Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Voor Aalst leidt de getuigenis van Murcielago tot een andere versie.

12

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Ik zal de reconstructie voor Aalst nog wel posten maar ik kan al wel zeggen dat deze zo goed als identiek is als Eigenbrakel en Overijse. Een reconstructie wordt ook nooit gemaakt op basis van één getuige. Ze wordt gemaakt op basis van alle getuigenissen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Ben wrote:

Waarom ze dit doen, is me niet duidelijk.

Mij ook niet dus ik speculeer even:

  • Als je in het zicht parkeert en iemand die in een auto zit ziet je uitstappen en het vuur openen dan kan deze persoon je auto blokkeren/rammen waardoor je niet weg kunt. Als je uit het zicht parkeert wordt je niet direct in verband gebracht met het misdrijf.

  • Als je dicht bij de ingang parkeert en je gaat bij het verlaten van de plaats delict schieten op voertuigen dan kan er chaos ontstaan pokeren blokkade vormt.

  • Als je dicht bij de ingang parkeert dan komt er een moment dat je kwetsbaar bent. Mocht er onverhoopt iemand met een vuurwapen in de supermarkt zijn en die zou gaan schieten dan levert dat gevaar op voor de daders.

Kortom, zou voor mij waarschijnlijker zijn om iets afgelegen te parkeren dan vlak voor de plaats delict.

14

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Als de familie Van Den Steen het doelwit was, hoe konden de daders dan weten dat ze met de auto naar de parking gingen komen, als dat normaal niet gebeurde? Nu kan je zeggen dat de inspiratie van het moment dan overnam, maar ik kan me niet voorstellen dat het oorspronkelijke plan was om ze aan de voorkant op de Parklaan op te wachten.

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Misschien niet geheel aansluitend bij bovenstaand verhaal maar eveneens relevant betreffende tactiek/modus operandi; ik vind het erg opvallend hoe deze Bende van begin tot einde met een obsessie voor getuigen kampt. Kunnen we dit kaderen in de zenuwachtigheid waarover Ben spreekt en waren ze zoals iedere gangster bang voor herkenning? Stelt zich alweer de vervelende vraag waarom ze Waver dan ongemaskerd doen.

Het begint al bij Dekaise, een achtervolgend agent wordt al snel gebeld met de waarschuwing hen niet te vinden, in Genval lijken ze zo paranoïde dat ze op zoek gaan naar de auto van een getuige om deze te stelen (als waarschuwing?) en het verhaal gaat door tot Aalst waar Van Den Abiel met een aantal soortgelijke fratsen te maken krijgt na de aanval.

Hieraan gekoppeld of eruit volgend duikt een andere obsessie van de Bende op; nummerplaten. Het lijkt erop dat de Bende een auto nummerplaat als het ultieme identificatie middel ziet om getuigen op te sporen, zelf incognito te blijven of de spot te drijven met de speurders. Het feit dat iemand zo snel toegang heeft tot gegevens had deze laatsten in een bepaalde richting kunnen drijven met betrekking tot de zoektocht naar de daders.

16

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

interessante theorie.

Dan vraag ik me direct af waarom is wagen 1 een Saab? De Saab van 83 waren ze al kwijt na Nijvel. Is er een achtergelaten auto gevonden? Als na zulke gebeurtenissen ergens dagen een auto blijft staan gaat dat wellicht toch opvallen. Of zou die later gerecupereerd zijn door een medeplichtige? 

Andere vraag is dan natuurlijk wie zijn die doelwitten? Familie Van Der Steen omdat die misschien iets gezien hebben (bij de buren) dat ze niet mochten zien? Finné omdat hij in gevaarlijke kringen zat? (Geldtrafiek, uitspraak staatsgreep, zwart geld, de groep rond VDB ...) Wie kan er nog een doelwit geweest zijn?

Het zou wel een verklaring zijn waarom de Golf met draaiende motor achtergelaten wordt; als er mededaders in de buurt zijn om deze te bewaken. Mocht iemand de sleutels van de Golf nemen en ze wegsmijten stonden ze daar mooi te voet.

Ik denk dat de Golf ver van de ingang stond omdat ze hun maskers nog moesten opzetten en ze dit liefst deden waar niemand ze kan zien. Ik kan me niet voorstellen dat ze gemaskerd komen aanrijden. Misschien stond de Golf daar al een tijdje te wachten tot ze het sein kregen dat het doelwit aanwezig was?

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Breda72 wrote:
Ben wrote:

Waarom ze dit doen, is me niet duidelijk.

Mij ook niet dus ik speculeer even:

  • Als je in het zicht parkeert en iemand die in een auto zit ziet je uitstappen en het vuur openen dan kan deze persoon je auto blokkeren/rammen waardoor je niet weg kunt. Als je uit het zicht parkeert wordt je niet direct in verband gebracht met het misdrijf.

  • Als je dicht bij de ingang parkeert en je gaat bij het verlaten van de plaats delict schieten op voertuigen dan kan er chaos ontstaan pokeren blokkade vormt.

  • Als je dicht bij de ingang parkeert dan komt er een moment dat je kwetsbaar bent. Mocht er onverhoopt iemand met een vuurwapen in de supermarkt zijn en die zou gaan schieten dan levert dat gevaar op voor de daders.

Kortom, zou voor mij waarschijnlijker zijn om iets afgelegen te parkeren dan vlak voor de plaats delict.

Volgens mij: het bovenstaande. Voor wat ze deden was er eigenlijk - voor zover geweten, ik besef dat er discussie is over een aantal feiten - een man 'te weinig'. Eén die op de uitkijk staat binnen en crowd control doet, één die binnen het geld verzamelt en één die naar het kantoor gaat om aan de kluis te raken. Met variaties op dat thema. Wie ontbreekt: één die achter het stuur van de vluchtwagen zit, klaar om te vertrekken.

Plus, als de hulpdiensten mochten opdagen, waar gaan die heenrijden? Zo dicht mogelijk bij de feiten, dus de ingang. Meer kans om 'vast' te komen zitten. Cf. Dekaise, m.i. hebben ze daaruit geleerd. Agent Haulotte parkeerde zijn combi voor de winkel op straat, ze hebben die moeten verzetten. Stel dat hij de sleutel eraf had gehaald, het was daar een éénrichtingstraat en achter de daders kwam nog verkeer. Dik probleem.

Verder weg is ook = minder kans dat men het voertuig onmiddellijk associeert met de feiten. En minder kans dat iemand het immobiliseert. Je wil niet weten wat overvallers al meegemaakt hebben: voertuig met draaiende motor --> omstaander haalt de sleutel eraf. Of ze worden geblokkeerd, de banden worden plat gestoken etc.

18

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Dat is er één om in te kaderen "Je wil niet weten wat overvallers al meegemaakt hebben". smile

19

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Het volgende stukje komt van het franstalig forum en gaat niet over tactiek maar eerder over herhaaldelijk terugkerend gedrag. Ik ben het niet eens met desbetreffend forumlid maar plaats het omdat er bepaalde details in staan die we nog niet kennen. Het is vertaald met google. Kan dus beter gelezen worden in de oorspronkelijke taal.

Typisch en terugkerend gedrag

Het doel van deze korte studie is om mogelijke attitudes of gewoonten te identificeren die ongewoon zijn en herhaaldelijk voorkomen tijdens de zogenaamde "Waals-Brabantse" feiten. Het opstellen van een, misschien niet-uitputtende, lijst van atypisch gedrag, in combinatie met de profileringswerkzaamheden die in 2007/2008 zijn uitgevoerd, zal het mogelijk maken om bepaalde soorten psychologische profielen beter te targeten.

A. Het slachtoffer aanspreken met "vous"

Het is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk dat een crimineel zijn slachtoffer begroet met een begroeting. Dit was echter meerdere malen het geval.

Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel zijn we in de aanwezigheid van een jongere auteur die reflexmatig een houding aanneemt waarvan hij veronderstelt dat deze beleefd en respectvol is tegenover mensen die ouder zijn of een bepaalde uitstraling hebben. Ofwel hebben we te maken met een individu dat zichzelf de indruk wil geven van iemand die kalm, intelligent en zelfs goed opgeleid is.

  • Getuigenis gerapporteerd tijdens de de overval in Waver op 30/09/1982: "Jij oude man, ga naar bed!" gericht aan de heer Cyriel Seykens (44 jaar oud).

  • Tijdens de carjacking van de Peugeot 504 in Watermaal op 28-01-1983 sprak een van de daders het slachtoffer, de heer Dewee (52 jaar oud), aan met de volgende woorden: "Beweeg niet, anders schiet ik. Geef me je sleutels... Ga op de grond liggen..." De gelofte werd bevestigd door de heer Dewee toen hij begin jaren 2000 opnieuw werd gehoord.

  • Op 14-02-1983, tijdens de carjacking van de Golf de mevrouw Van Lidth de Jeude (39 jaar) in Plancenoit. Ook hier spreekt een van de daders zijn slachtoffer aan door tegen haar te zeggen: "Je kunt je beter niet bewegen en de sleutels in je auto laten liggen."

  • In Ukkel, tijdens de overval van 25/02/1983 bij Delhaize, zou een van de daders een dame de opdracht hebben gegeven de trap op te gaan die van de ondergrondse parkeergarage naar de winkel leidt, met de woorden: "We bewegen niet, ga terug omlaag!" voordat u in de richting van de trap schiet. Er moet ook worden opgemerkt dat het gegeven bevel nogal tegenstrijdig is...

B. Intimidatieschoten. Intimidatieschoten zijn meer dan gebruikelijk bij strafbare feiten.

Waarschuwingsschoten, intimidatieschoten, zelfs ‘door alles heen’ lijken steeds weer terug te komen in het geval van de bende die bekend staat als de ‘Brabant Killers’.

Er moet echter worden opgemerkt dat er sprake is van een gradatie in gewapend geweld naarmate de bende zich in de loop van de tijd ontwikkelt. Naast intimidatieschietpartijen zijn er ook schietpartijen met moorddadige bedoelingen, die in werkelijkheid steeds talrijker zullen worden. Van het reactieve geweld van het begin van de eerste golf zullen ze evolueren naar steeds proactiever geweld met de bloedige gebeurtenissen van Aalst als apotheose.

  • Verzorgd op 18-09-1982. Shots gericht op mensen die door hun ramen verschijnen in huizen die uitkijken op de VW Van Lint-garage. Er werden twee wapens gebruikt: een jachtgeweer van 12 gauge (vermoedelijk) en een kort wapen van 8 mm kaliber (een revolver of een afgezaagd jachtgeweer). Wat dit 8 mm-kaliber betreft, bestaat er een mogelijk verband met de gebeurtenissen in Maubeuge op 13-08-1982.

  • Genval op 02/11/1983. Eén van de daders (degene die de telefoondraden had losgetrokken) vuurde een schot af op een computer voordat hij het toneel verliet. Het gebruikte wapen zou een .38 kaliber revolver zijn, misschien zonder zekerheid een 9 mm parabellum.

  • Ukkel op 23/02/1983. De intimidatie schoot een eerste keer richting de trap die naar de kelder leidt en een tweede keer richting het interieur van de winkel. Het is dezelfde auteur die zijn vat zal legen in de richting van de heer Elie Collet en hem aan de knie zal verwonden. Het hier gebruikte wapen zou een revolver zijn (mogelijk Smith&Wesson) in .38 of .357 kaliber met een loop van 6 inch.

  • Halle op 03-03-1983. Eén van de daders, gewapend met een afgezaagd jachtgeweer met twee loops, vuurde een waarschuwingsschot af in de winkel onder het bord ‘slagerij’. Hij zal dan een tweede keer schieten in de richting van getuigen vanuit de rijdende auto...

  • Temse 09/10/1983. Hierbij moet rekening worden gehouden met twee verschillende episoden. De eerste volgt op de ontmoeting van slachtoffer Jos Broeders met de man gewapend met het .22 kaliber. In een poging de achtervolging door een tweede aanvaller te voorkomen door de keukendeur te blokkeren, vuurde hij een 12 kaliber riotgun door de deur en verwondde zo de conciërge. De tweede aflevering betreft het schieten richting de ramen van de huizen waar de Saab geparkeerd stond.

  • Braine l'Alleud op 27-09-1985. De gijzelnemer zal, nadat hij de heer Engelbienne bij de ingang van de winkel heeft neergeschoten, nogmaals in de richting van de winkelwagentjes schieten en vervolgens de heer Ghislain Platane neerschieten.

  • Overijse op 27/09/1983. Een van de daders schiet in de kantoortelefoon, een ander voegt zich bij hem en ze schieten allebei hun respectievelijke wapens op een ander telefoonstation.

C. Brutaliteit tegen vrouwen.

Als extreem geweld het voornaamste kenmerk van de bende is, zien we in bepaalde gevallen brutale en onnodige daden tegen vrouwen.

Zijn ze door dezelfde persoon gemaakt? Ik weet het niet zeker , maar tenminste één van hen lijkt er ongezond plezier in te hebben. In het profileringsonderzoek dat in 2007/2008 is uitgevoerd, zullen we de [Profiel N°3: - Leeftijd: 30-35 - Psychopathische persoonlijkheid - Zeer gewelddadig - Hij heeft zelfvertrouwen - Arrogant - Zeer autoritair, een beetje militaire stijl - Hij laat graag zijn macht gelden - Hij zaait graag terreur - Hij zou sadistische neigingen kunnen hebben – Hij traint bij een sportclub – Hij wordt omschreven als atletisch. - Crimineel verleden: inbraak gepaard gaande met geweld, beroving, huiselijk geweld, gewelddadige vechtpartijen.]

  • Lasnes op 14-02-1983. Als het geweld als zodanig niet fysiek op het slachtoffer wordt toegepast, is de dreiging met een wapen gericht op de maag van mevrouw Van Lidth de Jeude op zichzelf een vorm van potentieel dodelijk geweld, net zoals dat drie dagen eerder tegen mevrouw Lepoitevin werd beoefend in Genval.

  • Ukkel op 25/02/1983. De tweede van de twee daders grijpt een medewerkster, mevrouw Hensmans, schreeuwt tegen haar en slaat met zijn wapenstok op de kantoortelefoons. Haar collega mevrouw Coura wordt ook door de eerste auteur gegrepen en het kantoor binnengeduwd (hij schoot in de richting van de trap) en zij wordt tegen de muur geplakt door de man met het stokje die haar blokkeert met zijn pistool tegen zijn rug. Deze laatste beveelt de twee vrouwen om op de grond te gaan liggen, mevrouw COURA beweegt een beetje en de man met het pistool legt zijn pistool tegen haar slaap...

  • Temse 09/10/1983. Ook het neerschieten en ernstig verwonden van Linda Van Huffelen, die naakt of bijna naakt uit haar bed stapte, is een daad van extreem geweld die ongetwijfeld voortkomt uit een sadistische impuls. Hetzelfde gedrag zal zich opnieuw voordoen op:

  • Anderlues op 01/12/1983. Maria Slomka raakte eerst gewond en kwam pas om het leven na de schietpartij, die ook het leven kostte aan haar echtgenoot Jean Szymusik.

  • In 1985 is de horror op zijn hoogtepunt...

D. Langzame start en dan versnelling

Er is melding gemaakt van een vergelijkbare manier van starten van de verschillende gebruikte voertuigen.

  • Maubeuge (Santana): De auto vertrok aanvankelijk vrij langzaam toen hij Gumez naderde. Ze versnelde vervolgens en snelde richting Delacourt die de weg overstak om te proberen te schuilen achter een fontein in het hart van de Place des Nations

  • Zoniën (?): De auto verlaat het toneel langzaam, alle lichten uit. Terwijl ze langs het huis van Van Lint passeert, vuurt de passagier een schot af in de richting van een vrouw...

  • Waver (Santana), de eerste twee daders namen opnieuw plaats in de Santana en stopten even verderop om te pikken de derde die het politiebusje had verplaatst.

  • Beersel, een auteur, pakt de Golf op aan het ene uiteinde van de parkeerplaats, pakt de tweede op (met de bijl?) voor de winkel, en dan stapt de derde, die zijn gijzelaar heeft vrijgelaten, door de kofferbak. Dit impliceert dat hij op dat moment met lage snelheid moet hebben gereden.

  • Overijse (Golf): De drie auteurs keren terug naar hun plaats in hun GOLF, die op normale snelheid start, met parkeerlichten aan. Het voertuig neemt vervolgens de uitgang van de parkeerplaats en snelt op volle snelheid, met de koplampen aan, richting Brussel.

  • Aalst (Golf): Aangekomen bij de spotter vervolgt hij zijn route en loopt de persoon langszij tot hij de spotter van de uitgang. Aangekomen op de weg springt de man in de auto die op volle snelheid wegrijdt...

Deze gedragsovereenkomsten kunnen aantonen, maar kunnen niet bewijzen, dat de daders op beide golven dezelfde zouden zijn.

» tueriesdubrabant.1fr1.net

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Bedankt om dit met ons te delen fenix.

Bepaalde dingen die hier als zeer opvallend worden beschreven zijn nu ook weer niet zo kenmerkend voor een gangsterbende. Uiteraard heeft elke bende zijn stijl waardoor het per definitie kenmerkend wordt.

Brutaliteit tegen vrouwen. Als extreem geweld het voornaamste kenmerk van de bende is, zien we in bepaalde gevallen brutale en onnodige daden tegen vrouwen.

De getuigenis in Aalst van David is hieromtrent opvallend. Martelpraktijken tijdens een overval waar men zo snel mogelijk tracht weg te komen.

Verreweg het meest opvallende aan de Bende vind ik hun houding naar getuigen en de intimidatie achteraf. Alleen; welke conclusies zou je daaruit kunnen trekken? Ik denk dat profilers die zich met deze aspecten bezig houden dezelfde zenuwinzinking tegemoet gaan als zij die hun tanden bleven stuk bijten op feitelijkheden en ballistisch onderzoek.

Had één van hen last van wat men vandaag een dwangstoornis zou noemen? Iemand die de uren na de feiten voortdurend piekert over de angst herkend te zijn? Bij een aantal feiten lijkt dit de meest logische verklaring. Neem als voorbeeld Van Camp; men schiet maar één keer en een aantal uren later informeert men of de betrokkende nog leeft. Idem David, de dader gaat hem nog zoeken in het warenhuis om hem alsnog te kunnen doden. Vervolgens vindt hij David, schiet alsnog slecht -ook een kenmerkende stijl van het Bende huis- en de daaropvolgende nacht ziet David vreemde gedragingen rond zijn kamer. Of Culot in Genval, men zoekt zijn auto in de herstellingsgarage om hem te stelen (intimidatie? zorgen om kogel inslag van bepaald wapen)? Dit zijn slechts enkele voorbeelden, er zijn er nog voldoende.

Het probleem is dat dit zenuwachtige neurotische gedrag contrasteert tot andere gedragingen. Als men zo bang is herkend te worden, waarom dan op klaarlichte dag Waver zonder fatsoenlijke vermomming? Ze zijn zo graag incognito maar parkeren de gestolen Golf van Van Camp in een openbare parkeergarage met kenmerkende originele sticker er nog op? Het valt allemaal erg moeilijk te rijmen.

Bovendien is psychologie ook maar psychologie en zelfs als we een volledig psychologisch profiel van een dader zouden kennen brengt ons dat niet veel verder. Belangrijker dan de vraag waarom men getuigen achteraf contacteert is de vraag hoe zij zo snel aan gegevens en informatie konden komen met betrekking tot (gezondheidstoestand van) betreffende personen.