Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Xenophon wrote:

Een zeer interessant punt, van die info. Hoe konden ze dat zo snel achterhalen? Hoe vonden ze zo makkelijk wagens van hetzelfde model en kleur waarvan de nummerplaat gedupliceerd werd? Antwoord: omdat 'ze' connecties hadden binnen rijkswacht/politie die hen hielpen.

Ik vind dat antwoord niet vanzelfsprekend. We zitten op het punt dat reeds verschillende agenten beschoten en gedood zijn door de Bende. Dat brengt een ethisch bezwaar, ik denk dat zelfs heel wat corrupte rijkswachters/politie geen liefhebber zijn van boeven die zomaar collega's dood schieten. Zoiets ligt terecht gevoelig. Nog meer zie ik iets wat jij wel vaker ziet; een praktisch bezwaar. Twee - zo lijkt het - amateuristische overvallers nemen de benen en laten een slachtoffer voor dood achter. Ik neem de Bende website als bron en situeer de overval rond 1 uur. Nog voor 2 uur wordt naar het ziekenhuis gebeld of Van Camp nog leeft. Een klein dorpje in Wallonië, de vroege jaren '80 op vlak van technologie vanuit hedendaags oogpunt het stenen tijdperk. Zelfs met 'connecties' - een vage term - hoor ik graag hoe bovenstaande zich kon afspelen in de momenten na de moord(poging) op Van Camp.

32

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

pyrénéen wrote:

Voor Aalst leidt de getuigenis van Murcielago tot een andere versie.

Ik vermoed dat je het onder andere hierover hebt?

(...) Marc Geeroms zag, net als meerdere andere getuigen, op zijn 15de een verdachte op de plaats van de misdaad. “Die avond komen wij om kwart over zeven thuis. Wij parkeren. Het R4’tje staat daar, zoals gewoonlijk, en aan het huisnummer 207 zie ik twee mannen met een soort oorlogswapen met een grote lader. Er staat nog een tweede R4’tje, wit met oranje streep. Rijkswacht. Daarnaast staat een lange man met een walkietalkie. Ik breng boodschappen naar boven en ga terug naar beneden voor de volgende."

"Daar zie ik een beige Ford Taunus komen aanrijden. Een opvallende auto, met op de bumper gemonteerde mistlichten. Er stapt een man uit in een groene lange jas die bovenaan is dichtgeknoopt en met een pruik. Hij heeft zijn gezicht bruin geschminkt. Net als die uitstapt, zie ik het beige R4’tje wegrijden. Het is dan halfacht, een kwartier vroeger dan altijd. Alsof de man met de pruik het signaal is om te vertrekken. Die vent keek naar mij.”

Zoals Marc Geeroms het vertelt zou minstens één dader niet per Golf GTI zijn gekomen, maar onder de ogen van rijkswachters – of mensen die er uitzagen als rijkswachters – tot daar zijn gebracht.

Bron » Nieuws

Er is voor zover ik weet geen enkele andere getuige die dit verhaal ook vertelt. Het warenhuis was op dat moment nog open dus verschillende andere mensen zouden dit moeten zien. Er is geen enkele andere getuige die verklaart dat er één dader niet per VW Golf zou toegekomen zijn. Er waren drie daders in Aalst, net zoals bij de andere overvallen in warenhuizen, en deze zijn alle drie met hun VW Golf GTI aangekomen via de achterkant van het warenhuis.

En wat zou die man met zijn pruik en met zijn gezicht bruin geschminkt dan gedaan hebben? Is die gewoon naar binnen gewandeld? In het warenhuis? En niemand heeft dit gezien?

Sorry, maar deze getuigenis is totaal ongeloofwaardig.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Zuiver hypothetisch: neem aan dat er (ex)RW bij betrokken was. Later in heel de saga worden kinderen doodgeschoten. Denk jij dat personen die daarbij betrokken zijn zouden aarzelen om een RW of politieman neer te schieten? Quid Dekaise, quid Maubeuge, Nijvel ...?

Zoals je zegt: dorpje in Waals Brabant in de jaren 80: binnen het uur nam iemand contact op met het juiste ziekenhuis, wisten ze dat Van Camp daar lag én dat hij nog leefde. Ze hadden net 2 kogels door z'n hoofd gejaagd. Hoe wisten ze dat, zonder inside info? Iemand die radiocommunicatie kon onderscheppen en wist waarnaar te luisteren én die dat ook deed, tussen 1 en 2 's nachts.

Neem aan dat het de daders waren: terwijl ze aan het wegscheuren waren en die wagen verborgen of lieten herspuiten waren ze ook nog eens de politieradio aan het afluisteren? Welke grapjassen hadden alweer een professionele antenne op het terras van een gehuurd appartement staan? Ik weet wel niet hoe technisch ingewikkeld of eenvoudig dat afluisteren van die frequenties indertijd was. Zal nog niet met encryptie geweest zijn en een dedicated gesloten systeem zoals nu.

Wat ik graag zou weten: van waar werd gebeld naar dat ziekenhuis? Het moet mogelijk geweest zijn dat uit te zoeken lijkt me.

Weet ik het zeker? Nee natuurlijk. Maar ik denk dat je in verband met de mogelijk betrokkenen gerust de cursus ethiek in de kast mag laten.

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Xenophon wrote:

Neem aan dat het de daders waren: terwijl ze aan het wegscheuren waren en die wagen verborgen of lieten herspuiten waren ze ook nog eens de politieradio aan het afluisteren?

Alles kan maar het is moeilijk voor te stellen dat die twee bandieten die daar - volgens getuigen - in een vreemde taal naar elkaar stonden te roepen tijdens het feit een uur later in vlekkeloos Frans een rustig telefoontje plegen naar het ziekenhuis. Een derde getuige die de omgeving gadeslaat lijkt me dan eerder plausibel (hoewel instinctief men zou verwachten het plaats delict zo spoedig mogelijk te verlaten).

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Vlekkeloos Frans, ja en nee. De dader die belde schakelde volgens de getuigenis van de telefonist over op Waals dialect toen hij zich opwond. Het Frans dat hij gebruikte had een accent van de regio. Waals = met quasi absolute zekerheid een 'native' van de streek. Brusselse Franstaligen spreken dat niet. Het ligt even ver van Frans als plat Oostends van standaard Nederlands. Dat er minstens één uit de streek moest zijn wisten we al, hun terreinkennis is veel te groot.

Wat ik me afvraag (enfin, één van de vele zaken) is of uitgezocht werd vanwaar dit en andere telefoontjes geplaatst werden. Vermoedelijk vanuit een publieke telefooncel, ik kan me moeilijk iets anders inbeelden. Dat uitzoeken moet technisch toch mogelijk geweest zijn? Maar gebeurde het?

36

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Ben wrote:

En wat zou die man met zijn pruik en met zijn gezicht bruin geschminkt dan gedaan hebben? Is die gewoon naar binnen gewandeld? In het warenhuis? En niemand heeft dit gezien?

Sorry, maar deze getuigenis is totaal ongeloofwaardig.

Dat dat niet is opgevallen moet je niet zo speciaal vinden. Het was immers bijna Sint-Maarten, dan liepen/lopen er wel meer mensen met een pruik en zwarte schmink rond onderweg van/naar kinderfeestjes, privé bezoekjes en ook warenhuizen.

37

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Dan heeft hij misschien gewoon een man gezien die op weg was naar een kinderfeestje. wink

Moesten er die avond geen 15 mensen neergeschoten geweest zijn, dan had het waarschijnlijk niemand opgevallen. Maar gezien de gebeurtenissen van die avond zouden er nog getuigen moeten zijn die dat gezien hebben. Zijn die er? Voor zover ik weet niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Tactiek overvallen warenhuizen

Ik week niet of andere mensen hetzelfde hebben gezien. Wat ik weet is:

  1. dat kort voor de aanval meerdere keren een Taunus in dit dossier is gezien

  2. dat de rijkspolitie om 19.30 uur vertrok naar de Villalaan

  3. dat deze getuige enige hinder lijkt te hebben ondervonden.

Het is aan iedereen om te beoordelen of het geloofwaardig is of niet.