121

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Merovinger wrote:
Bossi wrote:

De CWB kent zeer goed de inhoud van het deskundig verslag in het dossier. De vraag is wie dit voertuig behandelde.

Wat bedoel je precies met het woord 'behandelde' in je zin 'De vraag is wie dit voertuig behandelde'? Bedoel je wie het onderzoek naar deze wagen gedaan heeft? Of bedoel je wie de auto herspoten heeft?

Ik formuleerde het beetje ongelukkig. Ik bedoel wie het voertuig herspoten heeft en ten tweede de oproep naar eventuele getuigen. In de omgeving waren er tal van kleine ondernemingen in het herspuiten van voertuigen. Dat is trouwens ook nagecheckt door de CWB maar negatief.

122

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

https://i.ibb.co/bWFvcRb/andoh-ne.jpg
Nog een foto van de uitgebrande Volkswagen Golf GTI in het Bois de Hourpes.

Non semper ea sunt quae videntur

123

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Golf 1, laatste model in deze MK1 serie (grotere achterlichten):

http://www.aldissandmore.com/wp-content/uploads/2010/02/golf-mk1.jpg

https://d2ghiwgscunc1v.cloudfront.net/s3fs-public/styles/col-7/public/5-door%20MK1%20Golf%20GTI.png?itok=bDYQKZNG

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

124

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Merovinger wrote:

Nog een info over de gestolen Golf van Van Camp:

De door de daders gestolen Volkswagen Golf van de dochter van Van Camp werd met zekerheid opgemerkt in de buurt van een familielid (...) in Namen.

La voiture Volkswagen Golf de la fille de Van Camp, volée par les auteurs, a été aperçue avec certitude près de chez un membre de la famille (...) à Namur.

Bron: Rapport BOB Waver (Bihay, Balfroid, Dussart) | 14 augustus 1985 - Verslag Tweede Bendecommissie

Het gaat om de familie Montalto:

De auto werd met zekerheid gezien bij een lid van de familie Montalto in Namen.

Bron: Vertrouwelijke nota BOB Waver | 14 Augustus 1985

Gaat dat toevallig over deze familie Montalto » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

125

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

(...) Bekleding

Een nieuw bewijs daarvan lekte uit. Het is al enige tijd bekend dat de achterbank van de rode Golf, die op 1 oktober te Ohain werd gestolen van de dochter van de doodgeschoten restauranthouder, werd teruggevonden op de parking van de Delhaize te Beersel, enkele dagen nadat daar de gerant werd neergeknald.

Die achterbank had een zwart-rode bekleding. Volgens Volkswagen behoort die bekleding inderdaad bij een rode Golf, maar te Beersel reden de gangsters volgens een ooggetuige met een zwarte Golf.

Voor de speurders was het vlug duidelijk: de bandieten hebben de op 1 oktober te Ohain ontvreemde rode Golf, in het zwart herschilderd om op 7 oktober naar Beersel te rijden en daar bij Delhaize de zoveelste weerzinwekkende aanslag te plegen.

Een zwarte Golf is van binnen overtrokken met zwart en grijs en in dit opzicht hebben de arglistige boeven toch een steekje laten vallen, dat hopelijk zal leiden tot hun ontmaskering.

Het is mogelijk dat de overvallers bij andere onopgehelderde holdups eenzelfde “verftactiek” hebben toegepast, doch daar zijn voorlopig geen bewijzen van. Die gestolen rode en achteraf in het zwart herschilderde Golf is intussen nog altijd niet gevonden.

Garagist

Misschien staat hij ergens aan het blote oog onttrokken in een of andere opslagplaats of garage. Alhoewel het ook niet onmogelijk is dat men er opnieuw een ander kleurtje heeft op uitgestreken.

Daarnaast sluit de recherche niet uit dat een garagist of gewezen garagehouder medeplichtig zou kunnen zijn bij sommige hand- en spandiensten aan de Bende van Nijvel. Dit kan onder bedreiging doch ook op vrijwillige basis zijn gebeurd. (...)

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 Oktober 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Het niet verwijderen van de Australia sticker is dermate opvallend dat amateurisme moeilijk te geloven is. Een kleine hypothese; zou het kunnen dat de opdrachtgevers niet tevreden waren over Ohain? Ze komen terug met een Golf in plaats van een Porsche en/of het heeft niet veel gescheeld of Van Camp had het voorval overleefd. De opdrachtgever redeneert half werk belonen we met half werk (een gespoten golf met originele sticker). De twee uitvoerders worden nog meer gejend want vreemd genoeg duikt de Golf op in een openbare garage en op de oprit bij twee Italianen. Ik kan gewoon niet geloven dat zijzelf moedwillig met een opvallende auto gelinkt aan een moord de baan op gaan.

Er zijn mogelijk nog meer signalen dan bovenstaande dat opdrachtgevers/deel van de bende de uitvoerders van Ohain willen verbranden. Het dumpen in Beersel van de achterbank van desbetreffende Golf is nog zo een vreemde act die in deze richting kan wijzen. Nadien houden ze de besmette auto bijna twee maanden zonder overige bekende feiten.

127

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Als je abstractie maakt van alle achterliggende theorie en uitgaat van klassiek banditisme dan is er eigenlijk maar één conclusie mogelijk: het waren weliswaar moordlustige criminelen maar ook domme prutsers die maar wat aanklooiden en niet goed nadachten.

Vb de Colruyt in Nijvel: ik ben er van overtuigd dat het eigenlijke doel daar de kluis was. Maar hoe ze ooit hoopten om daar met hun prulbrandertje in te raken?

Alleen is dat amateurisme moeilijk verenigbaar met bv. de kraak in Temse waar zeer specifieke kennis vereist was. Hoe criminelen uit Waals-Brabant / de Borinage dat konden weten valt niet uit te leggen.

128

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Xenophon wrote:

Alleen is dat amateurisme moeilijk verenigbaar met bv. de kraak in Temse waar zeer specifieke kennis vereist was. Hoe criminelen uit Waals-Brabant / de Borinage dat konden weten valt niet uit te leggen.

Het hoeft niet eendimensionaal te zijn Xenophon. De moordlustige prutsers kunnen prima een tip hebben gekregen in een of ander café; ‘daar liggen vesten, als je me die levert krijg je zoveel’ door wie dan ook met kennis ervan, maar zonder op de hoogte te zijn van de andere daden van de gangsters. Doordat ze Temse hebben verprutst werden de vesten direct besmet, gelijk de reden waarom er nooit meer iets van vernomen is (behalve ronquieres op het laatst). Zo zijn er ook andere scenario’s te verzinnen die een verklaring bieden maar wat is nu waar…

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Breda72 wrote:

Doordat ze Temse hebben verprutst werden de vesten direct besmet

Temse verprutst, wat bedoel je hiermee?

Xeno: Er staat een docu op Youtube met de Borains aan het woord, je kan zien dat dit niet meer dan een groep marginale sukkelaars waren, recht weggelopen uit een Jambers episode. Ik denk niet dat ze tot de slimsten behoorden en dat is een behoorlijk eufemisme. Het is bijna uitgesloten dat zij zelfstandig of zelfs in opdracht achter de hele reeks 82-83 zitten.

Ik zie ze geen twee voorvallen doen zonder tegen de lamp te lopen. Zoals een vijfsterren verdachte ooit verklaarde; de Borains waren nog niet in staat een simpele hold up te doen. Als je ervanuit gaat dat er een opdrachtgever was met een stamboom aan groepjes denk ik niet dat deze de Borains selecteerde voor de moeilijkere opdrachten. Al zijn we het erover eens dat ze wel bij een aantal feiten betrokken zijn, maar dan denk ik eerder de kleinere zaken (Ohain is goed mogelijk) of als hulpjes bij de zwaardere feiten (Nijvel).

Als 'alibi' groep waren ze perfect in te zetten wanneer anderen in de gevangenis zaten om zo het onderzoek in de war te sturen. Al was hun domheid volgens mij steeds een risico factor, er was er ook één onder hen die het hele plan leek te verklappen toen hij verklaarde dat een nieuw gepleegd feit tijdens hun arrestatie hen zou vrij pleiten.

130

Re: Volkswagen Golf GTI: Ohain

Spectator Of Life wrote:

Temse verprutst, wat bedoel je hiermee?

Xenophon heeft het over moordlustige domme prutsers. In mijn fictieve voorbeeld heb ik het over een diefstal van vesten waarbij ik met verprutst bedoel een relatief eenvoudige inbraak om de vesten te stelen door het maken van lawaai te laten ontaarden in een verschrikkelijke moordpartij, waardoor de vesten voor de mogelijke tipgever/opdrachtgever niet meer te gebruiken zijn omdat een link naar een eenvoudige inbraak nog wel te accepteren is als risico als je wordt gepakt met de vesten maar de moorden niet.