21

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Graag gedaan Spectator. In deze analyse van jou kan ik mij wél vinden:

"Verreweg het meest opvallende aan de Bende vind ik hun houding naar getuigen en de intimidatie achteraf."

Daarbij mogen we ook niet vergeten dat Lekeu zelfs nadien nog belde. Dat is toch uiterst ongewoon voor een dievenbende. Natuurlijk valt heel veel van wat je hier boven schrijft niet te rijmen, daarom dat ik het zo moeilijk heb met ook maar één seconde te denken aan een gewone dievenbende. Gevolg daar van, hoe kan je over tactiek spreken als er een duidelijk verschil is tussen de twee golven?

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Wat mij betreft denk ik dat het meest interessante in deze door fenix gerapporteerde analyse de progressie van geweld in de loop van de tijd is. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat het een drukmechanisme is: we slaan steeds harder om iets te krijgen.

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Spectator Of Life wrote:

Brutaliteit tegen vrouwen. Als extreem geweld het voornaamste kenmerk van de bende is, zien we in bepaalde gevallen brutale en onnodige daden tegen vrouwen.

Ik weet niet of vrouwen significant harder geviseerd werden dan mannen, cf. Angelou, auberge ...

Spectator Of Life wrote:

Neem als voorbeeld Van Camp; men schiet maar één keer en een aantal uren later informeert men of de betrokkende nog leeft.

Van Camp werd getroffen door 2 schoten uit 2 verschillende wapens waarvan één los door zijn hoofd ging, het andere bleef zitten in z'n hersenen. Er was een dreiging maar niemand daagde op aan het ziekenhuis.

Spectator Of Life wrote:

Idem David, de dader gaat hem nog zoeken in het warenhuis om hem alsnog te kunnen doden. Vervolgens vindt hij David, schiet alsnog slecht - ook een kenmerkende stijl van het Bende huis - en de daaropvolgende nacht ziet David vreemde gedragingen rond zijn kamer.

Waar haal je dat? Voor zover ik weet lag David toevallig op het pad langs waar de gangsters vertrokken. Heeft hij ooit gezegd dat het voorval in het ziekenhuis een dader betrof?

Spectator Of Life wrote:

Als men zo bang is herkend te worden, waarom dan op klaarlichte dag Waver zonder fatsoenlijke vermomming? Ze zijn zo graag incognito maar parkeren de gestolen Golf van Van Camp in een openbare parkeergarage met kenmerkende originele sticker er nog op? Het valt allemaal erg moeilijk te rijmen.

Eerste vraag is wie 'ze' zijn. Ik denk niet dat het telkens dezelfde 'ze' waren. Ze droegen bij Dekaise geen maskers, wel fond de teint en vermoedelijk pruiken/valse bril.

Spectator Of Life wrote:

Bovendien is psychologie ook maar psychologie en zelfs als we een volledig psychologisch profiel van een dader zouden kennen brengt ons dat niet veel verder. Belangrijker dan de vraag waarom men getuigen achteraf contacteert is de vraag hoe zij zo snel aan gegevens en informatie konden komen met betrekking tot (gezondheidstoestand van) betreffende personen.

Een zeer interessant punt, van die info. Hoe konden ze dat zo snel achterhalen? Hoe vonden ze zo makkelijk wagens van hetzelfde model en kleur waarvan de nummerplaat gedupliceerd werd? Antwoord: omdat 'ze' connecties hadden binnen rijkswacht/politie die hen hielpen.

24

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Ben wrote:

Ik zal de reconstructie voor Aalst nog wel posten maar ik kan al wel zeggen dat deze zo goed als identiek is als Eigenbrakel en Overijse.

De reconstructie van de feiten in Aalst » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

fenix wrote:

Het is vertaald met google.

fenix wrote:

"Jij oude man, ga naar bed!"

Een tekst vertalen met Google is geen enkel probleem, zolang je die tekst maar naleest voordat je het post. wink

Hieronder een betere vertaling:

Het doel van deze korte studie is het identificeren van ongewoon gedrag of gewoonten die herhaaldelijk voorkomen tijdens de feiten van de Bende van Nijvel. Het opstellen van een lijst, die misschien niet volledig is, van atypische gedragingen in combinatie met het profileringswerk dat in 2007/2008 werd uitgevoerd, zal het mogelijk maken om bepaalde soorten psychologische profielen beter te richten.

1. Het slachtoffer aanspreken met "vous"

Het is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk dat een crimineel zijn slachtoffer op een beleefde manier aanspreekt. Toch is dit verschillende keren gebeurd.

Er zijn twee mogelijkheden. Of we hebben te maken met een jongere dader die reflexmatig een houding aanneemt die hij als beleefd en respectvol beschouwt tegenover oudere mensen of mensen met een bepaald postuur. Of we hebben te maken met een individu dat de indruk wil wekken beheerst, intelligent en zelfs goed opgeleid te zijn.

  • Getuigenis afgelegd tijdens de feiten in Wavre op 30/09/1982: "U, oude man, bukken!" gericht aan de heer Cyriel Seykens (44 jaar).

  • Tijdens de carjacking van een Peugeot 504 in Watermaal-Bosvoorde op 28/01/1983 richtte een van de daders zich als volgt tot het slachtoffer, de heer Dewee (52): "Niet bewegen of ik schiet. Geef me uw sleutels... Ga op de grond liggen...". De heer Dewee bevestigde dat hij op dezelfde formele manier was aangesproken toen hij begin jaren 2000 opnieuw werd ondervraagd.

  • Op 14/02/1983, tijdens de carjacking van de Golf van mevrouw Van Lidth de Jeude (39) in Plancenoit. Ook hier sprak één van de daders zijn slachtoffer beleefd toe: "U beweegt u beter niet en laat de sleutels in uw auto".

  • In Ukkel, tijdens de overval op Delhaize op 25/02/1983, zou één van de daders tegen een vrouw die de trap opliep van de parkeerkelder naar de winkel gezegd hebben: "Niet bewegen, kom terug naar beneden", alvorens in de richting van de trap te schieten. Er moet ook worden opgemerkt dat het bevel nogal tegenstrijdig is.

2. Intimidatieschoten

Intimidatieschoten komen meer dan eens voor bij criminele handelingen. Waarschuwingsschoten, intimidatieschoten en zelfs "door en door" schoten lijken regelmatig voor te komen bij de bende die bekend staat als de "Bende van Nijvel".

Er moet echter worden opgemerkt dat er een gradatie is in vuurwapengeweld naarmate de bende evolueert. Naast intimiderende schietpartijen waren er ook schietpartijen met moorddadige bedoelingen, die in feite steeds talrijker werden. Van reactief geweld in de begindagen van de eerste golf, evolueerden ze naar steeds meer proactief geweld, met als hoogtepunt de bloedige gebeurtenissen in Aalst.

  • Soignies 18/09/1982. Schoten afgevuurd op mensen die voor hun raam verschenen in de woningen tegenover de VW Van Lint-garage. Er werden twee wapens gebruikt, een jachtgeweer van 12 kaliber (waarschijnlijk) en een korte revolver van 8 mm (revolver of afgezaagd jachtgeweer). Wat het kaliber 8 mm betreft, is er een mogelijk verband met de gebeurtenissen in Maubeuge op 13/08/1982.

  • Genval op 11/02/1983. Een van de daders (degene die de telefoondraden eruit rukte) loste een schot in een computer voordat hij de plaats verliet. Het gebruikte wapen zou een .38 kaliber revolver zijn, mogelijk een 9mm parabellum, maar dat is niet zeker.

  • Ukkel op 23/02/1983. Intimiderend schot afgevuurd, één keer in de richting van de trap naar de kelder en een tweede keer in de richting van het interieur van de winkel. Dezelfde persoon leegde zijn loop in de richting van mijnheer Elie Collet en verwondde hem in de knie. Het gebruikte wapen zou een .38 of .357 kaliber revolver zijn (mogelijk Smith & Wesson) met een loop van 6 inch.

  • Halle op 03/03/1983. Een van de daders, gewapend met een afgezaagd dubbelloops jachtgeweer, loste binnen in de winkel een waarschuwingsschot op het bord "slagerij". Daarna vuurde hij vanuit de rijdende auto een tweede schot af in de richting van getuigen.

  • Temse op 10/09/1983. Er zijn hier twee afzonderlijke episodes. De eerste volgt de ontmoeting tussen slachtoffer Jos Broeders en de man gewapend met de .22. Hij probeerde een tweede aanval te voorkomen. Toen hij probeerde te voorkomen dat een tweede aanvaller hem achtervolgde door de keukendeur te blokkeren, schoot hij een 12-gauge riot gun door de deur, waarbij hij de conciërge verwondde. Bij het tweede voorval werd er geschoten op de ramen van de huizen waar de Saab geparkeerd stond.

  • Braine l’Alleud op 27/09/1985. Nadat hij de heer Engelbienne bij de ingang van de winkel had neergeschoten, vuurde de gijzelnemer opnieuw in de richting van de winkelwagentjes en schoot vervolgens de heer Ghislain Platane neer.

  • Overijse op 27/09/1983. Een van de daders schiet in de kantoortelefoon, een ander voegt zich bij hem en beiden schieten met hun respectievelijke wapens in een andere telefoon.

3. Gewelddadigheid tegen vrouwen

Hoewel extreem geweld het belangrijkste kenmerk is van de bende, zijn sommige daden brutaal en onnodig tegenover vrouwen.

Zijn ze het werk van dezelfde persoon? Niet zeker, maar minstens één van hen lijkt er een ongezond genoegen in te scheppen. In het profileringsonderzoek dat in 2007/2008 werd uitgevoerd, noteren we:

Profiel N°3: - Leeftijd: 30-35 - Psychopathische persoonlijkheid - Zeer gewelddadig - Zelfverzekerd - Arrogant - Zeer autoritair, een beetje militaire stijl - Houdt ervan zijn macht te laten gelden - Houdt ervan terreur te zaaien - Zou sadistische neigingen kunnen hebben - Traint in een sportclub - Wordt beschreven als atletisch. - Crimineel verleden: gewelddadige inbraak, beroving, huiselijk geweld, gewelddadige vechtpartijen.

  • Lasnes op 14/02/1983. Hoewel het geweld als zodanig niet fysiek op het slachtoffer werd toegepast, is het dreigen met een wapen gericht op de buik van mevrouw Van Lidth de Jeude op zich een vorm van potentieel dodelijk geweld, net als het geweld dat drie dagen eerder werd gebruikt tegen mevrouw L. in Genval.

  • Ukkel op 25/02/1983. De tweede van de twee daders greep een medewerkster, mevrouw H., schreeuwde tegen haar en sloeg met zijn wapenstok op de kantoortelefoons. Haar collega, mevrouw C., werd door de eerste dader (die in de richting van het trappenhuis had geschoten) eveneens vastgegrepen en naar binnen geduwd, en tegen de muur geprikt door de man met de wapenstok, die haar met zijn wapen in de rug blokkeerde. De man met de wapenstok beveelt de twee vrouwen op de grond te gaan liggen, mevrouw C. beweegt een beetje en de man met de revolver zet zijn pistool tegen haar hoofd…

  • Temse op 10/09/1983. Het neerschieten en ernstig verwonden van Linda Van Huffelen, die naakt of bijna naakt uit bed stapte, is ook een daad van extreem geweld, ongetwijfeld gedreven door een sadistische impuls. Hetzelfde gedrag werd herhaald op in Anderlues.

  • Anderlues op 01/12/1983. Maria Slomka werd eerst gewond en vervolgens gedood tijdens de schietpartij, die ook het leven eiste van haar man Jean Szymusik.

In 1985 was de horror op zijn hoogtepunt...

4. Langzame start dan acceleratie

De gelijkenis in de manier waarop de verschillende voertuigen startten werd gerapporteerd.

  • Maubeuge (Santana): De auto startte aanvankelijk vrij langzaam toen hij Gumez naderde. Daarna versnelde hij en reed in de richting van Delacourt die de weg overstak in een poging dekking te zoeken achter een fontein in het midden van de Place des Nations.

  • Soignies (?): De auto verlaat de plaats, langzaam, alle lichten uit. Bij het passeren van het huis Van Lint lost de passagier een schot in de richting van een vrouw….

  • In Waver (Santana) stapten de eerste twee daders weer in de Santana en stopten even verderop om de derde op te pikken, die de politiecombi had verplaatst.

  • In Beersel pakt één van de daders de VW Golf aan de ene kant van de parkeerplaats, pakt de tweede (degene met de bijl?) aan de voorkant van de winkel, en dan de derde, die, nadat hij zijn gijzelaar heeft bevrijd, de auto pakt via de kofferbak. Dit impliceert dat hij op dat moment met lage snelheid moet hebben gereden.

  • Overijse (VW Golf): De drie daders stappen weer in hun VW Golf, die met normale snelheid wegrijdt met de parkeerlichten aan. Het voertuig neemt vervolgens de afrit van de parking en rijdt weg, met de koplampen aan, in de richting van Brussel.

  • Aalst (VW Golf): Twee daders stappen in hun voertuig en de derde dader loopt erlangs tot aan de uitgang. Bij het bereiken van de weg springt de man in de auto, die op volle snelheid wegrijdt ...

Deze gedragsovereenkomsten kunnen aantonen, zo niet bewijzen, dat de daders in beide golven dezelfde waren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Xenophon wrote:

Waar haal je dat? Voor zover ik weet lag David toevallig op het pad langs waar de gangsters vertrokken.

Waar David exact lag kan ik niet zeggen, maar het feit dat hij David enkele seconden heeft geobserveerd alvorens te schieten + het feit dat de dader het klasgenootje van David - zij hadden zich naast elkaar verstopt meen ik - niet heeft beschoten suggereert mogelijk dat de dader David herkende als 'lastige getuige' van wat zich enkele minuten ervoor had afgespeeld.

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Spectator Of Life wrote:

Bovendien is psychologie ook maar psychologie en zelfs als we een volledig psychologisch profiel van een dader zouden kennen brengt ons dat niet veel verder...

In tegendeel: Psychologie is na de 'harde feiten', de belangrijkste tool om een goed moordonderzoek te starten, namelijk: wie is verantwoordelijk voor wat? Wie, doet wat etc…? En nog belangrijker is … wie doet wat niet...? Zeer belangrijk om niet voortdurend de foute mensen, levenslang op te sluiten. Ik weet dat commissaris Witse zeer gekant is tegen profilers etc…, maar Witse is dan ook een fictieve TV-figuur.

28

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Helemaal juist, wie doet wat niet! In het geval Aalst redelijk duidelijk, in het geval Overijse zijn er ook personen die bepaalde dingen niet deden (in de commissie bij een getuigenis). Kort samengevat, we kunnen een boek schrijven enkel en alleen met "wie deed wat niet".

29

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Spectator Of Life wrote:

Waar David exact lag kan ik niet zeggen

David lag vlak naast de in- en uitgang van het warenhuis. Links van hem was de toegangsdeur en het sas en rechts van hem waren de kassa's. Hierdoor had hij een goed zicht op de gebeurtenissen.

fenix wrote:

Gevolg daar van, hoe kan je over tactiek spreken als er een duidelijk verschil is tussen de twee golven?

Zoals ik in mijn algemene conclusie heb geschreven, is het verschil in tactiek tussen de warenhuis overvallen heel klein. Het grote verschil is het aantal slachtoffers. Of je nu kijkt naar de feiten in Genval of de feiten in Aalst: de gebruikte tactiek is dezelfde, en dat is een rode lijn die doorheen alle overvallen in warenhuizen loopt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Als de tactiek in warenhuizen hetzelfde is, maar het aantal doden tijdens de "tweede golf" veel hoger is, is de conclusie simpel: er moeten in 1985 veel doden zijn gevallen. Het doel was dus niet alleen de buit.