zo’n op zichzelf uiterst bizarre beslissing zou zitten, althans alleen in het geval waarin je wat te verliezen hebt, bijvoorbeeld je eer en goede naam - dreigend groot schandaal -, zou je kunnen besluiten om niet naar de politie te gaan, zelfs als er sprake is van dreiging van moord op bezoekers van jouw supermarkten en gepleegde moorden op bezoekers van jouw supermarkten; Delhaize-supermarkten in Eigenbrakel en Overijse en Aalst.

Hoe verschrikkelijk klein was de moeite om als aan de Delhaize gelieerd persoon melding te maken van afpersing? Nou, heel klein en om met Smets te spreken was er aan de kant van Delhaize kennelijk sprake van een zwaarwichtige (persoonlijke) reden om niet naar de politie te gaan en in plaats daarvan de zaak zelf af te doen met, zo schat ik in, een gigantische betaling aan de afpersers, wat in de laatste plaats iets te maken heeft met empathie voor (potentiële) slachtoffers bij of in jouw supermarkt en dit:

"aux imbéciles qui disent «et ils n’ont rien dit à la justice» je réponds: fallait-il ne pas payer, risquer d’autres massacres, d’autres vies innocentes et contraindre des milliers de gens peu qualifiés au Chômage?"

is (dus) de grootste bullshit namens Delhaize, als ik Smets mag geloven. Een blinde kan zien dat Smets op zijn sterfbed zo vriendelijk of diplomatiek voor Delhaize is geweest om niet zelf te zeggen dat zo’n uitspraak de grootste bullshit is.

Ey, don’t shoot the messenger, want dat was Smets.

Nogmaals, "op de fiets van Smets" is het namens Delhaize niet verwittigen van de politie om - laat mij niet lachen - wille ‘van het voorkomen van nog meer slachtoffers’, alles behalve een actie geweest om (nog meer) levens te sparen, integendeel. Dit was egoïsme of egocentrisme ten top, met alle verschrikkelijke gevolgen van dien.

Klaar, af, punt aan de lijn!

Bron » www.humo.be

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

146

Re: Racketeering

Beste Youssou N'Dour, ik weet niet of ik uw reactie helemaal goed begrijp, maar ik vind afpersing ook het meest waarschijnlijk. Ik zoek alleen naar een vorm van bewijs dat niet eerder is onderzocht, hoe mager ook, vandaar mijn vragen over de kranten en berichten daarin rond de overval in Aalst.

147

Re: Racketeering

Ik geloof ook in de afpersingspiste maar er is één probleem: wie streek het geld op?

Bouhouche noch anderen in zijn omgeving leefden in enorme weelde. Beijer zijn geld (Thailand) komt van andere exploten.

148

Re: Racketeering

Beste Xenophon, inderdaad is dat een vraag die ook beantwoord moet worden maar voor nu ben ik geïnteresseerd in de volgende redenering:

Als er is afgeperst (wat een plausibel scenario is) dan moet er communicatie plaats gevonden hebben tussen daders en afgepersten. Deze communicatie mag vanuit de daders absoluut niet herleidbaar zijn. Met dat in het hoofd, is het dan mogelijk dat dit via gecodeerde advertenties in de krant is gegaan (uit de misdaad literatuur blijkt dat dit gebeurt)?

Zo ja, welke veelgelezen (ook in het buitenland beschikbare) Belgische krant komt hiervoor dan in aanmerking? In welke taal is deze krant geschreven? Is hier een online archief van beschikbaar zodat dit doorzocht kan worden naar vreemde berichten als dit nog niet is gedaan?

Ik weet, het is misschien een imaginaire speld in een hooiberg maar het is iets dat gedaan kan worden, ook nu nog.

Re: Racketeering

Xenophon wrote:

Ik geloof ook in de afpersingspiste maar er is één probleem: wie streek het geld op?

Bouhouche noch anderen in zijn omgeving leefden in enorme weelde. Beijer zijn geld (Thailand) komt van andere exploten.

Je hebt het antwoord zelf reeds gegeven:

Geloof het of niet maar bepaalde protagonisten van toen die leven nog steeds en het zou getuigen van grote moed of grote dwaasheid om hen voor de voeten te lopen.

Wat Smets zei komt op hetzelfde neer, enkel hun eisen inwilligen was een optie. Idem met Bouhouche wanneer deze verklaarde dat de speurders altijd tegen een muur zullen botsen. Etc. Etc.

Re: Racketeering

Heb de uit 2022 stammende verklaring van Christian Smets - lees die goed, lees die meermaals, lees tussen de regels van die verklaring door - even door Google Translate laten vertalen » Forum

Ik ga er in commissie van uit dat bepaalde aan Delhaize verbonden personen hun afpersers betaalden om hun straatje schoon te houden - noem het wel of niet ‘de muren van Bouhouche’ -, onder het mom - een opzichtige leugen - van ‘voorkoming van nog meer bloedbaden en werkloosheid’. Ook na de moorden in Eigenbrakel en Overijse had de politie kunnen worden gewaarschuwd, in plaats van dat zelfs tientallen jaren na de moorden van Aalst, oud-politiecommissaris Eddy Voa moet melden ‘dat hij de stelling van Christian Smets volgt’ (» p-magazine.com), zonder dat er tientallen jaren geleden namens Delhaize ook bij Eddy Vos aan de bel getrokken is. Dit is een zware beschuldiging aan het adres van Delhaize, welk concern tot op de dag van vandaag zich niet krachtig heeft gekeerd tegen de uitlatingen van Smets en Vos.

Ik stel voor dat Delhaize stopt met het meehuilen met de wolven in het bos en zichzelf de beloning van € 250.000,- toekent, met dit in het achterhoofd » Nieuws

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.