Re: Verhaal van Kuros
Daarnaast is het gewoon wiskundig gezien en vooral ook organisatorisch gezien, eigenlijk onmogelijk om door middel van mensen lokken naar een supermarkt, de perfecte afrekeningen te verrichten.
Het motief rammelt ook. Te veel gezocht in de persoonlijke sfeer. Het achterliggende argument namelijk dat de afrekeningen alleen konden gebeuren als ze op toevallige overval moorden leken, is niet logisch, niet realistisch en is een regelrechte onderschatting van de Bende van Nijvel.
Noordeling heeft gelijk, vermoed ik. Ik kan mij ook niet voorstellen dat mensen naar de Delhaize werden gelokt om vermoord te worden, en dat al dat geweld diende om een afrekening te maskeren. Hoe had de Bende van Nijvel dat voor elkaar moeten krijgen?
Stel dat ik een video met compromitterende beelden heb en die aan iemand wil overhandigen, dan ga ik geen winkel als ontmoetingsplaats uitkiezen waar op dat moment tientallen mensen zijn. Hoe minder getuigen, hoe beter, in zo'n geval. Met de overvallen van Eigenbrakel en Overijse in gedachten zou ik bovendien als mens-die-iets-te-verbergen-heeft elke uitnodiging om bij Delhaize te gaan shoppen ten zeerste wantrouwen.
Het is ook logistiek niet voor elkaar te krijgen. Welke tijd moet je afspreken? Je kunt als Bende van Nijvel-lid niet met je riotgun in je hand op je doelwit gaan staan wachten, als dat doelwit door een rood verkeerslicht is opgehouden. Andersom ga je als doelwit geen Delhaize binnen als je ziet dat er een hold-up aan de gang is. Je moet dus al precies op dezelfde seconde arriveren als de Bende van Nijvel wil een afrekening mogelijk zijn.
Er zijn er die het verdacht vonden dat Leon Finné in Overijse werd gedood. Maar Finné woonde op een boogscheut van Delhaize en kwam daar geregeld een krant kopen, dus hoe verdacht was dat? Had men hem gebeld? "Hallo, Leon, hier is de Bende van Nijvel. Wilt ge vanavond om 19.48 uur even een krant gaan kopen bij de Delhaize in Overijse? En geen minuut later, hè!" Komaan, zeg. Het is geen datingprogramma.
We moeten soms ook gewoon in toeval geloven. Die mensen die slachtoffer werden van de Bende van Nijvel gingen winkelen, zoals elke klant doet bij Delhaize, en dat was de reden waarom ze naar Delhaize gingen.
De reconstructie van de hold-up in Aalst bevestigt naar mijn gevoel dat de Bende van Nijvel genoot van het gevoel van macht dat ze via het geweld tentoonspreidden. Het waren gewetenloze sadisten. Ze hadden bovendien al zo veel gemoord dat een kind meer of minder hen niet meer deerden. Het was alles of niets voor de Bende van Nijvel.
Dat wil niet zeggen dat ze misschien geen bijkomende motieven hadden en dat het alleen psychopaten waren. Ze kunnen ook aanhanger van extreemrechts zijn geweest. Je vindt in die kringen wel vaker mensen met een iets te ruim ontwikkeld geweten. Alleen in afrekeningen geloof ik niet en als we dat argument overboord zetten kan meteen een hele zwik theorieën mee de vuilbak in.