Re: Juan Mendez
Er is - voor zover ik weet - nooit een psychologische schets van Mendez gemaakt. Van Bouhouche, wel die is te vinden in de processtukken, maar moet ik nog samenvatten.
Psychologie en psychiatrie hebben -net als profiling- hun waarde in de criminologie maar zijn allesbehalve exacte wetenschappen, ook al pretenderen sommigen anders.
Wat ik wil zeggen; zijn er eigenlijk gevallen bekend van geweldpleging of nog maar agressie van Mendez jegens andere personen? Op basis van wat verhaaltjes wordt Mendez een belangrijke rol toegeschreven in de Bende van Nijvel; ik heb nog geen enkel valabel argument gehoord.
To the point; voor de eerste feiten zien we marginalen die een hond toe takelen, zich scoutsgewijs uren bezatten nadat ze een marginale moordroof hebben gepleegd, zich laven aan drank en voeding nadat ze iemand hebben gemarteld en gedood. Sommigen van jullie herkennen daar Mendez in. Want dat is wat jullie zeggen als Mendez bij (sommige) feiten van de eerste golf is betrokken. Dat is een groteske beschuldiging dus het minste wat mag worden gevraagd is een poging tot onderbouwen.
Of neemt zijn betrokkenheid de vorm aan van opdrachtgever? Wat zou Mendez drijven of te winnen hebben bij dergelijke marginale feiten?
Ter herinnering : het is Bouhouche die de naam had van meester manipulator en -tig keer in de picture komt als Bende verdachte. En het was niet de naam van Mendez die Van Den Abiel uitriep na Aalst, wel die van zijn baas.
Als je een verhaal en de rol van protagonisten ineens wil omkeren vraagt dat om een degelijke motivering.
Het verhaal dat Bouhouche in bezit was van de collectie (door diefstal of door plan oplichting Mendez zelf) waarna Dani de wapens aan de Bende geeft is wat mij betreft verreweg de meest logische verklaring voor de evolutie in psychologische toestand van Mendez alsook de wankel wordende vriendschap tussen Mendez en Bouhouche. De befaamde woorden van Bouhouche op de begrafenis kunnen worden gelezen als met het verplicht doden van mijn eigen vriend is het nu echt tijd geworden dit verhaal te beëindigen.