1,191

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:
patrick111 wrote:

Het gaat hier blijkbaar om de firmawagen van een Brusselse drankenhandel, dus leverde die handel dan misschien aan de Auberge?

Inderdaad. smile Maar dat is slechts één van de linken. Er waren bv. een paar (interessante?) ex-huurlingen in dienst van die drankenhandel.

De VW Golf en Mercedes werden dus gespot in Opwijk, door een tiener die de nummerplaten noteert, en in Ternat, waaruit de robotfoto uit 2010 voortkwam. De nummerplaten van de Golf verwijzen naar een Brusselse drankenhandel. In datzelfde Ternat, in de deelgemeente Wambeek, gebeurt dan in die periode dit:

Bankdirecteur overvallen te Wambeek

Vrijdag begaf directeur Willy V. zich om 14 uur terug naar zijn kantoor van het Gemeentekrediet te Wambeek, toen hij aan de deur van de bankinstelling door twee mannen werd staande gehouden. Een van hen dreigde met een revolver. Zij verplichtten de directeur zijn aktetas af te geven. Daar stak 20.000 fr. in. De overvallers reden er vandoor met een Volkswagen-Golf, waarschijnlijk in de richting van Brussel.

Bron: 16 november 1985 | Gazet van Antwerpen

Overvalwagen teruggevonden te Strijtem

De Golf-overvalwagen die donderdag gebruikt werd bij een overval op de Raiffeisenkas te Wambeek, werd teruggevonden. De wagen stond geparkeerd in de Losstraat te Strijtem-Roosdaal. De ruiten waren stuk. De wagen was enkele dagen voordien gestolen te Anderlecht. Hij is eigendom van een Brusselse firma.

Bron: 19 november 1985 | Gazet van Antwerpen

De datum van de overval (vrijdag vs. donderdag) en naam van de bank (Raiffeisenkas vs. Gemeentekrediet) komen niet overeen, maar ik ga ervan uit dat dat onzorgvuldigheden van de journalist zijn, aangezien de locatie en gebruikte auto wel overeenkomen.

Had die Mercedes Nederlandse of Franse kentekenplaten? Wat was het kenteken van die Mercedes?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,193

‘Dat beeld is me altijd bijgebleven: die vier ruige types in die Golf GTI’

De kroongetuigen in het dossier van de Bende van Nijvel zijn misschien twee broertjes van 8 en 10 jaar oud, wier hobby het was om nummerplaten te noteren. Toch als blijkt dat het spoor van advocaat Kristiaan Vandenbussche zou leiden naar een donkergrijze Volkswagen Golf die werd gebruikt bij de overval op de Delhaize-vestiging in Aalst.

R. was nog maar een jongen van 8 jaar toen de Bende van Nijvel in de Delhaize van Aalst toesloeg op 9 november 1985, maar bijna veertig jaar later herinnert hij zich de dag nog goed. Hij en zijn oudere broertje P. stonden die namiddag, zoals zo vaak, op straat om de auto’s die voorbijkwamen te noteren. P. had al een heel schriftje vol met nummerplaten en merken.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

1,194

HUMO: Volgens de federale procureur was het die dag om 17 uur al donker en konden jullie niks gezien hebben.

R.: "Helemaal niet, het was zelfs nog niet aan het schemeren. Waarom zouden twee kinderen op straat in het donker nummerplaten staan opschrijven?"

Zonder me uit te spreken over de relevantie van die wagens voor de zaak: een simpele blik op Wolfram Alpha leert ons dat de civiele schemering op 9 november 1985 begon om 17:03 en het minder dan 40% bewolkt was rond 17:00 met een zonlichtintensiteit die nog op 80% stond van wat ze was gedurende de dag.

Dus ja, ze konden nog perfect zien. Als het federaal parket dat werkelijk gezegd heeft dan hoop ik dat al de rest wat ernstiger is onderzocht.

1,195

Ben het alweer helemaal eens met jou ... waar zijn ondertussen al die controlemechanismen zodat de federaal procureur of anderen zich niet kunnen gedragen als een "kleine baron op zijn leengoed" maw hebben die daar dan niet de normale reflex zoals jij en ik (eens vlug opzoeken) alvorens te besluiten dat het die dag al donker was om 17 uur? Eigenlijk zegt ze daar in beleefde taal "va te faire foutre". In het Nederlands en vrij vertaald ... kus mijn xxxxxx. Wat een onterechte arrogantie!

1,196

Youssou N'Dour wrote:

Had die Mercedes Nederlandse of Franse kentekenplaten?

De Mercedes had een Nederlandse nummerplaat. (Die vraag heb ik al beantwoord. wink)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Waarom lees ik nergens over de diefstal van VW Golfs in een Aalsterse garage? Was dit een officiële VW-verdeler?

De eigenaar denkt dat hij Bende van Nijvel over de vloer heeft gehad, maar wordt al die tijd straal genegeerd. Heeft naar schijnt gesmeekt om gehoord te worden, maar spreekt tegen muren... Het lijkt niemand te interesseren, terwijl andere verhalen wel opgepikt werden door media, fora, nabestaanden, ... Ik begrijp het niet.

1,198

club_le-happy-few wrote:

Waarom lees ik nergens over de diefstal van VW Golfs in een Aalsterse garage?

Het is de eerste keer dat ik dit hoor. Waar was die garage? Wie was de eigenaar? Wanneer werden die wagens gestolen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Dat is de vraag Ben. Ik weet het ook niet meer, stond enkele jaren geleden op het internet bij een artikel over de Bende van Nijvel... een zoon die postte dat zijn vader destijds vreemd volk over de vloer had gekregen dat geïnteresseerd was in VW Golfjes. Enkele dagen later waren ze gestolen. Hij dacht de Bende van Nijvel, maar steeds afgewimpeld bij de politie / rijkswacht. Zijn vader sukkelde toen met zijn gezondheid en zou nog graag zijn verhaal doen (denk zo'n 2 tot 5 jaar terug).

Ik had niet de indruk dat het een fantast of flauwe plezante was. Misschien moeten jullie maar een oproep lanceren. Ik denk dat het bij artikel van HLN of Nieuwsblad was.

Was volgens mij garage in Aalst, of het een officiële VW dealer was weet ik niet, anders zouden de locals zich deze garage nog moeten herinneren. Ik denk officiële dealer aangezien het nog recente modellen moeten geweest zijn? Deed me denken aan de diefstal van de Saab dat ook werd voorafgegaan door garagebezoek.

Ik denk dat het ook interessant zou zijn om de jongens van de nummerplaten en mensen die vermoeden daders gezien te hebben eens samen te brengen of te interviewen en te kijken of bepaalde profielen overeenstemmen.

Ik denk dan ook aan deze persoon, intussen is dit verhaal in de vergetelheid geraakt... maar nu de nummerplaten ons naar Brussel leiden kan het wel interessant zijn. Ook de getuige die de robotfoto uit 2010 liet opstellen.

Link » Nieuws

Namen kon de getuige niet geven, maar hij noteerde wel de nummerplaat, en hoorde de rijkswacht bij zijn aangifte zeggen dat “de nummerplaat toebehoort aan een lange Griekse naam uit Brussel”. Ook dat past bij het profiel van de Bende van Baasrode, want die telde zelfs drie Grieken in de rangen

De rijkswacht/politie mag voor zover ik weet dergelijke informatie niet bekend maken als een persoon een aangifte doet. Zoals bij zovele verhalen kan getwijfeld worden aan de echtheid, bovenstaande vind ik bizar, te meer omdat iedereen weet dat die Griekse naam naar het spoor De Staerke leidt. Dat die robotfoto aan Salesse wordt gelinkt en Salesse leidt naar De Staerke weet ook iedereen.

Dat verhaal van die kinderen en de nummerplaat vind ik uitzonderlijk hoopgevend, maar zelfs daar las ik dat de getuige de broek kon beschrijven van één van de inzittenden. Dat lijkt me niet vanzelfsprekend wanneer iemand aan hoge snelheid voorbij rijdt en men dan ook nog eens de moeite neemt de nummerplaat te noteren. Ik wil maar zeggen, we moeten voorzichtig zijn en al helemaal met het 'aandikken' van verhalen. Ik hoop dat dat spoor nummerplaat/drakencentrale nog eens grondig zal bekeken worden, wellicht is dit nog het meest interessante wat op tafel ligt.

Linken leggen tussen feiten uit 1981/82/83 en 1985/86 zoals je doet met de Golfjes en de Saab kan altijd interessant zijn. Er wordt nu te makkelijk vanuit gegaan dat men alles afzonderlijk moet bekijken. Een aantal keer is sprake van overlap in opvallende modus operandi tussen oude en 'recentere' feiten.