721

Re: Overijse: 27 September

Ik bewonder je moed en de verantwoordelijkheid die je opgenomen hebt. Maar er is een maar. Ik hoop van harte dat de advocaat die je hierboven aanmoedigde er met gestrekt been zal tegen aan gaan, zoals hij hier ergens schreef, op de dag dat iemand het in zijn hoofd haalt jou voor de rechtbank te trekken voor het noemen van zijn of haar naam. Ik hoop oprecht dat dit niet zal gebeuren want dat verdien je niet. Laat ons dan eveneens hopen dat een gewone man geen hogere of grotere straf zal krijgen dan een ex gangster waarbij excuses aanbieden volstond (ik refereer hier naar Moussa die ook namen noemde en zich daarvoor moest excuseren).

Ik begrijp ook dat je in de bres wil springen voor een slachtoffer en een getuige omdat zij de moed verloren zijn. Ik begrijp dat maar al te goed. Maar besef dat "zij" je alles kunnen afpakken wat je hebt. Jij bent één van de weinigen die mijn verhaal kent. Hou dat verhaal aub in je achterhoofd.

Ik zou eveneens kunnen refereren naar mensen hier aanwezig op het forum die ook alles kwijt gespeeld zijn, gewoon omdat ze de waarheid verteld hebben. In beide gevallen is zeer toevallig een politieker tussen gekomen. Tegenover macht sta je machteloos. Vergeet dat niet.

Neem aub niet meer verantwoordelijkheid op dan je schouders kunnen dragen.

Je vindt mij aan jouw kant en ik denk dat jij beschikt over belangrijke informatie die nog niet naar buiten is gebracht. Ik ben heel benieuwd daarnaar. Kortom, draai de deksels maar van de potten!

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

723

Explosieve brief van syndicale federatie van rijkswacht werpt nieuw licht op Bendefeiten

Eind april werd het onderzoek naar de misdrijven van de Bende van Nijvel afgesloten door onderzoeksrechter Martine Michel. Eind juni worden de nabestaanden van de slachtoffers in Haren verwacht voor een briefing over die beslissing.

Het einde van het onderzoek betekent niet dat er niet meer op zoek gegaan wordt naar de waarheid, integendeel. Sommigen hebben zelfs beslist om een tandje bij te zetten.

Zo is er een zeer goed ingelichte bron die regelmatig informatie plaatst op het Vlaamse forum over de bende van Nijvel. Hij poste onlangs dit bericht dat bijzondere aandacht verdient. We namen het bericht integraal over. We kunnen niet nagaan of het een authentiek bericht is, maar op basis van de geschiedenis van deze bron nemen we aan van wel. (...)

Bron: P- Magazine | Thierry Debels | 8 Juni 2024

724

fenix wrote:

(ik refereer hier naar Moussa die ook namen noemde en zich daarvoor moest excuseren)

Zoals ik al reeds schreef. Een maatregel dat een onderzoeksrechter absoluut niet kan opleggen. Als bij weigering, wat ook gebeurde, een aanhouding was gevolgd, was deze aanhouding op onwettige basis beslist.

Fenix wrote:

Ik zou eveneens kunnen refereren naar mensen hier aanwezig op het forum die ook alles kwijt gespeeld zijn, gewoon omdat ze de waarheid verteld hebben. In beide gevallen is zeer toevallig een politieker tussen gekomen. Tegenover macht sta je machteloos. Vergeet dat niet.

Ik kan daar niet over oordelen, Fenix. Ik heb geen kennis van die mensen hun dossier en daarover is er met mij ook nooit geen contact opgenomen. Tegenover macht of zelfs machtsmisbruik sta je niet altijd machteloos, Fenix, echt niet. Heel eenvoudig, wie angst heeft krijgt er ook.

Ik refereer nu naar mijn gesprekken met de rebelse Advocaat, de heer Sven Mary. Hij schreef mij op 18 mei 2022: "Ik kan u enkel steunen in uw zoektocht naar de waarheid in het ‘Bende dossier’."

Over waarheid gesproken en terugkomend op het schrijven uitgaande de Syndicale Federatie van de Belgische Rijkswacht dd. van 02.12.1996, ben ik tot op heden nog geen stukken tegengekomen die hierin absoluut verder onderzoek vergden. Fraus omnia corrumpit?

Fenix wrote:

Neem aub niet meer verantwoordelijkheid op dan je schouders kunnen dragen.

Eerlijkheid, waarheid en rechtvaardigheid zullen mijn schouders altijd blijven dragen, Fenix.

725

Je hebt deels gelijk, enkel engagement gecombineerd met wakker burgerschap is de enige waardige optie als je de wereld niet wil over laten aan de gieren en de jakhalzen.

We moeten blijven weigeren ons hoofd te laten hangen en cynisch te worden (met dat eerste heb ik weinig moeite maar dat tweede is iets moeilijker voor mij).

Ik heb een slachtoffer eens horen zeggen: "Als justitie niet met de waarheid naar ons komt dan zullen wij met de waarheid naar justitie gaan". En inderdaad, de slachtoffers zijn de moed en de veerkracht eventjes verloren na al het nieuws van de laatste weken. Of na 40 jaar strijden. Begrijpelijk.

Ik snap ook de redenering van onderzoeksrechter Martine Michel niet. Die gaf de laatste jaren aan dat zij bezig was met "deuren sluiten". Het leek wel alsof zij het recht aan het vereenvoudigen was tot pure wiskunde. Geen positief DNA resultaat, dus geen dader.

Bossi wrote:

Over waarheid gesproken en terugkomend op het schrijven uitgaande de Syndicale Federatie van de Belgische Rijkswacht dd. van 02.12.1996, ben ik tot op heden nog geen stukken tegengekomen die hierin absoluut verder onderzoek vergden

Bedoel je hiermee dat je geen verder onderzoek naar de inhoud van die brief tegen gekomen bent? En dit terwijl rijkswachters bij mijn weten tot "de verdachten" behoorden.

Tja, wij weten ondertussen wat ze wel gedaan heeft, ze zal wat die brief betreft gezegd hebben "Het doet niets ter zake".

726

Gezien de explosieve brief zoals hij ondertussen in een weekblad genoemd werd stel ik mij ondertussen opnieuw de vraag, had Petje gelijk, had David gelijk, had Marie Jeanne gelijk en tenslotte had Aubanel gelijk?

Ben wrote:

Hij [de grootvader van David Van de Steen] was er rotsvast van overtuigd dat de rijkswacht betrokken was bij de Bende van Nijvel. Hij sprak tegen mij altijd over 'doodseskaders van de Belgische staat'.

David Van de Steen: (knikt) “Dat woord had hij van Martial Lekeu, de ex-rijkswachter die in 1984, voor de tweede golf Bende-aanslagen, naar Florida vluchtte. Lekeu (overleden in 1997) heeft destijds lang met mijn grootvader gebeld. Hij zei: ‘Mijnheer Van den Abiel, waarom denkt ge dat ze op kinderen schoten? Ik zal het u zeggen. Het was een inside job van de Staatsveiligheid.’ Lekeu zei ook dat ze hem hadden gevraagd mee te doen, maar dat hij geen vrouwen en kinderen wilde vermoorden. De interne opdracht was, nog steeds volgens Lekeu, om tien mensen per supermarkt te doden.

“Mijn opa is met dat verhaal naar de rijkswacht gegaan. Wat later kreeg hij telefoon: ‘Blijf voortdoen en er zal u hetzelfde overkomen als Vernaillen."

Aubanel wrote:

Ik vernam uit een zeer goede bron - wiens naam ik uiteraard niet kan noemen - dat binnen de groep Diane, nadien SIE - in de jaren 80 een 'doodseskader' (sic) actief was en dat de enkele leden (vier à vijf) er prat op gingen dat ze op een gewetenloze wijze iemand konden vermoorden. De centrale daders van de Bende van Nijvel-feiten (want er waren wel meer daders, maar dan vooral in de periferie en bij 'gewone' criminelen die af en toe de centrale daders even uit de wind moesten zetten), aldus mijn bron, moeten vooral bij dat 'doodseskader' worden gezocht.

De leden van Diane/SIE oefenden en schoten de hele dag door; ze durfden letterlijk alle situaties aan. Dat het gros van hen extreem-rechts was, is een publiek geheim. Ze zouden aangestuurd geweest zijn door een zekere commandant Moyson, een grote vent, staalharde blik en chef " rekrutering. Zelf was die Moyson geen lid van Diane, maar mogelijk een van de cruciale linken, want hij was verantwoordelijk voor elke vorm van rekrutering, dus ook voor het doorstromen van rijkswachters naar Diane.

Dat gezien bovenstaande, geen gevolg gegeven werd aan de brief uitgaande het syndicaat, dat lijkt mij ... euh ... misselijkmakend. Kunnen wij dit wegzetten of schrijven als een blunder van het gerecht? Niet in dit stadium denk ik.

Spijtig genoeg krijgen we de tijd niet meer om om Martine Michel en co te wraken. Gezien de niet verjaring gaat het dossier terug naar Charleroi (slapend dossier weliswaar). Kunnen we (we is in deze een groot woord natuurlijk) dan nu Charleroi wraken aub? Moeten wij ons spiegelen aan die andere grote leider (lijder?) die ooit zei "wat we zelf doen, doen we beter." (Natuurlijk kunnen we dat beter om de eenvoudige reden dat slechter doen onmogelijk is.)

Stel, stel dat er nog bijkomend onderzoek toegestaan zal worden, wie moet dat doen? Zijn dat speurders uit Charleroi? Om wat te doen? Verder te knoeien?

727

Bossi wrote:

Over waarheid gesproken en terugkomend op het schrijven uitgaande de Syndicale Federatie van de Belgische Rijkswacht dd. van 02.12.1996, ben ik tot op heden nog geen stukken tegengekomen die hierin absoluut verder onderzoek vergden.

Bossi wrote:

Bedoel je hiermee dat je geen verder onderzoek naar de inhoud van die brief tegen gekomen bent? En dit terwijl rijkswachters bij mijn weten tot "de verdachten" behoorden.

Ik ben geen verder onderzoek, tot op heden, tegengekomen aansluitend op de bewuste brief. Ook geen verwijzing of melding dat het onderzoek afgezonderd in een vertrouwelijk dossier is opgenomen. Vertrouwelijke dossiers betekenen dat enkel onderzoeksrechter en Procureur er toegang in hebben. Noch advocaten, verdachten of burgerlijke partijen hebben daar inzage toe. Dit is een beschermingsmaatregel inzake een persoon dat informatie geeft of heeft gegeven.

Als ik mezelf al razend maak in het lezen en in de werking van Charleroi, kan ik me niet inbeelden hoe nabestaanden en slachtoffers zich in hun mocassins moeten voelen. Geloven of niet, de politiek heeft het gewoon verder gezet wetende dat het onderzoek ging afgesloten worden. Verderzetting omdat het dossier niet zou uitkomen en verder in de kelders kan berusten.

Wat me vandaag al geruststelde, dat er geen Hennart als Justitieminister zal fungeren. Over de groep Dyane is er ook iets opmerkelijks opgedoken. Daarover schrijf ik nog één dezer.

728

Soms zeggen beelden meer dan 1000 woorden; Humo 19 december 1985 » Forum

Het is niet dat ik die Humo zou gebruiken als argument maar toch is dat het beeld dat een groep mensen had vlak na de feiten. En ook tijdens de feiten trouwens.

Een tijdje geleden vertelde een rechtstreekse getuige wat hij dacht toen hij de overvallers zag. Die dacht dus een paar seconden dat de daders rijkswachters waren die hen kwamen helpen omdat er binnen een overval was. In mijn ogen zegt dit veel over de manier waarop de overvallers handelden en liepen etc. ... Dit is natuurlijk een anekdote.

Wat Luc Hennart betreft die volgens zijn eigen zeggen minister van Justitie wou worden ... inderdaad, daar zijn we aan ontsnapt. Gelukkig.

729

fenix wrote:

Spijtig genoeg krijgen we de tijd niet meer om om Martine Michel en co te wraken. Gezien de niet verjaring gaat het dossier terug naar Charleroi (slapend dossier weliswaar). Kunnen we (we is in deze een groot woord natuurlijk) dan nu Charleroi wraken aub? Moeten wij ons spiegelen aan die andere grote leider (lijder?) die ooit zei "wat we zelf doen, doen we beter." (Natuurlijk kunnen we dat beter om de eenvoudige reden dat slechter doen onmogelijk is.)

Stel, stel dat er nog bijkomend onderzoek toegestaan zal worden, wie moet dat doen? Zijn dat speurders uit Charleroi? Om wat te doen? Verder te knoeien?

Ik veronderstel dat de advocatuur voordien op hun strepen hadden kunnen staan om bijkomende onderzoeken te vergen waarin niet is voldaan. Met 28 juni in het vooruitzicht begonnen veel advocaten te kakelen inzake de aangelegenheid tot bijkomende onderzoeksdaden die niet zijn uitgevoerd geweest. In die zin had men andere juridische mogelijkheden kunnen aangrijpen. Om een wrakingsverzoek in te dienen moeten er toch zeer ernstige aanwijzingen en elementen zijn en is ook niet eenvoudig.

Indien je sommige advocaten in de media hoorde met 28 juni in het vooruitzicht dan kom ik toch tot de spreuk : "Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat. "Maar eieren leggen...".

Als men op muren is gebotst, daar aarzel ik niet aan. Doch, muren kunnen ook doorbroken worden of deuren kunnen ook worden ingetrapt. Het zal aan mijn ego liggen, ik heb het mij ook moeten aanwenden ter hulp van slachtoffers en nabestaanden in dit omvangrijk en onmenselijk dossier.

Men kakelde al heel veel over de Delta Cel en ten onrechte. Over de wantoestanden in het dossier in ons ander landsgedeelte te Jumet en Charleroi, geen haan die daarover kraait.

730

Een reconstructie van de feiten:

Drie personen stappen uit een auto die loodrecht geparkeerd staat op de parkeerplaatsen aan de achterkant van taverne Windekind. De voorkant van het voertuig is gericht naar de carwash die zich vlakbij een lichtmast en de uitgang van de parkeerplaats bevindt.

Ze lopen langs de zijmuur van taverne Windekind naar een kleine parkeerplaats tussen de taverne en de supermarkt waar zich ook drie winkels bevinden: een krantenwinkel, bloemenwinkel "Edelweiss" en een Leonidas-winkel.

Op die kleine parking zijn drie kinderen aan het fietsen. De fietsende kinderen kruisen de drie gangsters die in een lijn langs de struiken stappen. De kinderen krijgen het bevel om van hun fietsen te stappen. Twee van de drie kinderen hebben onmiddellijk door wat er aan de hand is en fietsen direct weg. De derde jongen, Stefaan Notté, zet echter zijn voet op de grond.

Eén van de gangsters, die een riot gun op heuphoogte houdt, schiet Stefaan Noté hem van dichtbij neer wanneer hij probeert te ontsnappen. De jongen kan nog een paar stappen zetten voordat hij in elkaar zakt tegen een betonnen stoeprand links van de ingang van de supermarkt. Zijn fiets wordt een paar meter van de winkelingang op de grond gevonden.

Als twee van de daders voor de ingang komen, roept degene die Stefaan Noté net heeft neergeschoten naar vijf mensen die bezig zijn verkiezingsposters te plakken op de borden rechts van de winkelingang. Hij richt zich in het bijzonder tot Luc Bennekens en zegt tegen hem: "eh toi, avec ton petit chapeau, vient avec …" Luc Bennekens volgt het bevel onmiddellijk op. De vier andere personen vluchten in verschillende richtingen.

De drie gangsters gaan samen met hun gijzelaar in het warenhuis. Direct roept één van de gangsters dat iedereen op de grond moet gaan liggen. Een andere gangster schiet met zijn riot gun in de richting van de twee eerste kassa’s. De kassierster van kassa 2, Rosa Van Kildonck, en een klant die aan kassa 2 staat, Jean-Pierre Busiau, worden dodelijk getroffen.

De gangster die bij het binnenkomen had geroepen dat iedereen moest gaan liggen, loopt onmiddellijk door naar het bureau dat zich in het verlengde van de kassa’s bevindt. Tijdens het wandelen schiet hij tweemaal met een wapen van het kaliber 9mm. Hij schiet in de richting van kassa 3 en kassa 8.

Een derde dader blijft met Luc Bennekens aan de ingang van het warenhuis staan. De dader verplicht zijn gijzelaar op de grond bij de ingang te gaan liggen. Ondertussen houdt de dader met de riot gun alle mensen in de buurt van de kassa’s in de gaten. Daarna laat hij de gijzelaar achter onder het toeziend oog van zijn metgezel en baant de crimineel zich op zijn beurt een weg naar de kantoren en lost een schot in de rij kassa's in de buurt van kassa nummer 3.

Wanneer de eerste gangster in het bureau komt, beveelt hij de aanwezige medewerkster om de brandkast te openen. Dit doet ze. De vier mensen die daar werken worden "uitgenodigd" om naar de volgende kamer te gaan, het kantoor van de manager, en op de grond te gaan liggen. Als ze er zijn, sluit hij de deur achter zich en gaat terug naar waar hij vandaan komt. Vanuit deze kamer horen de vier werknemers duidelijk dat het geld uit de brandkast wordt genomen.

Terwijl de ene gangster het geld uit de brandkast neemt, komt de andere gangster binnen en gaat naar het bureau van de directeur. Hij trekt de kabels uit het telefoontoestel waarna hij een schot vuurt op het toestel. Daarna gaat hij naar zijn metgezel in het andere bureau. Daar schieten ze allebei op een telefoontoestel, de ene met zijn riot gun, de andere met zijn 9mm-machinepistool.

De gangster met de riot gun verlaat het lokaal met een metalen koffer vol geld. Ter hoogte van kassa 14, een snelkassa, bedreigt hij een kassierster die moeilijkheden heeft om haar kassa te openen. Hij duwt de loop van zijn riot gun in de nek van de vrouw.

Wanneer de tweede gangster uit het bureau komt, begeven ze zich in de richting van de uitgang. Deze man heeft een grijze plastiek zak vast waarin het geld zit. Wanneer ze kassa 13 en kassa 11 passeren, nemen ze nog het geld mee uit die kasa’s. Wanneer één van de gangsters merkt dat hun metgezel blijft hangen aan de snelkassa, roept hij: "Vient. Il est temps …" of "Vient, on se tire …". Nadat hij het geld van deze kassa heeft meegenomen, komt hij.

Bij het buitengaan nemen ze hun gijzelaar mee.

Als ze buiten komen, schiet één van de gangsters bij drie gelegenheden met zijn riot gun in de richting van een blauwe Peugeot 504. Toen de chauffeur van de Peugeot zich realiseerde wat er gebeurde, startte hij zijn motor om te proberen te ontsnappen. Toen hij zwaar onder vuur kwam te liggen, viel hij uit zijn auto en rende over de parkeerplaats en de Brusselse weg.

Een andere persoon, Léon Finné, bevindt zich op de kleine parking naast zijn witte Ford Sierra die geparkeerd staat voor de krantenwinkel. Toen hij de ernst van de situatie inzag, probeerde de man terug in zijn voertuig te stappen. De gangster met zijn riot gun, die de Peugeot heeft beschoten, draait zich om en vuurt drie keer. Léon Finné valt dood neer. Als gevolg van deze opeenvolgende schoten doorboorden enkele projectielen de ruit van de krantenwinkel.

De gangster met zijn riot gun vuurt vervolgens twee schoten op de gijzelaar en de man met het machinepistool doet hetzelfde. Enkele ogenblikken eerder had de derde dader de handtas van een vrouw gegrepen, die achter een auto was gaan staan. De vrouw zocht vervolgens haar toevlucht in de struiken langs de zijmuur van de taverne.

De drie gangsters stappen weer in hun auto, een VW Golf, die op een normale snelheid vertrekt met de parkeerlichten aan. De auto neemt de uitgang van de parkeerplaats. Op dat moment gaan de koplampen aan en geeft de chauffeur vol gas richting Brussel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube